Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera från High Sierra


Dompan1
 Share

Rekommendera Poster

Hej, inser att jag inte uppdaterat på länge. Har iMac sen 2013, High Sierra 10.13.6. Kan någon vänligen tipsa om jag bör uppgradera steg för steg eller gå direkt på den nyaste versionen. Borde jag i så fall köra på Catalina och vänta med Big Sur? Klarar min iMac de nyaste versionerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att din dator inte klarar Big Sur, inte utan diverse hack, finns risk att fusion drive funkar dåligt dessutom om du har en sådan setup.

Så Catalina är nog max. Då ryker supporten för 32-bitsprogram (exempelvis gamla iphoto). Jag skulle nog rekommendera en backup (såklart) innan uppgradering, för egen del har jag stannat på Mojave och kommer nog att stanna där ett tag till. Finns inget jag behöver i Catalina, vad jag vet, och nackdelarna överväger. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, poi ran säger:

Finns inget jag behöver i Catalina, vad jag vet, och nackdelarna överväger. 

Instämmer. :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har iMac 21" late 2013 och kör Catalina. När den kom var den buggig men jag väntade ut ett par versioner och den går hur fint som helst. Problemet är iPhoto som blir Bilder vilket kan medföra strul. Men Bilder är ett mycket kompetent program och fungerar fint.

...

Backup innan uppgradering.

...

Tänk på 32 bitarsstödet som ryker.

...

Kolla också så skrivare och sådant har fungerande drivrutiner innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Men Bilder är ett mycket kompetent program och fungerar fint.

Det har väl fortfarande inte betyg på samma sätt som iPhoto har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Det har väl fortfarande inte betyg på samma sätt som iPhoto har?

Vaddå betyg? Inget jag använder. Alla mina bilder är perfekta. :donjuan:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi stofiler som använder iPhoto till vardags, men Aperture (på samma bildbibliotek) när man ska trixa till det lite mer, kan inte ersättas rakt av med Bilder tyvärr. Antar att även jag får falla till föga till slut, men undviker ett tag till. Är lite mer bekymrad över att brew ska sluta funka med Mojave.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, poi ran säger:

Vi stofiler som använder iPhoto till vardags, men Aperture (på samma bildbibliotek) när man ska trixa till det lite mer, kan inte ersättas rakt av med Bilder tyvärr. Antar att även jag får falla till föga till slut, men undviker ett tag till. Är lite mer bekymrad över att brew ska sluta funka med Mojave.

Vad är det du inte kan göra i Bilder så du måste ha Aperture? Bilder har massor av funktioner varav jag aldrig kommer att använda ens hälften.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör redan Bilder, fick byta scanner och printer när jag uppdaterade till High Sierra (antagligen i onödan). Jag tackar för alla tips, och tänker Mojave blir nog lugnast för mig. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-27 14:19, Axelman säger:

Vad är det du inte kan göra i Bilder så du måste ha Aperture? Bilder har massor av funktioner varav jag aldrig kommer att använda ens hälften.

Jag hittar inte alla dessa funktioner i Bilder. Kanske är jag en gammal hund som har svårt att lära om. Har dock kört Bilder lite grand, på ett eget bibliotek skiljt från mitt huvud-iphoto-bibliotek, och eftersom man kan öppna bilderna för att redigera i exempelvis Pixelmator Pro (som jag köpte på mig på rean här under jul) så antar jag att själva redigeringsbiten inte är problemet. Jag är övertygad om att Bilder, precis som iPhoto, räcker för 99% av mina redigeringar. Eller 95. Menmen. 

