Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Big sur uppdatering datorn funkar ej


Lovisaasivol
 Share

Rekommendera Poster

Hej jag skulle uppdatera min MacBook Air (köpt 2018 tror jag) till nya Big Sur, först krånglade det att hämta uppdateringen, tänkte att det berodde på för lite utrymme så raderade lite filer. Sedan gick det och den skulle starta om, 29min kvar osv ni vet. Sen kommer det upp en ruta ”Fel uppstod när uppdateringen förbereddes” och jag kommer inte vidare någonstans. När jag startar om kan jag logga in både en och två gånger men då fortsätter den bara att försöka uppdatera, ”29 min återstår”. Försökte ominstallera men då ska jag välja användare och skriva in lösenordet som den då säger är fel, är helt säker på att det är rätt. Vad ska jag göra? Kommer ingenstans ? Tacksam för alla svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att ansluta till Internet med sladd istället för trådlöst brukar det kunna hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, polken säger:

Har du möjlighet att ansluta till Internet med sladd istället för trådlöst brukar det kunna hjälpa.

Det kan jag tyvärr inte :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Testa Alternativ + Kommando + R vid uppstart och uppdatera den vägen i stället*. Big Sur är jättestor, så du kanske behöver rensa mer filer, vi får se.

 

*Läs mer: https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Testade detta och kommer till Återställningsassistenten som ber om lösenordet till användare, vilket jag skriver i men rutan bara skakar som att lösenordet är fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Lovisaasivol säger:

Testade detta och kommer till Återställningsassistenten som ber om lösenordet till användare, vilket jag skriver i men rutan bara skakar som att lösenordet är fel...

Kolla uppe i högra hörnet av skärmen när du startar från recovery så du har rätt tangentbordsspråk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, SirKnasen säger:

Kolla uppe i högra hörnet av skärmen när du startar från recovery så du har rätt tangentbordsspråk

 

Jaa det är också rätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Det är inte så att det är lösenkod till Iphone som ska anges? Om du nu har någon... Har varit med om det då och då.

Inte heller det funkade :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Lösenordet till Apple ID, då?

Testat det med, testade även gamla lösenord jag haft innan till datorn men det går inte...

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat
2021-02-05 22:30, Lovisaasivol säger:

Kommer ingenstans med de stegen heller, får nog bli att lämna in datorn imorgon 

 

Jag har EXAKT detta problemet också. Har hållit på halva natten för att hitta en lösning men ingenting. Återställningsassistenten godtar inte mitt lösenord och jag kan inte låsa upp FireVault med mitt Apple-ID.

Har du kommit någonstans?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Detta leder till en internet-baserad ominstallation, om jag förstår saken rätt. Vad innebär det att göra en internet-baserad ominstallation, försvinner filerna (bilder, dokument etc) på hårddisken då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Kinofy säger:

 

Detta leder till en internet-baserad ominstallation, om jag förstår saken rätt. Vad innebär det att göra en internet-baserad ominstallation, försvinner filerna (bilder, dokument etc) på hårddisken då?

Du ominstallerar OS X. Dvs det befintliga OS X försvinner och ett fräscht "hälls ner" på dess plats. Om allt går som det ska händer inget med resten av datorn. 

...

MEN:

När du gör något sådant måste du ha Backup ifall något händer. Ja, det är inte ofta det blir tok men OM  nåt går fel går det inte att göra det ogjort. Fö ska du alltid ha backup ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen backup finns en möjlighet som beskrivs i länken. Om en dator inte kan starta upp som normalt men fungerar för övrigt kan man med ett tangentbordskommando ställa om datorn att bli en hårddisk som kan anslutas till en annan Mac och man kan då föra över filer som ska räddas. 

 

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlp1443/mac

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Lämnade in datorn eftersom jag inte lyckades komma vidare någonstans med några kommandon :( Men nu är den som ny, alltså allt borta från datorn... hade mest bilder men har det mesta på ett USB som dock inte funkar nu heller... Går det att rädda filer från ett USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag tackar för svaren.

Jag fick ytterligare hjälp via Apple support och löste problemet genom att ansluta en extern hårddisk i Mac OS-format till en fungerande dator, ladda hem operativsystemet på den och sen starta den ej fungerande datorn med alt-tangenten nedtryckt. Då startar datorn på den externa hårddisken och jag kunde då installera iOS på den "trasiga" datorn, därefter låsa upp mina mappar med mitt vanliga lösenord och föra över de filer jag behövde innan jag raderade Mac och installerade om iOS från början, utan någon data bevarad.

Lärdomen av allt detta är att göra tätare backups, framförallt innan en stor uppdatering och att Apple Support är väldigt duktiga och service minded (samt alla ni på denna sidan, såklart ;)

Vad gäller ditt USB Lovisa, är jag rädd att jag är fel person och fråga men det finns säkert någon duktig skäl här som kan hjälpa till. Om inte, kan det vara värt att slå Apple en signal, eftersom det trots allt är de som "orsakat" grundproblemet med en opålitlig uppdatering!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en stationär dator du har, så kan du alltid ha en extern hårddisk ansluten till den, och låta TimeMachine köra automtiska backuper, då slipper du trubbel med gamla backups. 

Se bara till att välja en extern disk som är minst dubbel så stor som den interna disken. Gärna större. 

Är det en bärbar dator så kan du göra likadant, dagens SSD-diskar är små till formatet men kan rymma flera TB. 

https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...