Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överför porträttbilder till datorn ger extra filer


ecialk
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

När man för över bilder mellan Iphone och Mac (eller annan dator) så ligger inte porträttfiltret kvar på bilden, utan den hamnar separat som en egen fil. Vilket ger dubbelt så många filer och en inte lika lättöverskådlig bildmapp.

Hur gör ni - radera filterfilerna på datorn eller finns det något sätt där bild och filter slås i hop och visas på samma sätt i datorn som telefonen?

Redigerad av ecialk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mattias, Det är iPhones egna kamera. Där får du ju olika alternativ, panorama, video, bild och också porträtt. Då skapar den ett skarpare motiv och suddigare bakgrund. Jag trodde att detta togs som en komplett bild men när man överför till datorn ser man att filen är separat och att bilden ser ut som man tagit den med den vanliga kamerainställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, ecialk säger:

Hej Mattias, Det är iPhones egna kamera. Där får du ju olika alternativ, panorama, video, bild och också porträtt. Då skapar den ett skarpare motiv och suddigare bakgrund. Jag trodde att detta togs som en komplett bild men när man överför till datorn ser man att filen är separat och att bilden ser ut som man tagit den med den vanliga kamerainställningen.

Du svarade inte på hur du för över bilderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med USB sladd. Programmet Bilder öppnas automatiskt, där vad jag vet är den enda vägen för att föra över bilderna till Mina bilder/utanför programmet. Jag väljer alltså att ”överföra bilder”. I ”senaste importerade” ser man sedan dessa bilder i programmet Bilder. Då exporterar jag till en valfri mapp i mina bilder. 

Redigerad av ecialk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, ecialk säger:

Med USB sladd.  programmet Bilder öppnas, där vad jag vet är den enda vägen för att föra över bilderna till Mina bilder. Där för jag över bilderna till datorn och sedan väljare jag att exportera till en mapp jag skapar i mina bilder. 

Inte alls enda sättet utan du kan använda Bildinsamling och importera direkt till en mapp.

Hur gör du för att exportera? Du har väl inte den här ikryssad? Det ska du inte ha.

 

782354089_Skrmavbild2021-01-20kl_21_59_57.thumb.png.b563ecab4ee1f69c49a9aa72308dbc45.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Å vad är IPTC och XMP?

Förkortningar? :fundersam:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket annat sätt finns att föra över bilder till datorn utan att använda programmet bilder menar du?

Enda sättet som jag har hittat för att ens se bilderna som ligger i iphone med datorn.

 

Den rutan är inte ikryssad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlänger min fråga något - De bilder som redan blivit exporterade och fått denna extrafil - finns något jag i efterhand kan göra för att slå i hop dem?

 

(såg i efterhand att just denna inte hängde i hop, de ska ha samma bildnamn såklart)

bilderex.jpeg

Redigerad av ecialk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan svara på min egen fråga, jag har av vana exporterat som orginal för att jag inte ville förlora kvalitet. Väljer jag bara Exportera så sammanfogas JPG och AAE fil till en. (Säkert HEC fil för de som fotar i live också) I bland gör man för mycket på rutin.. Ska prova att dra ner alla mina redan exporterade filer till bilder och exportera på nytt för att få ihop filerna till en. De flesta ligger på extern hårddisk så får återkomma om det går att fixa till i efterhand eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filmkvalitet får man då också välja vid alternativet exportera. Man kan ju inte förhöja en kvalitet utan bara sänka den, ändå har man val 720p upp till 4k. Tänker jag rätt om det är bäst att ha den inställd på 4k?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ecialk säger:

Förlänger min fråga något - De bilder som redan blivit exporterade och fått denna extrafil - finns något jag i efterhand kan göra för att slå i hop dem?

 

(såg i efterhand att just denna inte hängde i hop, de ska ha samma bildnamn såklart)

bilderex.jpeg

Den med ändelsen "AAE" sägs vara filen med alla ändringar i appen Bilder så att originalet förblir orörd.

Den har jag aldrig under mina 25 år med Mac sett.

Du måste vara inne i filsystemet och gräver eller gör något väldigt konstigt.

Använd alltid Bilder för vad du än ska göra med dina bilder.

Drag & drop funkar men export I menyn ger bättre kontroll.
För delning av bilder & filmer torde iCloud vara det naturliga att använda.

 

exp.jpg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går också normalt sett över någon molntjänst. För min privata mobil så använder jag iCloud synkning och kommer åt fotona i Bilder-appen i datorn. Det finns ju andra molntjänster som erbjuder motsvarande synkning om man hellre vill använda t ex Adobes eller Googles tjänster. Men jag har inte provat själv så jag kan inte svara för vad det blir fördelar/nackdelar med dem. En stor fördel med moln-synkning är ju att man alltid har automatisk back-up. Nackdelen är att det i nästan alla fall innebär att man får betala för tjänsten. 

Är det jobbmobilen som jag vill komma åt bilderna i så blir det väl Airdrop om jag ska ha över någon enstaka bild eller om jag ska ladda över flera bilder till jobbet så exporterar jag bilderna till Sharepoint/Onedrive/Dropbox eller den tjänst som passar bäst för stunden. De bilderna har jag inget behov av att få i högsta kvalitet utan det viktiga när jag ska komma åt dem på jobbet är att det är .jpg och inte .heic format på bilderna. 

 

Men det finns en massa olika sätt att lösa det på ? 

 

Om du av sekretesskäl inte får ladda upp bilderna så är det väl en annan femma, då är det nog kabeln som gäller. 

Redigerad av Mr Walker
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...