Det som strulade mest sist jag provade på allvar var att ändra geotaggar/plats på bilder och att se och ändra på satellitbild var foton är tagna. Är mycket i skärgården, satellitbilder är kanon. För att se hur exakt min telefon geotaggat vill jag se om höjden över havet är med, eller 0. Är den 0 kommer datan från typ mobilnätet och är inte lika exakt som riktig GPS. Etc. Aperture ger all EXIF-info osv utan problem. Alla har vi våra käpphästar. Använder även Aperture för att skapa smarta filter som inte går att skapa i iphoto (däremot går det att använda dem). På sikt kommer jag väl att landa i Bilder, men egentligen vill jag ha något plattformsoberoende. Typ Mylio. Men nåt annat och Open Source. 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, poi ran säger:

Jag hittar inte alla dessa funktioner i Bilder. Kanske är jag en gammal hund som har svårt att lära om. Har dock kört Bilder lite grand, på ett eget bibliotek skiljt från mitt huvud-iphoto-bibliotek, och eftersom man kan öppna bilderna för att redigera i exempelvis Pixelmator Pro (som jag köpte på mig på rean här under jul) så antar jag att själva redigeringsbiten inte är problemet. Jag är övertygad om att Bilder, precis som iPhoto, räcker för 99% av mina redigeringar. Eller 95. Menmen. 

Det som strulade mest sist jag provade på allvar var att ändra geotaggar/plats på bilder och att se och ändra på satellitbild var foton är tagna. Är mycket i skärgården, satellitbilder är kanon. För att se hur exakt min telefon geotaggat vill jag se om höjden över havet är med, eller 0. Är den 0 kommer datan från typ mobilnätet och är inte lika exakt som riktig GPS. Etc. Aperture ger all EXIF-info osv utan problem. Alla har vi våra käpphästar. Använder även Aperture för att skapa smarta filter som inte går att skapa i iphoto (däremot går det att använda dem). På sikt kommer jag väl att landa i Bilder, men egentligen vill jag ha något plattformsoberoende. Typ Mylio. Men nåt annat och Open Source. 

Ok. Långt förbi vad jag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder är långt ifrån bra, det är inte jämförbart ens mot tex Photoshop. Visst Bilder må ha massor av funktioner likt Photoshop, dessvärre är dessa verktyg undermåliga och har heller inte samma omfång. Tycker tom att gratisprogrammet Gimp för Linux är bättre än Bilder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, iMarc säger:

Bilder är långt ifrån bra

Vad är "bra"? Bilder är fantastiskt bra för de flesta Macanvändare plus att det är gratis. För den drivne amatörfotografen räcker det inte till och för proffs är det inte ens tänkbart. Precis som alla andra verktyg.  Men Bilder är väldigt bra för den målgrupp den är tänkt för. Integrerat i Apples värld och som sagt var gratis.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Axelman säger:

Vad är "bra"? Bilder är fantastiskt bra för de flesta Macanvändare plus att det är gratis. För den drivne amatörfotografen räcker det inte till och för proffs är det inte ens tänkbart. Precis som alla andra verktyg.  Men Bilder är väldigt bra för den målgrupp den är tänkt för. Integrerat i Apples värld och som sagt var gratis.

Tja det är väl aningen bättre än Google Foto’s redigeringsverktyg som också är gratis. 
Det som är problemet är att de flesta verktygen är så dåliga och undermåliga att det vore bättre om dessa togs bort. Jag har testat de flesta bildredigerings program, och amatörfotograf eller ej så hamnar jag alltid tillbaka i Photoshop eftersom Bilder helt enkelt inte går att använda för 90 % av mina bilder. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för de som bara vill ha ett smidigt sätt att spara/lagra/sortera sina foton med möjlighet till redigering och bildförbättring så duger väl Bilder alldeles utmärkt.

Det är väl aldrig tänkt att Bilder är riktigt till proffsfotografer över huvud taget?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, iMarc säger:

Tja det är väl aningen bättre än Google Foto’s redigeringsverktyg som också är gratis. 
Det som är problemet är att de flesta verktygen är så dåliga och undermåliga att det vore bättre om dessa togs bort. Jag har testat de flesta bildredigerings program, och amatörfotograf eller ej så hamnar jag alltid tillbaka i Photoshop eftersom Bilder helt enkelt inte går att använda för 90 % av mina bilder. 
 

