Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Söker hjälp med att frigöra utrymme - till musikproduktion


Lärmigmacmedmusik
 Share

Rekommendera Poster

Lärmigmacmedmusik

Jag har en plan att börja göra musik i datorn. Men först måste jag "hotta upp" den, den upplevs trög och kan hänga sig. Men har ganska 0 koll på hur. Därför är jag här :)

Jag har en: MacBook Pro från tidigt 2011. (13 tum) Processor: 2,3 GHz Intel Core i5.

Minne: 4 GB 1333 MHz DDR3

Använder minne: 28 GB av 130 GB.

Operativsystem mm: macOS Sierra version 10.12.6

 

Vad jag vill med detta inlägg:

Jag söker efter tips hur jag kan rensa bort det som antagligen gör det trögt. (har ej mkt bilder i den).

 

Bra känna till om mig: 

Jag har skrivit massa info om datorn nu här ovan (fått hjälp), men jag kan egentligen NADA om datorer och dess språk. Så "bebisprat" tack ;) 

 

Varma hälsningar från mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör senaste versionen, som du kan köra med MacBook Pro 13 från 2011, av MacOS och GarageBand, kommer du behöva mer RAM-minne. Det är ganska billigt att köpa.

Antar att din "hårddisk" är en SSD eftersom den är så liten?

Redigerad av pajj
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processormässigt är den ok. Men du har på tok för lite minne i den, då menas RAM-minne eller arbetsminne. Det är din arbetsbänk typ. Din dator kan ta 16 GB RAM-minne vilket är att rekommendera ( läs köp! ) om du ska hålla på med ljud.

...

Rekommenderar att du skaffar en ny större hårddisk av typen SSD, vilket jag gissar att du redan har. Äldre hårddiskar som är så små är visserligen snabbare än mekanisk hårddisk men är riktigt långsamma om man jämför med dagens 256 GB eller hellre 512 GB.Om du bara har 130 GB på hårddisken fylls den snart upp med filer och du kan inte heller fylla disken full för då hänger sig datorn. Hårddisken är ditt förråd. Ju rymligare desto bättre. Ju snabbare saker kan skyfflas till och från din arbetsbänk desto bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en 13” Retina från 2013 eller 2014.

 

Din dator är en dinosaurie på utdöende.

Totalt omodern.

 

Någorlunda modern processor och mycket snabb åtkomst till lagring är receptet för dig.

(Tycker jag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Stereotypen säger:

Skaffa en 13” Retina från 2013 eller 2014.

 

Din dator är en dinosaurie på utdöende.

Totalt omodern.

 

Någorlunda modern processor och mycket snabb åtkomst till lagring är receptet för dig.

(Tycker jag)

Jag kan hålla med till viss del. Men 2011 fungerar i enkelhet.

...

Men ska det bytas dator är det mindre bra att hålla sig till MBP 13" då de bara har två kärnor. Ett bättre förslag är att satsa på en iMac 21" late 2013-2014 som går att köpas billigt men har dubbla (!) processorprestandan mot MBP eftersom i stort sett alla iMac 21" har fyrkärnig processor from late 2013.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hängningarna upphör troligen inte efter någon av ovanstående åtgärder. Spelar ingen roll hur mycket minne du trycker i om filsystemet är korrupt. 
Börja med att starta om datorn felsäkert genom att hålla ner shifttangenten under hela omstartsprocessen. Släpp shift och logga in. Starta sen om datorn utan att hålla ner shift. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

130GB minne låter som en SSD-hårddisk. Är det en Apple original eller en eftermonterad från tredje part?

Om eftermonterad från tredje part rekommenderas det starkt att aktivera TRIM-stöd.

 

Starta terminal

Skriv följande och tryck på enter. Du kommer uppmanas att ange din användares lösenord.

sudo trimforce enable

 

Jag tror jag har 2x4GB minne ligger och skräpar på jobbet du kan få så du får totalt 8GB istället för idag 4GB.

Kan kolla upp det om det är intressant.

 

Jag hade inte lagt en endaste krona på den där gamla ångmaskinen men det är klart det ska gå att få ordning på den om man vill.

