Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Danio

Hjälp! Fel vid aktivering av mobilfunktion

Rekommendera Poster

Danio

Hej,

 

Hoppas att någon kanske känner till detta problem och kan ha något förslag på lösning. Varken Telia eller Apples support vet vad felet är och skyller mest på varandra.

 

Fick hem en ny Apple Watch SE med mobiluppkoppling. Parkopplar enligt instruktion, men när jag kommer till steget för att aktivera mobiltjänster så får jag upp följande meddelande: Ditt TELIA-konto är inte behörigt att aktivera mobilfunktioner på din Apple Watch. Kontakta TELIA för mer information.

 

Hoppar jag över detta steg och slutför installationen för att sedan välja mobilnät i Watch-appen så kommer samma felmeddelande och valet ”lägg till mobiltjänst” är utgråat.

 

Har varit i kontakt med Telia som gjort diverse felsökningar och till slut hänvisade till Apple. Apple har gjort felsökningar och hänvisar sedan tillbaka till Telia. Telia felsöker och hänvisar till slut tillbaka till Apple osv...

 

Hittills har jag gjort följande:

Säkerställt att mobilen och klockan uppfyller kravet för tjänsten

Säkerställt att jag har tillgång till tjänsten

Sett till så både mobilen och klockan har senaste uppdateringarna.

Nollställt klockan och parkopplat igen (några gånger)

Startat om både mobil och klocka (ett antal gånger)

Tagit bort e-sim från mobilen och läst in detta igen.

 

Vi har även provat att parkoppla klockan mot en annan mobil med Telia och då fungerade det, så klockan verkar det inte vara fel på utan verkar ligga hos Telia vilket dom nekar till.

 

Vet inte riktigt vad mer jag ska prova, och Telia säger att dom inte heller vet vad mer dom ska göra. Är det någon som har råkat ut för detta, eller har någon idé om vad man kan göra så berätta gärna :)

 

 

 

 

 

94E504A0-023E-4E1D-A4BA-CD67BABBAF93.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mr Walker

Blev nyfiken och Googlade lite. Det verkar vara viktigt att mobilen har senaste operatörsinställningar och att man har ett abonnemang som är kompatibelt. Kan Telia klantat till det med abonnemanget? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Danio

Telia har uppdaterat operatörinställningarna i samband med felsökningen, men det gjorde tyvärr ingen skillnad. Telia håller dessutom på att flytta alla abonnemang mellan ett gammalt och nytt system, men alla mina tjänster ligger rätt så det ska inte heller påverka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mr Walker
Postad (redigerade)

Har din iPhone fattat att den ska uppdatera då? 

Från guiden hos 3:

 ⚠️  Börja med att hämta de senaste operatörsinställningarna. Om uppdateringen är tillgänglig visas ett alternativ att uppdatera dina operatörsinställningar.

I din iPhone:  Inställningar > Allmänt > Om (Ett meddelande dyker upp om uppdatering finns tillgängligt)

Redigerad av Mr Walker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mr Walker

Magkänslan är ju att Telia knasat till något.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Danio

Jo den har kört den uppdateringen som fanns tillgänglig. 
 

Tror också felet ligger hos Telia. Fast dom hävdar bestämt att det inte är något fel hos dom. Telias kundtjänst sa dock vid ett tillfälle att dom inte kunde det där med e-sim så bra så dom visste inte hur dom skulle gå vidare 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
polken
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Danio säger:

Jo den har kört den uppdateringen som fanns tillgänglig. 
 

Tror också felet ligger hos Telia. Fast dom hävdar bestämt att det inte är något fel hos dom. Telias kundtjänst sa dock vid ett tillfälle att dom inte kunde det där med e-sim så bra så dom visste inte hur dom skulle gå vidare 🙄

Har du bett om att få ett nytt e-sim till klockan?

 

Redigerad av polken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
SWEiNSANE
Postad (redigerade)

Har samma problem och har pratat med Telia idag och de känner inte till nåt problem utan hänvisar till Apple.

 

Stod på mig så de kollade vidare och de hittade först nåt fel som de sen ångrade sig om. De bad mig då ta bort mitt e-sim och hämta ut ett nytt men samma problem kvarstår...

Redigerad av SWEiNSANE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Danio

Jo det var samma runda för mig. Lösningen för min del var att jag krävde att dom avslutade abonnemanget på en gång och sen tog jag ett abonnemang på Telenor. 10 min senare funkade allt som det skulle. 
 

Men stå på dig om du vill ha Telia. Att det funkar med Telenor visar ju om inte annat att det inte är klockan det är fel på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...