Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inget Internet efter "service"


Macjanne
 Share

Rekommendera Poster

Internet försvann i torsdags, i samband med att nätbolaget gjorde någon sorts "service". När de var klar med åtgärden kom inte Internet tillbaka.

Ringde bredbandssupporten som konstaterade att det var något fel på tilldelningen av ip-adresser, efter att jag kopplat in datorn direkt i modemet.

När de nu på onsdagen äntligen ringer och säger att det borde fungera blir man ju lättad...

 

Nu fungerar det om jag kopplar datorn direkt i modemet, men inte om jag kopplar in min router, det trådade nätverket och Wifi som det var innan allt började.

Supportens svar var att vänta 30 minuter på att ip-adresserna förnyas.... Det verkar inte fungera dock.

 

Självklart ska jag återvända till supporten, men behöver skriva av mig frustationen. Någon kanske kan skjuta från höften och föreslå en lösning eller hänvisa till någon bra resurs.

 

Tur att det går att dela Internet från mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startat om routern? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Före haveriet var det kopplat så här: 

Modem - Gammal trådrouter - Switch - Datorer, skrivare och en ny Wi-Fi-router som kopplats på tillfälligt. 

 

Jag kunde efter lite kopplande konstatera att allt fungerar om jag använder Wi-Fi-routern direkt efter modemet. Den har dessutom kontakter så det trådade nätverket kunds också anslutas. Så länge jag får låna Wi-Fi-routern är allt frid och fröjd alltså. 

 

Jag undrar dock fortfarande varför den gamla routern slutade fungera just nu. Jag provade att återställa den till fabriksinställingarna, men det hjälpte inte. Den enda konstiga jag kunde hitta när jag loggade in var att tiden står på 1970-01-01. Det går inte att ställa in rätt datum eftersom årtalsmenyn endast går till 2020! En sorts millenniebugg fast 20 år senare? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...