 

Din dator klarar macOS 10.13 High Sierra så det skadar väl inte att uppgradera.

https://itunes.apple.com/us/app/macos-high-sierra/id1246284741?ls=1&mt=12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärmigmacmedmusik

Oj tack snälla för alla svar. Förstår att många av er tycker den är för gammal. Men ekonomin säger stopp till annat just nu. Fast här kommer lite frågor:

 

1 Är det alltså att kasta pärlor för svin att installera massa, fixa, sen stoppa in ett musikprogram -oxå lever den antagligen kort tid eller vad tror ni? Den är inte jättemkt använd (läs arbetsdator varje dag, nej). Vill helst köpa program som inte redan finns (ej garageband)

2 Om jag nu "måste" köpa en annan, finns det bra andrahandsmarknad? Mac är så dyrt...

3 Sir Knasen: vad snällt du erbjuder det du har på jobbet. Men, vad tror du ? Hjälper det mig, jag vet ju inte hur stark datorn blir? Sen förstod jag inte det du skrev om i början av ditt inlägg. Men rätt säker den är Apple original. "Sudo trimforce..." vad menas med de meningarna?

 

kommer väl säkert lite fler frågor sen. Funderar bara vart jag ska börja....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärmigmacmedmusik
2 timmar sedan, polken säger:

Hängningarna upphör troligen inte efter någon av ovanstående åtgärder. Spelar ingen roll hur mycket minne du trycker i om filsystemet är korrupt. 
Börja med att starta om datorn felsäkert genom att hålla ner shifttangenten under hela omstartsprocessen. Släpp shift och logga in. Starta sen om datorn utan att hålla ner shift. 

ska prova med detta ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärmigmacmedmusik
7 timmar sedan, Axelman säger:

Processormässigt är den ok. Men du har på tok för lite minne i den, då menas RAM-minne eller arbetsminne. Det är din arbetsbänk typ. Din dator kan ta 16 GB RAM-minne vilket är att rekommendera ( läs köp! ) om du ska hålla på med ljud.

...

Rekommenderar att du skaffar en ny större hårddisk av typen SSD, vilket jag gissar att du redan har. Äldre hårddiskar som är så små är visserligen snabbare än mekanisk hårddisk men är riktigt långsamma om man jämför med dagens 256 GB eller hellre 512 GB.Om du bara har 130 GB på hårddisken fylls den snart upp med filer och du kan inte heller fylla disken full för då hänger sig datorn. Hårddisken är ditt förråd. Ju rymligare desto bättre. Ju snabbare saker kan skyfflas till och från din arbetsbänk desto bättre.

Ok, vad kostar ett RAM minne i runda slängar? Och här kommer nästa, säkert löjlig fråga. Men jag köpte ett slags minne en gång på (inte claes ohlsson men den andra teknik-kedjan). WD Elements är märket. Har för mig det var en siffra på 1000 i minne. Är det RAM minne? Typiskt jag ej vet vad jag köpt, men den köptes för att föra över massa foton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärmigmacmedmusik
Just nu, Lärmigmacmedmusik säger:

Ok, vad kostar ett RAM minne i runda slängar? Och här kommer nästa, säkert löjlig fråga. Men jag köpte ett slags minne en gång på (inte claes ohlsson men den andra teknik-kedjan). WD Elements är märket. Har för mig det var en siffra på 1000 i minne. Är det RAM minne? Typiskt jag ej vet vad jag köpt, men den köptes för att föra över massa foton.

RAM minne, ligger det utanför datorn i sladd eller "stoppar man in det"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärmigmacmedmusik
7 timmar sedan, Stereotypen säger:

Skaffa en 13” Retina från 2013 eller 2014.

 

Din dator är en dinosaurie på utdöende.

Totalt omodern.

 

Någorlunda modern processor och mycket snabb åtkomst till lagring är receptet för dig.

(Tycker jag)

vad kostar en sådan du rekommenderar? bra 2a handsmarknad? Är problemet med denna att jag får svårt att anpassa till program samt uppdateringar tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärmigmacmedmusik
7 timmar sedan, pajj säger:

Om du kör senaste versionen, som du kan köra med MacBook Pro 13 från 2011, av MacOS och GarageBand, kommer du behöva mer RAM-minne. Det är ganska billigt att köpa.

Antar att din "hårddisk" är en SSD eftersom den är så liten?

vet ej. hur tar jag reda på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Lärmigmacmedmusik säger:

Ok, vad kostar ett RAM minne i runda slängar? Och här kommer nästa, säkert löjlig fråga. Men jag köpte ett slags minne en gång på (inte claes ohlsson men den andra teknik-kedjan). WD Elements är märket. Har för mig det var en siffra på 1000 i minne. Är det RAM minne? Typiskt jag ej vet vad jag köpt, men den köptes för att föra över massa foton.

