Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera från High Sierra


Dompan1
 Share

Rekommendera Poster

Varför inte skapa en egen tråd, iMarc, om dina bästa programtips för avancerad fotografi? Det skulle vara roligt om du ville göra det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

Varför inte skapa en egen tråd, iMarc, om dina bästa programtips för avancerad fotografi? Det skulle vara roligt om du ville göra det. :)

Precis. Gärna med tips om HUR man gör i programmet för att åstadkomma något bra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-02 08:36, Axelman säger:

Det där är bara en dålig kommentar som indikerar att du inte förstått argumentet. Låt mig sammanfatta.

...

Många tror att Bilder är ett dåligt program och söker andra lösningar i onödan. Tvärt om är Bilder ett mycket bra program som räcker till för nybörjare och medelduktiga fotografer. Att det inte duger för dig med mycket höga krav är väl självklart. Det betyder inte att programmet är dåligt. Jag utgår från att de som KAN sin fotografering också VET vilket program de ska ha. Det spelar ingen roll vilket program folk använder. Ta vilket ni vill! Men varför inte kolla Bilder FÖRST eftersom det är gratis, finns i datorn och upptäck att det räcker väldigt långt. Det var väl inte så svårt...?:)

Jo det var väldigt svårt, dels fattades verktyg och dels var vissa undermåliga vilket gjorde att det tog alldeles för lång tid, och det gick helt enkelt inte att använda Bilder. Sen kommer vi till CMYK, postscript,förghantering för att få återgivningen korrekt vid utskrift på korrekt fotopapper. Detta går som en dans i Photoshop och sen är det även en ren fröjd att jobba med figursättning av en fin bild i Adobe InDesign tex, där möjligheterna är nästan oändliga vad gäller att få text med snygga professionella fonter ihop med en bild. Ja tyvärr är Photoshop dyrt, och i synnerhet om man vill ha hela Adobe-sviten, men man behöver inte abonnera jämt, jag kan betala för en viss period då jag har mycket bilder sen säger jag upp abonnemanget. 
Men men det handlar kanske om vad folk har för krav/intresse. Själv så höll jag på med svarvitt och framkallade även negativen själv, för att sedan använda en kopieringsapparat och belysa bild en viss tid och sen ner i olika bad och sen fick bilderna torka. 
Sen när digital fotografering kom så var bilderna så kassa så då började jag med Photoshop 4. Och under resans gång så finns inget alternativ egentligen än Photoshop. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-02 08:42, Axelman säger:

Varför inte skapa en egen tråd, iMarc, om dina bästa programtips för avancerad fotografi? Det skulle vara roligt om du ville göra det. :)

Gärna det men jag har inte tid tyvärr. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...