Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor om Seagate hårddiskar och programvaror.


Macjanne
 Share

Rekommendera Poster

 

Jag har just köpt en hårddisk från Seagate, närmare bestämt Backup Plus Hub 8 TB. Egentligen är det väl bara att tuta och köra, men jag tänkte försöka gå till botten med de frågor som dykt upp.

 

Jag har en MacBook Pro 13 tum från mitten av 2012.

 

 

1. Hårddisken är formaterad för PC i formatet NTFS. Mac kan bara läsa, inte ändra något. Seagate föreslår att jag installerar en programvara "Paragon" för att göra hårddisken mac-anpassad. (Dock fungerar inte TimeMachine då, men det har jag en annan disk för.)

Finns det någon anledning att göra detta i stället för att formatera om hårddisken i formatet Mac OS Extended (Journaled) - HFS+?

 

2. Med hårddisken följde en liten broschyr om att det ingår en "Rescue Data Recovery Service". Den lovar mycket men det förklaras inte vad det innebär. (Se bifogade bilder.) Jag har inte hittat någon information om detta! Är det någon som har kunskap / erfarenhet av detta? Jag har mejlat Seagate om detta men inte fått svar ännu.

 

3. Seagate har några olika program som ska underlätta användandet på olika sätt. Det gäller: Seagate Toolkit, DiscWizard, SeaTools och Seagate Dashboard.

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa program?

Det verkar enklare att hålla sig till TimeMachine och SuperDuper.

 

 

4. Vad är vitsen med att registrera sin produkt hos Seagate?

 

 

 

Seagate Rescue Broschyr 2.jpg

Seagate Rescue Broschyr 1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Macjanne säger:

Finns det någon anledning att göra detta i stället för att formatera om hårddisken i formatet Mac OS Extended (Journaled) - HFS+?

Absolut inte.

Paragon är inte buggfritt, så HFS+ är det som gäller.

14 minuter sedan, Macjanne säger:

Seagate Toolkit, DiscWizard, SeaTools och Seagate Dashboard.

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa program?

Det verkar enklare att hålla sig till TimeMachine och SuperDuper.

Det är program som jag inte skulle använda. 

 

15 minuter sedan, Macjanne säger:

Vad är vitsen med att registrera sin produkt hos Seagate?

Utökad garanti, kanske? Har en handfull likadana diskar och jag har inte registrerat dem.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör HFS+ och se glad ut. Så har jag gjort i alla mina datorår och jag ser fortfarande glad ut. 

image.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör HFS+ om du inte ska dela den med en Windowsdator / Bootcamp. Jag har 2 st 6TB av samma modell, de är av typen SMR och man bör tänka på att vid stora skrivningar med många småfiler (tänk, första backupen exempelvis) kan den ta lite paus ibland för att samla ihop skrivningarna. HFS+ sägs vara lite bättre på SMR-diskar än NTFS, men jag har inte märkt någon radikal skillnad.  Jag kör TimeMachine till den ena 6TB-disken med utmärkt resultat. Läsningar är snabba, för en roterande hårddisk. SMR-diskar tycker om att få lite tid för sig själva ibland för att hålla på med "sopsortering" (i brist på bättre ord), eller snarare, omstrukturering av lagringen för att göra nästkommande skrivningar snabba. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...