Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro 13" hittar inte ny SSD hårddisk


MaxRAW
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en macbook pro 13" från typ 2012. Hårddisken pajade på den så jag köpte en begagnad ssd hårddisk men den hittade inte den. Den hittas inte heller i min andra macbook pro 15" också 2012 som är fullt fungerande. 

Jag köpte då en helt ny ssd hårddisk men den funkade inte heller på någon av datorerna. 

Men om jag tar SSD hårddisken från min Mac 15" och sätter i min 13" så hittas den i skrivverktyg om jag håller in "alt" vid uppstart.

Men om jag sätter i den nya och håller in "Alt" vid uppstart hittar den ingen hårddisk alls. Om jag däremot har ett USB minne i så hittas USB minnet.

Bifogar bilder på hur det ser ut när jag har ssd hårddisken från min 15" och sätter i min 13". Samt den helt nya hårddisken som den inte hittar och sätter i min 13"

Alla tutorials från youtube som jag hittar visar inte detta fel. Där hittas hårddiskarna direkt. Skulle va sjukt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

 

Mvh, Max
 

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter logiskt.

Det Alt-tangenten gör vid start är att visa boot-alternativ.

En helt tom hårddisk är inget boot-alternativ.

Du måste installera ett operativsystem på den för att ett bootalternativ ska visas.

 

Lämpligen startar du datorn via internet recovery (alt+cmd+r nedtryckta vid start)

Startar sen skivverktyget och formaterar hårddisken

För att slutligen stänga skivverktyget och välja att installera om macOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, SirKnasen säger:

Låter logiskt.

Det Alt-tangenten gör vid start är att visa boot-alternativ.

En helt tom hårddisk är inget boot-alternativ.

Du måste installera ett operativsystem på den för att ett bootalternativ ska visas.

 

Lämpligen startar du datorn via internet recovery (alt+cmd+r nedtryckta vid start)

Startar sen skivverktyget och formaterar hårddisken

För att slutligen stänga skivverktyget och välja att installera om macOS

Tack för svar!

Tyvärr ser det likadant ut när jag försöker starta den med (alt+cmd+r nedtryckta vid start).

Den startar skivverktyget men sen kan jag inte formatera den eftersom den inte finns i listan. 

 

mvh, Max

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to MacBook Pro 13" hittar inte ny SSD hårddisk

Jag hade exakt samma problem som du med min Mac book pro 2012.

Gå till Mac service ställe be dom byta ut interface (Kabel) till din disk.

Det är inte annonserat av Apple men är ett problem som finns i just din maskin.

Mitt byte gjorde man gratis sedan funkade ssd disken.

Jag provade med tre olika diskar som inte funkade. Sedan tog jag kontakt med service som bad mig komma in med maskinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, MACMax säger:

Jag hade exakt samma problem som du med min Mac book pro 2012.

Gå till Mac service ställe be dom byta ut interface (Kabel) till din disk.

Det är inte annonserat av Apple men är ett problem som finns i just din maskin.

Mitt byte gjorde man gratis sedan funkade ssd disken.

Jag provade med tre olika diskar som inte funkade. Sedan tog jag kontakt med service som bad mig komma in med maskinen.

Det här var ett tag sen va?

Kvalitetsprogrammet för detta fel var giltigt i tre år från inköpsdatum eller fram till 10 juni 2017.

Men klart, fråga går ju alltid.

Annars borde ett kabelbyte ligga på omkring 800Kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, MACMax säger:

Jag hade exakt samma problem som du med min Mac book pro 2012.

Gå till Mac service ställe be dom byta ut interface (Kabel) till din disk.

Det är inte annonserat av Apple men är ett problem som finns i just din maskin.

Mitt byte gjorde man gratis sedan funkade ssd disken.

Jag provade med tre olika diskar som inte funkade. Sedan tog jag kontakt med service som bad mig komma in med maskinen.

 

Tack för svar :)

 

okej för jag tänkte att det inte va det felet iom att den hittar den andra hårddisken som jag plockar ut från min 15" dator. Kan det vara så endå? Och även när jag sätter i den hårddisken i min 15" så hittar den inte heller den. Känns konstigt att båda datorerna har det felet. Plus att jag kan använda min 15" som vanligt med min andra ssd som suttit i flera år.

@SirKnasen ja om det kostar 800kr är det nästan inte värt. Men verkar inte så svårt att byta själv enligt youtube. har man tur kanske dom gör det endå

P.S snyggt namn :P

 

Mvh, Max

Redigerad av MaxRAW
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är så garanterat. Ring Apple service, Mac fanns inte med ssd diskar 2012.

Jag hade ett riktigt elände med min macbook pro. Därför svarade jag dig för att du skulle slippa problemet.

Du har säkert samma problem med din 15" om du vill koppla in en ssd i den.

 

Mvh MACmax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-05 13:17, MACMax säger:

Ja det är så garanterat. Ring Apple service, Mac fanns inte med ssd diskar 2012.

Jag hade ett riktigt elände med min macbook pro. Därför svarade jag dig för att du skulle slippa problemet.

Du har säkert samma problem med din 15" om du vill koppla in en ssd i den.

 

Mvh MACmax

Okej, 
jag har pratat med dom men blev faktiskt inte ett dugg klokare av detta. Jag har redan en SSD i min 15" och den funkar utmärkt. Men inte heller den datorn hittar den nyinköpta hårddisken. 

 

mvh, Max

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...