Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Macjanne

Hur hantera TimeMachine-backup från skrotad dator

Rekommendera Poster

Macjanne

Jag försöker samla ihop allt mitt digitala bagage som finns utspritt på diverse hårddiskar. Planen är att lägga allt på en stor hårddisk (som kontinuerligt klonas till en annan hårddisk som säkerhet) för att sedan sortera. Det lär finnas gott om kopior som behöver rensas bort ....

Jag har även hittat gamla TimeMachine-backuper från G4 Macar jag haft tidigare. Det mesta i dessa har jag nog fått med mig till nästa dator. Jag har dock misstankar om att det kan finnas filer jag är intresserad av i TM-backupen, särskilt i de äldsta delarna.

Det blir nog för omfattande att spara hela TM-backuperna så jag tänker mig att jag sparar några utvalda datum för senare genomsökning. Kan jag plocka ur detta ur TM-mappen och vara säker på att allt kommer med? Alla filer kan ju omöjligen ligga i varje daterad backup?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Raphael

TM fungerar så att den bara gör en kopia på det senaste som ändrats. Så det som inte ändrats görs det ingen ny kopia av. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman

Så TM-backupen är en helhet. Som du kan rädda filer ur från olika tider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Macjanne

Jo, jag har förstått det och därför försöker jag förstå hur jag ska göra för att plocka ut alla filer från en viss tid.

Om jag går in i filen Backups.backupdb och klickar på datorns namn så får jag en lång lista med mappar som är daterade. Antag att det är 100 backup-tillfällen sparade. Kan jag då radera 97 av dem och lita på att de tre jag sparar är kompletta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pocahontas
Postad (redigerade)

Enklast är att starta Time Machine, klicka på Timemachinesymbolen, rulla tillbaka till det datum du söker, leta upp filerna, välja att återskapa. 

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mh11422/mac

Redigerad av Pocahontas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
poi ran
2021-01-25 09:22, Macjanne säger:

Jo, jag har förstått det och därför försöker jag förstå hur jag ska göra för att plocka ut alla filer från en viss tid.

Om jag går in i filen Backups.backupdb och klickar på datorns namn så får jag en lång lista med mappar som är daterade. Antag att det är 100 backup-tillfällen sparade. Kan jag då radera 97 av dem och lita på att de tre jag sparar är kompletta?

Nej, att radera i en TM-backup är som att hoppa utan fallskärm från ett flygplan. Det kan gå bra om man råkar stå kvar på marken, annars är oddsen mot dig. Gå in i mappen "latest" och se om du där kan kopiera (absolut inte flytta) ut det du vill spara till en annan enhet. Gissningsvis är det de senaste versionerna av filerna du vill ha? Annars går det att gå in i andra backup-tillfällen, men kopiera då till en annan enhet (USB-hårddisk etc).

Gissar att de gamla TM-backupperna ligger på äldre hårddiskar du inte tänker använda till annat. Spara dem i en byrålåda för säkerhets skull. Arbeta sedan på en annan enhet. Jag har använt hårddiskar som legat i 20-30 år, det är rätt ok långtidslagring även om jag själv tror mer på DVD eller bluray-skivor. SSD och USB-stickor är dock sämre generellt sett.

Att jobba på en hårddisk med att gå igenom materialet, och klona till en annan, låter bra  - bara man inte klonar alla ändringar och raderingar under pågående arbete. Tänk om man gör fel? Jag hade haft hängslen och livrem, satt upp din "arbetsdisk" med allt kopierat material från diverse backuper att kopieras till en annan time-machinebackup för att få med alla ändringar som kanske görs.

Därefter kan man ju diskutera hur många backup-led man behöver ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
pajj

Om du ska radera äldre backups ska det göras genom Time Machines GUI.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...