Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seg Macbook Pro (late 2011) vid videosamtal


Monoton
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har problem med min Macbook Pro late 2011. Jag studerar på universitet och det mesta går igenom zoom för tillfället. När jag har mycket igång på datorn börjar zoom att hacka, vilket stör undervisningen. Datorn hackar mindre/inget om endast zoom är på, men ifall jag använder excel, pages och safari samtidigt som jag har på kamera och mikrofon hackar det så pass mycket att det inte går att ha videosamtal alls. Detta är störande, då jag ofta använder dessa program i mina studier.

 

I första hand vill jag inte köpa en ny dator, utan istället åtgärda problemet med min dator. Jag har läst mig till att det kan vara fel på processor, minne eller hårddisk. Jag har ingen erfarenhet av dessa saker, och skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig tolka datan i aktivitetskontrollen. Datan är inhämtad dels när inget program är öppnat, och dels när excel, safari, pages och zoom med kamera, ljud och skärmdelning är påslaget (i parantes).

 

Datorn har samma komponenter som när den inköptes i slutet av 2011. Jag har öppnat upp och rengjort fläkten med komprimerad luft för ca 2 månader sedan, men problemet med seg dator började innan dess. Jag har problem med att program är långsamma att öppna, och jag har tänkt att det beror på att datorn är gammal. Det är ett problem jag haft i kanske 2-3 år åtminstone, men eftersom datorn fungerat bra i övrigt har jag accepterat detta. Nu flyter inte programmen på samma sätt vid driften och det stör ganska mycket. Jag har dock i och med zoom också fler program öppna samtidigt.

 

Så min fråga, finns det några tips på vad jag kan göra för att snabba upp datorn? Skulle det ge effekt att byta till SSD och uppgradera RAM-minne, eller behöver jag köpa en ny dator?

 

Grundläggande info om datorn

Min dator är Macbook Pro late 2011

Processor: 2,4 GHz Intel Core i5

Minne: 4 GB 1333 MHz DDR3

Grafik: Intel HD Graphics 3000 384 MB

Operativsystem: macOS High Sierra version 10.13.6

 

Processor, minne och hårddisk. Värdet i parantes är med program öppna.

Processor

System: 1,44% (15,50%)

Användare: 1,50% (28,30%)

Overksam: 97,06% (56,20%)

 

Minne

Fysiskt minne: 4,00 GB (4,00 GB)

Använt minne: 2,41 GB (3,09 GB)

Cachade filer: 665,1 MB (802,2 MB)

Växelfil: 198,0 MB (3,3 MB)

 

Hårddisk

Läsningar in: 4,835,645 (154,883)

Skrivningar ut: 3,531,732 (26,735)

Läsningar in/sek: --- (93)

Skrivningar in/sek: --- (38)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blir stor skillnad att byta till en SSD och mer RAM.

Kommer kanske inte att hjälpa vid användande av Zoom som är krävande för processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan, lappen71 säger:

Ja det blir stor skillnad att byta till en SSD och mer RAM.

Kommer kanske inte att hjälpa vid användande av Zoom som är krävande för processorn.

 

Okej tack för svar! 

Fungerar det med vilken SSD som helst? Den modell jag funderar på är Samsung Evo 870 som finns till bra pris på webhallen. Eller måste det vara någon särskild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Monoton säger:

 

 

Okej tack för svar! 

Fungerar det med vilken SSD som helst? Den modell jag funderar på är Samsung Evo 870 som finns till bra pris på webhallen. Eller måste det vara någon särskild?

Behövs ingen speciel men den du nämner får extra bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...