Det är väl ingen här som påstår att PS är sämre än Bilder. Sätt det i rätt perspektiv. För de allra flesta användare räcker Bilder mer än väl. Därför måste man ju fråga varför man inte tycker att Bilder är ok. Jag märker att många bara tar för givet att det är skräp och att man måste ha nåt bättre. Jag är en duktig amatörfotograf och trodde att jag måste ha PS vilket visade sig vara felaktigt när jag dök in i Apples program. Att du inte tycker att Bilder duger står för dig men är inte normerande för en vanlig användare. På samma sätt som en snickare kräver bättre prylar än Clas Ohlson eller Rusta. Som duger alldeles perfekt för hemmaanvändaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Det är väl ingen här som påstår att PS är sämre än Bilder. Sätt det i rätt perspektiv. För de allra flesta användare räcker Bilder mer än väl. Därför måste man ju fråga varför man inte tycker att Bilder är ok. Jag märker att många bara tar för givet att det är skräp och att man måste ha nåt bättre. Jag är en duktig amatörfotograf och trodde att jag måste ha PS vilket visade sig vara felaktigt när jag dök in i Apples program. Att du inte tycker att Bilder duger står för dig men är inte normerande för en vanlig användare. På samma sätt som en snickare kräver bättre prylar än Clas Ohlson eller Rusta. Som duger alldeles perfekt för hemmaanvändaren.

Jag tycker kvalitet är bättre än kvantitet. Jag har en borrmaskin från Metabo som jag ägt i 33 år som håller än för alla ändamål, har även tagit med den till tidigare arbeten då det visade sig att deras utrustning inte riktigt räckte till eller gick sönder.  
 

Jag håller inte med, intresse för bra bilder samt att fota i råformat har ökat dramatiskt senaste tiden. När det kommer tex till en ögonblicks bild som man älskar och verkligen betyder något men dessvärre blev inte bilden bra, och det krävs en hel del precision och verktyg som verkligen klarar riktigt svåra bilder då faller de flesta program direkt, men inte Photoshop. Bilder kan väl snarare ses som ett hyfsat bildförbättrings program, än ett riktigt bildredigerings program. I många fall är även Google Foto och Snapseed som båda är gratis långt bättre än Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Jag tycker kvalitet är bättre än kvantitet.

Man kan inte ha allt. Man måste välja. Jag skulle vilja köra Porsche pga ypperlig kvalitet och prestanda. Jag är värd den och kan använda den. Men då kommer jag inte ha råd med någonting annat och det är fullständigt onödigt.

...

I stället för att skrämma bort folk från Bilder genom att säga att Bilder är crap, låt dem upptäcka det själva att Bilder inte räcker till så folk inte går över ån efter vatten. Detta är ett allmänt forum, inget nördforum för experter. Samtidigt kan folk få expertråd som tex det du har presenterat. Men gör inte expertutlåtande till norm för alla.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundproblemet är väl här att (1) Iphoto gick att använda ihop med billiga/(gratis om man installerade trial) Aperture, och när Bilder kom så kunde det inte ersätta Iphoto, än mindre Aperture. Sedan har Bilder förbättrats och är väl på en del punkter förbi Iphoto. Kombinerar man sedan Bilder, med, tja, en extern redigerare som Pixelmator Pro som brukar vara på rea kring jul (jag betalade 239 tror jag) eller något annat liknande, då är Bilder väldigt kompetent. Hade jag startat med Bilder hade jag aldrig tänkt tanken att backa till Iphoto. För extrema nybörjare (typ mig på Mac för 12-13 år sedan) tror jag dock att ett mer inhägnat program som Iphoto är lättare att känna sig bekväm i än Bilder  (för att inte tal om Windows röriga bildhantering, men det är en annan sak). 

Och grundproblem (2) är att det på Mac faktiskt kan vara problematiskt att uppgradera operativsystemet. Visst finns det drivrutiner etc som slutar fungera i Windows eller Linux, men det är överlag inga större problem att köra riktigt gamla Windows-program. 16-bitarsprogram, ok, det är det lite strul med. Men det finns sällan inbyggda "killswitchar" som dödar ett program hur som helst när man uppdaterat operativsystemet. (Det går såklart att hävda att det är en av Windows nackdelar också, fånig bakåtkompatiblitet). 

