Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mail strular - måste jag installera om från grunden?


broderskap
 Share

Rekommendera Poster

Hej.
Jag hoppade på M1-tåget och beställde en MacBook Pro innan nyår (levererad i mitten av januari), vilket jag nästan ångrar nu. Det har varit en del problem, onekligen.
• Efter att ha importerat allt från min förra dator strulade "allt", datorn frös, många program vägrade starta mm. Jag rensade allt och ominstallerade Big Sur. Men då hade någon säkerhetsspärr slagit till pga rensningen, så jag kunde inte logga in. Fick dock hjälp av Applesupporten som instruerade mig om hur jag kunde nollställa i terminalen.
• Efter komplett ominstallation av alla program från grunden och import av filer "styckvis" gick det bättre. Nu frågade systemet också om jag ville ominstallera Rosetta, vilket gjorde att de flesta program faktiskt fungerar.


Mail håller dock på att ge mig gråa hår. Jag importerade ingenting för säkerhets skull, lade bara upp de mailkonton jag använder (Gmail och SMTP). Plötsligt fanns totalt uppåt 70 000 mail från de senaste 8 åren (!) i olika mappar, bland annat "arkiv"-mappar som jag inte tror jag sett förut. Och ett flertal "Skickat", "Sent", "Trash", "Junk", "Skräp", "Skräppost" osv.. Ibland flera med samma namn på samma konto. En del dubletter. Och inte självklart vart mailen hörde hemma.
Mig veterligt hade jag raderat det mesta, men tydligen fanns det kvar på någon server.

Jag försökte lite tafatt söka på avsändare eller sortera efter avsändare, eller ämne, för att kunna radera buntvis. Men det gick varken att söka eller sortera i Mail. 
Och när jag försökte visa olika mappar var det rena rouletten vilken mapp som visades, utan koppling till vilken mapp jag klickat på.
Dessutom kunde Mail visa orimligheter som att en mapp innehöll 100 mail, varav 4389 olästa. Eller 0 mail, fast listan av mail var kilometerlång.
Att bygga om index hjälpte inte.

Försök att exportera ett par brevlådor med viktiga mail gick inte så bra, eftersom Mail bara exporterade olästa mail. Och det finns vad jag kan se ingen möjlighet att markera alla mail som olästa, bara tvärtom. Så jag gav upp.

Nu har jag raderat samtliga mail och tagit bort alla konton, ett i taget. Eftersom Mail fortfarande visade konstiga siffror, körde jag även Onyx att rensa Mailindex och alla cachear.

Mail startade fint, som nytt med välkomstbilden som säger att jag inte kan använda mail förrän brevlådorna importerats. Vilket gjorde mig lite orolig. Men det gick bra, med bara iCloud. Så snart jag lagt in ett Gmailkonto låste sig dock Mail och måste tvångsavslutas. Omstart hjälper inte.
När jag kollade Gmailkontona är de helt tomma även när jag går in via webben. Tyvärr, eftersom jag hade behövt spara en del mail.  Det borde ju innebära att Mail åtminstone inte "råkar" importen en massa gamla mail igen. Men det gör det. Efter att än en gång rensat mailindex med Onyx verkar Mail starta från noll igen – men nu importerar programmet drygt 4000 mail som hör till Gmailkontot och låser sig sedan. Jag kan alltså inte ta bort mail eller kontot. Och det går inte att starta Mail utan att godkänna importen. Eller?

Ursäkta mångordig beskrivning, men kanske någon har en konstruktiv idé om hur jag kan gå vidare. Måste jag ominstallera hela systemet? (Med risk för att datorn låser sig igen.)

 

Redigerad av broderskap
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...