Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konvertera .mov till mp4


wall7
 Share

Rekommendera Poster

 

Någon som kan tipsa om hur man enkelt konverterar en .mov till mp4. Filmen är på ett gig och datorn körs på Mojave.

Vet att det finns en uppsjö konverterare på App Store, men vill hellre ha tips av någon här.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tycker Handbrake är bra. Gratis och välkänt och med färdiga profiler för den enhet som du har tänkt att se filmen på. 
https://handbrake.fr

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Subler är bättre. Har filerna samma codecs byts containern (filtyp) utan en CPU krävande trancodning. 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

... Jag använder för egen del mest detta: https://www.ffworks.net/ (Man får installera FFmpeg separat)

1 minut sedan, lappen71 säger:

Subler är bättre. Har filerna samma codecs byts containern (filtyp) utan en CPU krävande trancodning. 

Samma gäller FFworks.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man testa att öppna videon i inbyggda QuickTime Player och exportera den därifrån om både bild och ljud funkar. Testade nyss en gammal avi med Motion JPEG och linjär PCM och det blev en standard-MP4 (H264/AAC) utan problem (dock avsevärt sämre kvalitet än originalet, men det kan ju variera).

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..nu har jag provat Subler lite men inte riktigt förstått hur det fungerar. ffWorks nästa ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade Subler. Konverterade, men Subler vill vara förval när man öppnar filen. Är ju lätt att välja Quick Time eller VLC istället, men undrar bara hur mottagaren (som antagligen kör på en Pc) reagerar när de försöker öppna.

Filen ska skickas som bilaga till dotterns högskolesökning, så det är lite viktigt att det blir rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen fara, det ändrades när du installerade Subler (vilket gjorde mig irriterad). Om någon annan öppnar filen så kommer den att öppnas i den förvalda mediaspelaren hos den personen. 

 

Jag har ändrat tillbaka till Quicktime som förval.. 

 

Dvs, det är ingen information som följer med filen (om nu inte jag fått något totalt om bakfoten). 

Redigerad av Mr Walker
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, wall7 säger:

Testade Subler. Konverterade, men Subler vill vara förval när man öppnar filen. Är ju lätt att välja Quick Time eller VLC istället, men undrar bara hur mottagaren (som antagligen kör på en Pc) reagerar när de försöker öppna.

Filen ska skickas som bilaga till dotterns högskolesökning, så det är lite viktigt att det blir rätt.

Vilket program som öppnar filen är helt beroende på vilken enhet som filen körs. Den kommer med största sannolikhet inte kräva 'Subler' som förval hos mottagaren. Om du vill ändra vilket program som ska köra din fil markerar du filen, högerklickar och väljer 'Visa Info'. Sedan under 'Öppna med:' kan du välja valfritt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noterade att min dator ville gnälla lite över filen som var skapad i ffWorks (ej registrerad utvecklare mm). Pfhu.. beror det på att jag hade skapat filmen där eller att Subler inte var registrerat? 

 

Hur som helst så om man som jag provade utan att veta vad man gjorde så sparade Subler ned .mov filen som en mp4 eller m4v fil utan någon konvertering medan ffWorks och Handbrake konverterade filmen. Men det är nog mera handhavandefel än något annat eftersom att ffWorks skulle kunna klara samma sak. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mr Walker säger:

Hur som helst så om man som jag provade utan att veta vad man gjorde så sparade Subler ned .mov filen som en mp4 eller m4v fil utan någon konvertering medan ffWorks och Handbrake konverterade filmen. Men det är nog mera handhavandefel än något annat eftersom att ffWorks skulle kunna klara samma sak. 

Men nog konverterar den väl? Kollade just, valde konvertera/spara som mp4 och då sparade den till mp4. Tror inte den bara hänger på ändelsen mp4 utan att konvertera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, wall7 säger:

Men nog konverterar den väl? Kollade just, valde konvertera/spara som mp4 och då sparade den till mp4. Tror inte den bara hänger på ändelsen mp4 utan att konvertera?

Den gör något som kallas Remux 

Citat

Remux means the data has been copied (often simply to a new container like mkv) without any changes.

Konverterar den så skulle du märka det för då skulle CPU´n ligga på 100% konstant belastning och fläktarna skulle rusa.

Redigerad av lappen71
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Den gör något som kallas Remux 

Konverterar den så skulle du märka det för då skulle CPU´n ligga på 100% konstant belastning och fläktarna skulle rusa.

Så den bara kopierar filmen till en ny "container" och därmed så har man en mp4?

Har jag fattat rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, wall7 säger:

Så den bara kopierar filmen till en ny "container" och därmed så har man en mp4?

Har jag fattat rätt?

Ja

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som exempel

 

Handbrake (den transcodar)

17818537_Skrmavbild2021-01-19kl_21_32_54.thumb.png.123a2e95ef3b64950fad9ff7ed50268e.png

 

Subler (byter container)

 

165327092_Skrmavbild2021-01-19kl_21_30_38.thumb.png.82cdefbd8e54dbfe19213a39d2edcc2e.png

 

Samma resultat men olika arbetssätt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...