Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Erfarenhet av viruset Bundlore på Macbook?


emma.j
 Share

Rekommendera Poster

Hej!


Min MacBook började idag bete sig skumt, öppnar sidor i safari utan att jag själv gör något, ibland med reklam (oftast för Mac-program/sidor) och ibland ”vanliga” sidor som CNN fast med skum adress. 
Jag anar att det följde med något skit när jag laddade ner ett program som inte visade sig vara korrekt. 
Har avinstallerat och tagit bort applikationen och har rensat safaris tillägg. Där finns ingenting nu. Har googlat en massa på trojaner, virus etc och det låter som om datorn kan ha fått något som heter Bundlore men är inte helt säker. 

Hittar misstänkta filer i Library/Application Support, bl.a. en som heter com.apple.TCC som mixtras med idag vid rätt tidpunkt.

Har googlat och fått fram olika förklaringar till att de filerna ska vara där men att viruset också kan nästla sig in i dessa. 
Blir alltså inte klokare ju mer jag googlar. 
Så nu vänder jag mig hit och undrar om någon har erfarenhet av det här? Eller kan råda mig till om jag ska ladda ner ett vettigt virusprogram som kan hitta och få bort problemet och isf vilket program?

Här verkar också finnas olika åsikter om såna program stjälper snarare än hjälper. 


Och, ja, jag brukar vara försiktig men den här gången blev det fel.

Hoppas ödmjukast på att någon vänlig person kan hjälpa mig få bort det som nu, förmodligen, nästlat sig in i min dator. 


Med vänlig hälsning,

Emma

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar framför allt vara reklam för Mackeeper som dyker upp i de nya flikarna som öppnas. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era snabba svar!

 

Håller på att ladda ner Malwarebytes nu och hoppas på att det ska få bort det. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, emma.j säger:

Här verkar också finnas olika åsikter om såna program stjälper snarare än hjälper. 

Då tror jag du missuppfattat oss något. OS X har inbyggda skydd mot malware som är ett mer korrekt ord som sammanfattar skadeprogram. Så länge du laddar ner program och filer från bra ställen och inte öppnar länkar eller bilagor i tveksamma mail så går du i stort sett fri.

...

Flera antivirusföretag överdriver sitt behov för att kunna sälja och vissa drar ner prestandan på datorn. I dagsläget räcker det med Malwarebytes för att hantera slika krångel. MacKeeper är det enskilda största problemet då de luras att vara din hjälp i nöden men är tvärt om som en hemoröjd. Ofarlig men eländig. Smörj med Malwarebytes så försvinner den.

Redigerad av Axelman
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Axelman säger:

Då tror jag du missuppfattat oss något. OS X har inbyggda skydd mot malware som är ett mer korrekt ord som sammanfattar skadeprogram. Så länge du laddar ner program och filer från bra ställen och inte öppnar länkar eller bilagor i tveksamma mail så går du i stort sett fri.

...

Flera antivirusföretag överdriver sitt behov för att kunna sälja och vissa drar ner prestandan på datorn. I dagsläget räcker det med Malwarebytes för att hantera slika krångel. MacKeeper är det enskilda största problemet då de luras att vara din hjälp i nöden men är tvärt om som en hemoröjd. Ofarlig men eländig. Smörj med Malwarebytes så försvinner den.

Det var nog snarare jag som uttryckte mig lite slarvigt. Med ordet "här" menade jag det jag fick fram när jag googlade på vilket program som var lämpligast – då finns det väldigt blandade åsikter om huruvida ett antivirusprogram hjälper eller som du skriver drar ner på prestandan eller mixtrar med datorn på andra sätt. Det gjorde mig osäker på om jag skulle göra mer skada, oavsett vilket program jag hade valt.

 

Men jag har sökt igenom datorn med Malwarebytes och det har inte poppat upp några flikar av sig själv med reklam för MacKeeper så det verkar ha löst sig. 

Som sagt, jag är väldigt försiktig annars och aldrig haft problem med Mac men begäret efter att göra om en video till en mp3 (något jag gjort tidigare med PC utan problem) var det som startade allting och påverkade min bedömning, antar jag ?

Lärt mig av misstaget ikväll och får njuta av videon i just videoformat istället.

 

Tack till alla för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, emma.j säger:

... begäret efter att göra om en video till en mp3 ... får njuta av videon i just videoformat istället.

Om du öppnar videon i QuickTime Player kan du enkelt exportera ljud till m4a (ACC) som är lika enkelt att spela upp som en mp3. Se dump.

dump.png

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Om du öppnar videon i QuickTime Player

Videon finns dock på Youtube.

Tack för tips.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...