Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Två olika Apple-ID


Micke67
 Share

Rekommendera Poster

Hej! 


Jag och min fru har haft iPhones sedan begynnelsen. När det begav sig skapade vi ett enda Apple-ID (sedermera mitt nuvarande) som vi bägge använde på App Store - min fru använde alltså mitt ID och hon gör det fortfarande.

Det har inte varit några problem och därför har vi aldrig skapat ett eget ID till min fru (för App Store).

 

Vi har däremot varsitt Apple-ID för iCloud.

 

Men... nu är det åter dags för byte av lur för hennes del och jag tänkte ta tag i det den här gången.

 

Sammanfattning: vi har varsitt Apple-ID för iCloud men vi delar alltså mitt ID för App Store sedan... alltid.

 

Frågor till er kunniga:

 

Ska jag skapa hennes nya Apple-ID (för App Store) före eller efter jag migrerar hennes data och inställningar från den gamla Fånen till den nya? Spelar det någon roll?

Hon kommer väl inte att kunna uppdatera apparna som en gång laddats ner med mitt ID när hon bytt till sitt eget? Och vad händer med allt innehåll i Meddelanden, kalender etc... kort sagt: kommer hon att förlora data, inställningar eller annat.

 

Vad är riskerna? Ska jag tänka på något speciellt?

 

Sorry om detta är självklarheter för er och kanske uppfattas som dum fråga. Skjutit upp det länge och vill ju inte ställa till det för henne och hennes nya iPhone 12 mini.

 

Många tack på förhand ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något nytt Apple-ID behöver inte skapas om hon redan har ett eget för iCloud-tjänsterna.

Det är ju bara att använda detta även för Appstore.

 

Men du har förstått helt rätt. Appar tidigare nedladdade med ditt Apple-ID kommer inte att kunna uppdateras med fruns Apple-ID i Appstore.

 

Familjedelning kanske skulle kunna vara intressant? Köp i Appstore kan delas. Även utökad lagringsplan i iCloud kan delas mellan er. Det blir fortfarande ditt betalkort som belastas om du är familjesamordnare ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

 

Men då kan man lika gärna avinstallera hennes appar och sedan ladda ner dom igen, med hennes Apple-ID? Eller?

 

Men vad händer då med eventuella trådar i Meddelanden och andra appars innehåll? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meddelanden kan synkas med iCloud så de går inte förlorade.

Kolla så det är påslaget under Inställningar->Namn->iCloud

 

Är det någon specifik apps innehåll du undrar över kommer hända när appen tas bort och installeras med ett nytt Apple-ID?

Generellt raderas app-datan när appen raderas.

Många appar har användarkonton med datan lagrad på servrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen ? 

 

Förstod när jag läste ditt svar att det är som du skriver. Får bara kolla så att iCloud är synkat.

 

Och antar då att det inte spelar någon roll om jag raderar och återinstallerar apparna före eller efter skiftet.

 

Nä... ingen direkt app jag tänkte på. Allmänt osäker och ville att det skulle bli rätt.

 

Tack gode gud för internetforum där man når oceaner av kunskap på nolltid. 
När jag var ung gick man till biblioteket och hoppades finna något svar. I bästa fall hittade man e n bok i ämnet och det fick bli den okritiska sanningen.

Hur överlevde man ?

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...