Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AirPort Express och AirPlay 2


KMN
 Share

Rekommendera Poster

Har två AirPort Express här hemma, halvgamla 802.11n där den ena är första generationen och den andra andra, båda med firmware 7.8.1.

Ska inte dessa fungera med AirPlay 2? Åtminstone den lite nyare?

Funktionen jag är ute efter är att kunna strömma musik till mer än en enhet samtidigt. Det är inga problem genom iTunes i High Sierra, men funkar inte från iPhone eller iPad med senaste versionen av iOS.

Jag kan ha fel, men tror mig ha haft den möjligheten tidigare.

Och en AppleTV av tidigaste modellen, där är det kanske inte att tänka på heller?

Någon som har koll? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AirPort Express 802.11n generation 2 fixar AirPlay 2

Apple TV generation 4 och nyare fixar AirPlay 2

Hoppas det var svaret på dina funderingar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Ja, det var ungefär vad jag själv kom fram till efter en del letande.

Men varför funkar det då inte på min generation 2? Har för mig att det HAR funkat tidigare…

Den enda tveksamheten är väl att det stod något om ”med senaste programuppdateringen” och 7,8,1 är ju inte längre den senaste. Kan funktionen ha plockats bort igen, om man inte har senaste uppdateringen (som inte är kompatibel med hårdvaran)? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS

Det finns ingen annan lösning som låter mig strömma till flera enheter? Det funkar ju med datorn i iTunes, så där borde ju inte finnas något principiellt hinder med de smått åldersstigna Expresserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så din gen2 Express är din ena AirPlay 2 enhet, vilken är din andra?

Eller syns inte din express över huvud taget som en valbar AirPlay enhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda Expresserna, gen 1 och 2, syns som valbara AirPlay-enheter. Det går att välja endera av dem, men inte båda samtidigt. (Samma gäller för min AppleTV 2.)

Tidigare, när AirPlay 2 fungerade på gen 1, hade den en lite annorlunda symbol med volymkontroll även då den inte var vald.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, KMN säger:

Båda Expresserna, gen 1 och 2, syns som valbara AirPlay-enheter. Det går att välja endera av dem, men inte båda samtidigt. (Samma gäller för min AppleTV 2.)

Tidigare, när AirPlay 2 fungerade på gen 1, hade den en lite annorlunda symbol med volymkontroll även då den inte var vald.

Så du har tidigare kunnat välja din gen1 ihop med ytterligare en AirPlay enhet för samtidigt uppspelning? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osäker på det. Har mest använt datorn och iTunes, där har det funkat. Men att symbolen i iOS/iPadOS var annorlunda tidigare, det är jag ganska säker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Äventyret fortsätter…

I datorn (med senaste version av macOS) fungerar det finemang med AirPlay till flera källor i Apple Musik.

1342007912_AirPlayMusik.png.1c2b5c39db691f76b5966cf64c40cf18.png

Däremot går det inte lika bra i Podcaster. Varför? Är inte AirPlay-förutsättningarna de samma för hela systemet?

I Podcaster går det inte ens att få ut ljudet i ”AirPort Rum” (min äldre enhet) även om man bara väljer den.

387689851_AirPlayPodcaster.png.57bf35e41b60f312a47e8f2b5aac382e.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, KMN säger:

Varför? Är inte AirPlay-förutsättningarna de samma för hela systemet?

Vet inte. Jo det är det.

Fungerar bra här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-03-11 20:14, lappen71 säger:

Fungerar bra här.

Vad skönt att höra!

Då slipper jag få nattsömnen förstörd av oro över just det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-03-13 11:56, KMN säger:

Vad skönt att höra!

Då slipper jag få nattsömnen förstörd av oro över just det.

Va synd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...