Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Styrplattan svarar inte som den ska


Sanni
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Mac book Pro från 2015 som jag uppdaterat till Big Sur. Styrplattan fungerar inte som den gjort förut. Jag kan inte dra och släppa filer eller markera text i ett dokument. Kan inte flytta fönster genom att "ta tag" dra och släppa. Oerhört irriterande. någon som har någon idé?

Tacksam för svar! :)

Redigerad av Sanni
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering...

Denna modell har Forcetouch TrackPad.

Har du kanske slagit av eller på denna funktion ovetandes?

Detta kan få TrackPad:en att uppföra sig lite oväntat för den ovane.

Kolla Systeminställningar->Styrplatta->Hårt klick och haptisk feedback.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svullet batteri?

Trasig kabel?

 

Kan du trycka i 2 steg? Ett lätt tryck och sedan ett hårdare tryck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ideér! 

 

2 timmar sedan, SirKnasen säger:

Kolla Systeminställningar->Styrplatta->Hårt klick och haptisk feedback.

Hittar inte denna inställning. Ser att min maskin är från mitten av 2014 (men jag köpte den 2015) om det har någon betydelse?

 

Jag trycka i 2 steg.  Van att använda båda händerna alltså för att markera, dra och släppa men när jag försöker händer nada. Verkar vara något "glapp", om jag trycker tillräckligt många gånger får jag upp menyn för "höger klick" (alltså två fingrar samtidigt) Hm vad innebär svullet batteri och vad gör man åt det? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Sanni säger:

Tack för ideér! 

 

Hittar inte denna inställning. Ser att min maskin är från mitten av 2014 (men jag köpte den 2015) om det har någon betydelse?

 

Jag trycka i 2 steg.  Van att använda båda händerna alltså för att markera, dra och släppa men när jag försöker händer nada. Verkar vara något "glapp", om jag trycker tillräckligt många gånger får jag upp menyn för "höger klick" (alltså två fingrar samtidigt) Hm vad innebär svullet batteri och vad gör man åt det? ?

Ja det har betydelse. Du har alltså ingen 2015 års modell med denna funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Menar du trefingers dra och släpp? Den har flyttat in under Hjälpmedel.

 

Förstår för övrigt inte vad du menar med att du använder båda händerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag kanske är knäpp men använder gärna ett finger på enda handen för att ”hålla fast” en fil el fönster och sen andra handen för att flytta/dra det har gått alldeles utmärkt i snart sex år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande problem med min styrplatta. Mest i kanten som är längst från tangentbordet. Jag har trott att det är något hårdvarufel och funderar på att lämna in den för lagning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mr Walker säger:

Jag har liknande problem med min styrplatta. Mest i kanten som är längst från tangentbordet. Jag har trott att det är något hårdvarufel och funderar på att lämna in den för lagning. 

Intressant (men tråkigt för dig) ska prova om det är olika respons på olika delar av styrplattan. 

 

16 timmar sedan, Stereotypen säger:

Svullet batteri?

 

Vad gör man åt detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att det är läge att ta datorn till Apple eller en service provider för att få den där TrackPaden undersökt.
Du kommer få ett kostnadsförslag för reparation.

2014 års modeller är nog på gränsen till att bli vintageklassade med begränsad support från Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-29 12:02, Sanni säger:

Hej!

Har en Mac book Pro från 2015 som jag uppdaterat till Big Sur. Styrplattan fungerar inte som den gjort förut. Jag kan inte dra och släppa filer eller markera text i ett dokument. Kan inte flytta fönster genom att "ta tag" dra och släppa. Oerhört irriterande. någon som har någon idé?

Tacksam för svar! :)

Om du är säker på att detta uppstod vid uppgraderingen kan du prova mjukvarufixar.

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

 

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

3. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

 

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
5 timmar sedan, Sanni säger:

Vad gör man åt detta?

Svullet batteri måste ju bytas. Antagligen bäst att göra själv, om man vet hur man gör. Själva batteriet kostar cirka 1000 kr på iFixit. Jag bytte på en 2014 förra året och lär få göra det igen på en 2015 också. Det gamla kan man lämna in på närmaste återvinningscentral som farligt avfall.

 

Man märker det på att datorn guppar runt på bordet, och inte står på alla fötterna utan "magen" buktar ut. Kan även påverka styrplattan.

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...