Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Video capture vhs till Mac


olsson-dahl
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har fått låna denna video capture adapter (se bifogad dump).

Jag vill digitalisera gamla VHS-band från en videobandspelare som jag har stående.
Allt kablage finns på plats.
Nu undrar jag bara om någon har ett tips på en programvara till OSX för att ladda över från Videobandspelaren till min iMac?

Det räcker ju inte bara att ansluta USB2.0-adaptern till iMacen.
Med vänlig hälsning/Tommy

 

Skärmavbild 2021-01-30 kl. 18.37.28.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det framgår ju att den är kompatibel med Windows men inte med Mac.. Hoppas någon har ett tips men jag tror nog inte att den fungerar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En länk där man kan kolla specifikationen hade varit betydligt mer informativt än bara en bild.

De där billiga prylarna brukar ge dålig bild, för de tar (oftast) inte med hela upplösningen av bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Det finns INGA specifikationer att hitta någonstans, även om det finns flera webbshoppar som säljer den.

Jag skulle absolut inte spilla tid på att använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort detta med billig utrustning. Dock via windows, inte mac, då problemet inte är avspelningsprogramvara utan drivrutiner för utrustningen. Mitt tips är billig=sämre kvalitutta med window, dyrare utrustning=bättre dyl via mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt en liknande produkt till min Mac. Då kopplade jag bara in den och spelade in via QuickTime. Kommer inte ihåg exakt hur dock. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar, eventuellt, vara en med chipet Syntek DC60. Kan vara något annat också, det vet man aldrig. Googlade lite snabbt och det verkar, kanske, som att det inte funkar på nyare Macar. VHS-konvertering hade nog sin höjdpunkt kring 2005-2010? 

 

https://bentrask.com/easycap/ Den här personen har en drivrutin som funkar till och med Yosemite. 

Om datorn hittar enheten, och kan visa den under USB i  Systemrapport kanske det går att luska fram något mer. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite off-topic men jag insåg att min gamla hårddiskvideo/mediaspelare (Kiss) hade väldigt bra konvertering och använde den sist jag behövde konvertera en filmsnutt. Bra i och med att jag hade grejerna som mest stod och samlade damm men mera krångel än med en enkel USB-konverterade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, olsson-dahl säger:

Tack för er feedback!
Jag har beställt denna konverterare från Conrad för att testa hur den klarar det hela.
Återkommer om några veckor när jag fått leveransen (det var lite väntetid just nu).
https://www.conrad.se/p/terratec-grabster-av350mx-video-grabber-inkl-videoredigeringsprogram-952390

Den verkar bra. Från specen:

Bildhastighet PAL: upp till 720x576 pixel/25 bilder/s

Alltså fångas alla 576 linjer.

Billiga konverterare kör bara 480 linjer även på PAL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips:

Om du ska redigera, importera till formatet DV. Detta lämpar sig för redigering. 

EFTER redigeringen kan du skapa en färdig film komprimerad till mp4 (exempelvis).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Telly82 säger:

Tips:

Om du ska redigera, importera till formatet DV. Detta lämpar sig för redigering. 

EFTER redigeringen kan du skapa en färdig film komprimerad till mp4 (exempelvis).

Tack för tipset Telly! ?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, läste produktbeskrivningen. Bra att den är "toppmodern" ?

 

Det blir säkert bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej igen!
Jag har nu fått min Terratec Grabster AV350MX och testat den.
Den gav klart bättre kvalitet än den tidigare enklare "USB-stickan".
Nöjd! ?

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
Tomas Westberg
2021-02-22 12:09, olsson-dahl säger:

Hej igen!
Jag har nu fått min Terratec Grabster AV350MX och testat den.
Den gav klart bättre kvalitet än den tidigare enklare "USB-stickan".
Nöjd! ?

Funkade den på Mac? Står bara Windows som systemkrav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Tomas Westberg säger:

Funkade den på Mac? Står bara Windows som systemkrav.

Jag kör den till en PC-laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...