Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överhettad Macbook hjälp!


tomaso
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Macbook white mid 2010 som nuförtiden blir väldigt varm och fläkten får spader. Framförallt händer det när jag streamar men ibland blir det så redan när jag startar upp datorn. Jag uppgraderade till 8 gb ram för några år sedan men annars är allt original. Vill helst inte behöva köpa en ny dator. Finns det något jag kan göra själv för att förbättra problemet eller är den helt enkelt för gammal?

 

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta aktivitetskontroll och kolla vad som belastar datorn hårt.

Välj att visa "Alla processer" och inte bara "Mina processer"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, tomaso säger:

Hej!

 

Jag har en Macbook white mid 2010 som nuförtiden blir väldigt varm och fläkten får spader. Framförallt händer det när jag streamar men ibland blir det så redan när jag startar upp datorn. Jag uppgraderade till 8 gb ram för några år sedan men annars är allt original. Vill helst inte behöva köpa en ny dator. Finns det något jag kan göra själv för att förbättra problemet eller är den helt enkelt för gammal?

 

Tacksam för all hjälp!

Den kan vara full i damm vilket är högst troligt efter så många år.

...

Men 2010 och äldre är stenålder idag. Vad inte många vet är att 2011 så genomförde Apple en av de största uppgraderingarna i hårdvaran man någonsin gjort och alla Macar blev i runda slängar 100% kraftfullare och snabbare över en årsmodell. 2012 fick alla Macar USB 3 så man kan ansluta snabba externa hårddiskar. En MacBookPro från 2012 eller 2013 springer i cirklar kring din MacBook och kan köpas för kaffepengar.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, SirKnasen säger:

Starta aktivitetskontroll och kolla vad som belastar datorn hårt.

Välj att visa "Alla processer" och inte bara "Mina processer"

Google Chrome Helper (Renderer) tar 40-50% när jag streamar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla chrome webbläsare drar sjukt mycket från datorn. Prova en annan lite lättare webbläsare som safari eller någon annan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att din hårddisk inte är för full heller, du behöver mer än 10% ledigt på hårddisken. Annars går allt trögt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mr Walker säger:

Se till att din hårddisk inte är för full heller, du behöver mer än 10% ledigt på hårddisken. Annars går allt trögt. 

10%-regeln stämmer inte. Du behöver ca 20 GB ledigt för att datorn inte ska hänga sig eftersom Macen kör olika processer i bakgrunden och behöver svängrum. I praktiken behövs mer eftersom vid 20 GB är det i praktiken stopp för nedladdning av filer och program. Så har du en mekanisk disk på 2 TB eller en SSD på 128 GB blir 10%-regeln väldigt märklig....

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Den är förmodligen helt full med damm om du aldrig rengjort den.

2. En gammal C2D-processor måste förmodligen anstränga sig rejält för spela upp materialet från streamtjänster, dvs fläkten kommer att jobba även om du dammar av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Axelman säger:

10%-regeln stämmer inte. Du behöver ca 20 GB ledigt för att datorn inte ska hänga sig eftersom Macen kör olika processer i bakgrunden och behöver svängrum. I praktiken behövs mer eftersom vid 20 GB är det i praktiken stopp för nedladdning av filer och program. Så har du en mekanisk disk på 2 TB eller en SSD på 128 GB blir 10%-regeln väldigt märklig....

Du har så rätt.. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har uppgraderat äldre Macbookar, med just Core2Duo, med SSD, de funkar bra men pustar och stönar ibland. Speciellt när man handlar kläder på H&M tydligen, de har en riktigt jobbig sida för vår 2008-MBP som kippar efter andan medan min stationära (men gamla) dator bara gäspar åt ansträngningen. 

Ska man slänga i en SSD i en Macbook white 2010-burk kanske man för endast lite mer pengar kan få en Macbook Pro som har SSD. Ok, gör man jobbet själv kostar det väl bara 500 att sätta in SSD så då blir det ju mycket billigare än att lägga ut ett par tusen på en begagnad Macbook Pro, men ska man leja bort arbetet är det lika bra att köpa en som redan har SSD tror jag. 

Man kan kolla olika webläsare, ibland tar Safari mindre resurser än Chrome, och tvärtom. Beror på. 

Angående hårddiskar så är det ännu viktigare att dessa inte fylls för mycket än vad som gäller för SSD. MacOS filsystem HFS+ (som är det som gäller för denna dator antar jag) lägger filerna smart så de inte ska bli så fragmenterade, och defragmenterar en del mindre filer automatiskt, men blir hårddisken riktigt full funkar inte defragmenteringen. Om man sedan frigör mycket plats så hjälper det inte för alla filer, en del (främst stora) kommer att fortsätta vara fragmenterade och långsamma. SSD har inte riktigt samma problem med fragmenterade filer. 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...