 

Sammantaget grundproblemen 1+2 kan man på Mac ofta säga att om man inte behöver de nya funktionerna i operativsystemet så kan man gott ligga på versioner som är 1-2 år gamla. Sedan blir det kanske lite problem om man tänker på säkerhetsuppdateringar. 

Fotar och redigerar man i RAW etc bör man nog fundera på att lägga några hundra på mjukvara när man ändå lagt tusentals på hårdvara. 

Apple skickar med fantastiska "gratisprogram" med sina datorer, och IOS; Google kan väl sägas ha liknande (även om de gott kunde kört vidare med Picasa etc) men Windows har halkat efter rejält. För >90% av användarna räcker MacOS rakt ur kartongen för bilder, filmer, musik, mail, etc. Det är skitbra. Vi som vill ha lite mer får väl betala några hundra för hobby/fantast/amatörbruk eller några tusen för proffsbruk. Fast just när det gäller iphoto så räcker det ju inte att betala några hundra, det funkar oavsett inte på  Big Sur...

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder är ett alldeles utmärkt program som fyller behovet för 99% av användarna. Är populärt att klanka ner på det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-31 21:43, lappen71 säger:

Bilder är ett alldeles utmärkt program som fyller behovet för 99% av användarna. Är populärt att klanka ner på det. 

Källa på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-30 12:28, Axelman säger:

Man kan inte ha allt. Man måste välja. Jag skulle vilja köra Porsche pga ypperlig kvalitet och prestanda. Jag är värd den och kan använda den. Men då kommer jag inte ha råd med någonting annat och det är fullständigt onödigt.

...

I stället för att skrämma bort folk från Bilder genom att säga att Bilder är crap, låt dem upptäcka det själva att Bilder inte räcker till så folk inte går över ån efter vatten. Detta är ett allmänt forum, inget nördforum för experter. Samtidigt kan folk få expertråd som tex det du har presenterat. Men gör inte expertutlåtande till norm för alla.

Det är väl snarare så att det är ännu mer åt kategorin nörd om man inte kan se annat än Apple’s produkter och hyllar dem och de som kritiserar eller föreslår något alternativ som är bättre får smaka på riset av en högst subjektiv moderator. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, iMarc säger:

Det är väl snarare så att det är ännu mer åt kategorin nörd om man inte kan se annat än Apple’s produkter och hyllar dem och de som kritiserar eller föreslår något alternativ som är bättre får smaka på riset av en högst subjektiv moderator. 

Det där tillför inget konstruktivt till diskussionen.

På tal om diskussionen så är det väl självklart att Photoshop som kostar flera tusen kronor om året att använda kan mer än ett program som ingår när man köper en dator. Frågan är hur många av Mac-användarna som skaffar Photoshop. Vet du om det är fler än en procent?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, iMarc säger:

Det är väl snarare så att det är ännu mer åt kategorin nörd om man inte kan se annat än Apple’s produkter och hyllar dem och de som kritiserar eller föreslår något alternativ som är bättre får smaka på riset av en högst subjektiv moderator. 

Det där är bara en dålig kommentar som indikerar att du inte förstått argumentet. Låt mig sammanfatta.

...

Många tror att Bilder är ett dåligt program och söker andra lösningar i onödan. Tvärt om är Bilder ett mycket bra program som räcker till för nybörjare och medelduktiga fotografer. Att det inte duger för dig med mycket höga krav är väl självklart. Det betyder inte att programmet är dåligt. Jag utgår från att de som KAN sin fotografering också VET vilket program de ska ha. Det spelar ingen roll vilket program folk använder. Ta vilket ni vill! Men varför inte kolla Bilder FÖRST eftersom det är gratis, finns i datorn och upptäck att det räcker väldigt långt. Det var väl inte så svårt...?:)

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...