Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta filer till ny hårddisk, men inga inställningar och annat


luleahockey
 Share

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska byta hårddisk på min macbook från mekanisk till SSD. Jag hade tänkt installera nytt iOS och vill inte överföra några inställningar, cache etc då datorn krånglar en del (kan tex inte öppna SVT och Disney play oavsett webbläsare). Däremot vill jag överföra mina filer så som bilder och dokument. 
 

Min fråga, finns det något simpelt sätt att överföra mina filer men inga inställningar, program, cookies etc? Eller är det enda alternativet att föra över de till ett USB-minne manuellt?

Redigerad av luleahockey
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Jag inser att svaret nedan inte alls är vad du vill ha eftersom du just ville slippa att kopiera. Då skulle jag säga att det enklaste är att du slår på iCloud synkning för alla dokumentmapparna, även Film. Men beroende på hur mycket du har på hårddisken så kan ju ett externt minne vara ett billigare alternativ. 
Du kan ju även kopiera från disken du tar ur men då måste du ju ha ett kabinett till den så det är nog inte enklare. 
———

Det är ju bara att kopiera över de mappar du vill spara till ett USB minne/ hårddisk. Normalt sett har du ju t ex apparna i Program mappen, dokument i dokumentmappen och musik i musikmappen. 
Så lite beroende på om du har molntjänster eller inte så räcker det med att du just kopierar de mapparna du vill ha och sen gör in ny installation varpå kontakter normalt sett synkas men att du får installera om alla program. Tänk på att avregistrera vissa program som Paragon NTFS och vissa Anti-virusprogram så du inte låser upp dina licenser med den raderade installationen.  
Typiska mappar att backa-up är: Dokument, Filmer, Musik, Bilder, Hämtningar, Skrivbord

Har du standardinställning för iCloud back-up så finns kopior på allt utom film i molnet. Se till att du har koll på emailinställningar innan du raderar allt ? för de ligger inte till 100% i molnet. 
Har du ingen synktjänst aktiverad så är det lite mer du får kopiera. 

Redigerad av Mr Walker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när du uppdaterat så välj naturligtvis inte att återställa från en back-up. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mr Walker säger:

Edit: Jag inser att svaret nedan inte alls är vad du vill ha eftersom du just ville slippa att kopiera. Då skulle jag säga att det enklaste är att du slår på iCloud synkning för alla dokumentmapparna, även Film. Men beroende på hur mycket du har på hårddisken så kan ju ett externt minne vara ett billigare alternativ. 
Du kan ju även kopiera från disken du tar ur men då måste du ju ha ett kabinett till den så det är nog inte enklare. 
———

Det är ju bara att kopiera över de mappar du vill spara till ett USB minne/ hårddisk. Normalt sett har du ju t ex apparna i Program mappen, dokument i dokumentmappen och musik i musikmappen. 
Så lite beroende på om du har molntjänster eller inte så räcker det med att du just kopierar de mapparna du vill ha och sen gör in ny installation varpå kontakter normalt sett synkas men att du får installera om alla program. Tänk på att avregistrera vissa program som Paragon NTFS och vissa Anti-virusprogram så du inte låser upp dina licenser med den raderade installationen.  
Typiska mappar att backa-up är: Dokument, Filmer, Musik, Bilder, Hämtningar, Skrivbord

Har du standardinställning för iCloud back-up så finns kopior på allt utom film i molnet. Se till att du har koll på emailinställningar innan du raderar allt ? för de ligger inte till 100% i molnet. 
Har du ingen synktjänst aktiverad så är det lite mer du får kopiera. 

Okej, tack så mycket för svar :) tror icloud synkning är det jag är ute efter, ska läsa mer om det! 
 

Tack för tipsen om att avinstallera program med licenser innan bytet! Hade inte tänkt på att det måste göras 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man mycket filer är icloud-synkning väldigt långsamt, speciellt första gången såklart. Det är förmodligen oerhört mycket snabbare att kopiera över allt till ett USB-minne. Eller så kan man dra över dokument och bilder från sin TimeMachine-disk efter att man installerat operativsystemet på SSDn. 

När vi satte in SSD i vår Macbook Pro behöll vi den gamla hårddisken som extra säkerhetskopia i en byrålåda, den innehåller nog fortfarande en fungerande installation och alla dokument/bilder äldre än , tja, 2015 eller när vi nu bytte. Kan vara bra att ha tills man märker att SSDn funkar som det var tänkt, osv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...