Ok. RAM-minne är den delen av datorn där program och filer finns när du använder ett program, det jag kallar arbetsbänken. På din dator och på äldre Macar kan man utöka mängden. När man arbetar med ljud behövs det en hel del RAM-minne och det du har räcker ingenstans. 

...

WD tillverkar hårddiskar, det vill säga förrådet där OS X, program och filer ligger. Datorn har en hårddisk från fabrik som går att byta ut. Du kan också ansluta externa hårddiskar om du vill ha mer kapacitet.

...

Kolla i wikipedia på de ord du inte förstår i datorvärlden. Om du inte har råd måste du lära dig mycket mer för att kunna använda din dator.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Lärmigmacmedmusik säger:

Vill helst köpa program som inte redan finns (ej garageband)

 

Du kan använda Garageband i din MacBook Pro 13". Men vill du ha bättre ljudprogram bör/ska du ha en betydligt bättre dator. Bra ljudprogram kräver mycket av en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogar bilder på RAM-minne och hårddisk. RAM-minne är som små kort. Hårddisk är en liten låda. Så du får en start. Bilderna är från en lika dan dator som du har.

Skärmavbild 2021-02-06 kl. 17.48.57.png

Skärmavbild 2021-02-06 kl. 17.50.13.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärmigmacmedmusik
29 minuter sedan, Axelman säger:

Bifogar bilder på RAM-minne och hårddisk. RAM-minne är som små kort. Hårddisk är en liten låda. Så du får en start. Bilderna är från en lika dan dator som du har.

Skärmavbild 2021-02-06 kl. 17.48.57.png

Skärmavbild 2021-02-06 kl. 17.50.13.png

Tack för förklaringar. Kanske blir för krångligt fixa denna... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Lärmigmacmedmusik säger:

Tack för förklaringar. Kanske blir för krångligt fixa denna... 

Det är mycket möjligt. Men jag ville visa hur det ser ut. Och har man ingen budget får man försöka eller betala ändå. Frågan är vad du vill och om du kan få hjälp av någon. Det finns utmärkta steg för steg anvisningar på nätet som gör att noviser blir experter. Nästan i alla fall...

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärmigmacmedmusik

Ok. Får se hur jag gör. Vill göra det enkelt och sätta igång med musiken fort. Lite för otålig för att lära mig allt. Efterlyser nu på min facebook begagnad Mac. Vilken rekommenderar du för bösta jobb för mkt ljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Lärmigmacmedmusik säger:

Ok. Får se hur jag gör. Vill göra det enkelt och sätta igång med musiken fort. Lite för otålig för att lära mig allt. Efterlyser nu på min facebook begagnad Mac. Vilken rekommenderar du för bösta jobb för mkt ljud?

iMac late 2013 21" som är fyrkärnig och ska ha Garageband som standard. Kör en sådan själv och den är kraftfull för att vara relativt gammal. Fungerar utmärkt med Garageband. (Det finns en early 2013 som är tvåkärnig och är då följdaktligen knappt bättre än den MacBook Pro du har. )

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Lärmigmacmedmusik säger:

Ja logic är planen

 

Då måste jag ju fråga. Enligt dig själv är du okunnig om datorer. Får jag bara påpeka att det är just därför forumet finns för att kunna hjälpa! Men samtidigt vill du köra Logic. Du förmedlar att du är å ena sidan inte kan datorer, men vill köra ett proffsljudprogram. :fundersam:

...

Som jag ser det är Garageband fullt kapabelt för nybörjare och fortsättare. GB i äldre versioner fungerar på äldre datorer vilket gör det mycket ekonomiskt. Logic kostar och den dator som den behöver kostar också. Så kan du förklara om det är nåt jag missat här. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lärmigmacmedmusik

Du får fråga hur mkt du vill. Jag kan logic via utbildning men tyvärr ingick inte denna sak jag frågar om. I vilken dator/ kapacitet programmet passar i. Så stämmer, kan inget om ert språk här och kanske valde jag fel gäng att dra allt med. Verkar konstigt för dig. Men så ligger det till.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många som inte kan nåt om datorer men är proffs på programmen de använder. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...