Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern hårddisk, kan jag själv välja när den ska starta upp?


emil_gronvall
 Share

Rekommendera Poster

emil_gronvall

Tja!

Jag har en Macbook Pro och köpte nyligen en ny extern hårddisk (WD Elements Desktop 4TB)

https://shop.westerndigital.com/products/external-drives/wd-elements-desktop-usb-3-0-hdd#WDBWLG0040HBK-NESN

Hårddisken har extern strömingång, på/av knapp och körs med usb 3.0

Varje gång jag ansluter hårddisken till min dator med usb kabeln så går den igång, den beter sig alltså som en vanlig extern hårddisk som ej går på extern ström. Jag skulle däremot vilja att den fortfarande är avstängd tills jag själv väljer att dra igång den med på/av knappen.

https://shop.westerndigital.com/content/dam/store/en-us/assets/products/desktop/wd-elements-desktop-usb-3-0-hdd/featured/wd-elements-desktop-environmental-tile2.jpg.thumb.1280.1280.png

Finns det någon inställning för detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, emil_gronvall säger:

Tja!

Jag har en Macbook Pro och köpte nyligen en ny extern hårddisk (WD Elements Desktop 4TB)

https://shop.westerndigital.com/products/external-drives/wd-elements-desktop-usb-3-0-hdd#WDBWLG0040HBK-NESN

Hårddisken har extern strömingång, på/av knapp och körs med usb 3.0

Varje gång jag ansluter hårddisken till min dator med usb kabeln så går den igång, den beter sig alltså som en vanlig extern hårddisk som ej går på extern ström. Jag skulle däremot vilja att den fortfarande är avstängd tills jag själv väljer att dra igång den med på/av knappen.

https://shop.westerndigital.com/content/dam/store/en-us/assets/products/desktop/wd-elements-desktop-usb-3-0-hdd/featured/wd-elements-desktop-environmental-tile2.jpg.thumb.1280.1280.png

Finns det någon inställning för detta?

Jag kanske är korkad men du skriver "tills jag själv väljer att dra igång den med på/av knappen" vilket jag tänker är svaret på din fråga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Axelman säger:

Jag kanske är korkad men du skriver "tills jag själv väljer att dra igång den med på/av knappen" vilket jag tänker är svaret på din fråga. 

Verkar som knappen mer som viloläge och alltså inte bryter strömmen helt. När den kopplas till USB kickar den igång av att den känner av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

emil_gronvall

Precis som polken skriver "När den kopplas till USB kickar den igång av att den känner av det." Precis så är det. Såhär beter sig ju en hårddisk som inte har extern ström, då blir usb sladden som en på/av knapp.

Jag är lite förvånad att den här externa hårddisken beter sig såhär. Min förra externa hårddisk var en Thoshiba 1,5 TB och den hade också extern strömmatning samt på/av knapp. Den var avstängd hur jag än kopplade tills jag tryckte på "on" på knappen. Den behövde jag aldrig göra någon speciell inställning för, men den är ju flera år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, emil_gronvall säger:

Jag skulle däremot vilja att den fortfarande är avstängd tills jag själv väljer att dra igång den med på/av knappen.

Är det ens en av/på-knapp? Vad säger manualen att det är, och hur den ska funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamera o köp annan.

 

En extern HD med egen strömförsörjning skall ju slås på med knapp och inte när den kopplas in, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Stereotypen säger:

Reklamera o köp annan.

 

En extern HD med egen strömförsörjning skall ju slås på med knapp och inte när den kopplas in, tycker jag.

Det är nog inget fel på den , jag tror det ska vara så. Lite modernt ändå, precis som på de flesta nya köpesdatorer så är det en återfjädrande knapp för av och på. Inget distinkt som bryter strömmen. Ska man bryta strömmen på en modern dator ska man hålla in knappen i 20 sekunder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

emil_gronvall

Jag tror inte heller det är något fel på den, det går helt enkelt igång varje gång den känner av en usb anslutning. Jag får helt enkelt hantera den som en extern hårddisk som inte har ström, där själva usb kabeln funkar som en på/av. Nu var ju tanken med mitt köp av denna att på/av knappen skulle fungera på samma sätt som det gjorde med min Toshiba (den hade också extern strömmatning samt på/av knapp. Den var avstängd hur jag än kopplade tills jag tryckte på "on" på knappen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt en riktig strömbrytare på sladden. Eller en fördelardosa med strömbrytare.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...