Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filöverföringsproblem från TimeCapsule till iCloud


Putteman
 Share

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har för bara några dagar sedan blåst ur min MacBook Air helt, installerat BigSur, och sedan lagt in senaste TimeMachine kopian i datorn igen. Detta var ett bra sätt att lyckas installera BigSur trots något för lite plats på hårddisken (120GB).

 

Jag hade sedan rätt många GB ledigt, minns inte exakt men typ 30GB eller nåt sånt.

 

Jag kör en TimeCapsule (används till TimeMachine kopior) hemma där jag har kopierat in ca 90GB med bilder i en massa mappar. Utöver det så har jag även 2TB iCloud. För att skapa en säkerhetskopia på bilderna från TimeMachine så tänkte jag att jag skulle skapa en mapp på iCloud Drive och lägga dom där.

 

Så jag öppnade två fönster på Finder, och helt enkelt började dra över mappar från TimeCapsule direkt till iCloud Drive. Självklart tar det lång tid, men det är ju ok. Det märkliga kommer nu, att efter några timmar så klagar datorn på att den kan inte genomföra detta då det saknas tillräckligt med plats på datorn??

 

Detta förvånar mig mycket, då det alltså inte borde landa några filer på datorn tänker jag. Men antagligen landar dom tillfälligt på datorn?? Eller vad tror ni?? Varför blir det såhär och vad ska jag göra åt det?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Filöverföringsproblem från TimeCapsule till iCloud

Jo filerna hamnar på dator. ICloud är en synktjänst. Filer som ligger på datorn speglas upp mot molnet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Jo filerna hamnar på dator. ICloud är en synktjänst. Filer som ligger på datorn speglas upp mot molnet. 

Ok

 

Jag får inte riktigt grepp om detta alltså. När jag annars sparat saker till iCloud så blir det ju endast enstaka filer som hamnar lokalt i t.ex. dator eller telefon, just för att spara plats på den lokala enheten. Annars ligger dom ju i iCloud för att laddas ner lokalt när man nyttjar dom.

 

Jag letar runt i datorn efter var dom har hamnat någonstans, men lyckas inte finna dom? Några tips?

 

En annan tanke förresten, om det eventuellt kan vara ett sätt att komma runt problemet. Jag har en gammal PC stående, som också har tillgång till TimeCapsule enheten. Hade det varit möjligt att via PC´n göra samma operation? Dvs. via iCloud webbgränssnitt ladda upp filer från TimeCapsule? Det jag tänker är ju just att då hamnar inga fulla versioner på Macen under operationen, utan sannolikt på PC´n. Men där kan jag skapa mer plats. Är detta en workaround tror ni?

 

Isf måste jag ju första hitta kopiorna som ligger lokalt på Macen och radera dom. Eller är enda sättet att göra det på att radera dom på iCloud??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mr Walker säger:

Hmm.. hitta inställningar till iCloud är ju inte det lättaste. 

 

Men kika lite på denna guiden: 

https://support.apple.com/sv-se/HT206996

 

Se till att du har Optimera Mac-lagring ibockat (se bild). 

 

Skärmavbild 2021-01-26 kl. 12.05.25.png

Jepp, det är ibockat och har så varit hela tiden.

 

Känslan blir liksom att det inte fungerar när man överför så stora mängder. Eller?

 

Vad tror ni om idén att göra detta via PC´n? Löser det problemet så allt sedan kan ligga tillgängligt i iCloud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du via webbläsaren så borde det ju inte synkas ned förrän du försöker öppna en fil från Macen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det finns någon funktion "frigöra utrymme" liknande den i Windows för OneDrive / Sharepoint. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mr Walker säger:

Undrar om det finns någon funktion "frigöra utrymme" liknande den i Windows för OneDrive / Sharepoint. 

Jo, det låg där när man högerklickade på en fil "Tag bort hämtning", då hamnar den bara i iCloud. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Mr Walker säger:

Jo, det låg där när man högerklickade på en fil "Tag bort hämtning", då hamnar den bara i iCloud. 

Låter precis vad jag söker. Var hittar du det??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mapparna du har i iCloud ligger ju normalt sett så att du ser dem här:
1317332036_Skarmavbild2021-01-26kl_13_35_53.thumb.png.85f0725dde924104895806b0900bb70f.png

 

Om jag sen markerar filerna på t ex skrivbordet, högerklickar så finns ett alternativ "Tag bort hämtningarna"

917788717_Skarmavbild2021-01-26kl_13_35_28.thumb.png.e10236c277124fa4e93fae3ff0c7f120.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Mr Walker säger:

Mapparna du har i iCloud ligger ju normalt sett så att du ser dem här:
1317332036_Skarmavbild2021-01-26kl_13_35_53.thumb.png.85f0725dde924104895806b0900bb70f.png

 

Om jag sen markerar filerna på t ex skrivbordet, högerklickar så finns ett alternativ "Tag bort hämtningarna"

917788717_Skarmavbild2021-01-26kl_13_35_28.thumb.png.e10236c277124fa4e93fae3ff0c7f120.png

Alltså jag tycker att jag gör precis som du beskriver, men hittar inte detta alternativet. Jag är alltså i Finder på Macen. Se min skärmdump......

 

image.thumb.png.8908402c7484546aab3da35fa4c7833e.png

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt som grisen helt enkelt.. Hinner inte kolla mer på det just nu, kan nog kolla senare ikväll. 

Redigerad av Mr Walker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...