Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Time Capsule - trasig hårddisk - vad göra nu och senare?


Rufus58
 Share

Rekommendera Poster

image.png.f73a5784c8dfc354b84b5e5b5a825937.png

 

image.png

image.png

image.png

Redigerad av Rufus58
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter två döda TimeCapsules så konstaterade jag att det nog inte var världens bästa lösning att ha en router med inbyggd hårddisk eftersom jag inte längre på något enkelt sätt kunde komma åt min back-up. 
Varför din TimeCapsule inte hittar den externa hårddisken vet jag inte. Det ska gå via AirPort verktyget normalt sett. 
 

Min rekommendation är nog att du ska ge upp det spåret. Grejerna är gamla och med en ny router får du betydligt snabbare anslutning till diskarna du ansluter om du promt vill köra TimeMachine över nätverket. Jag vet inte om din NAS har stöd för TimeMachine och om du kan lägga till diskar till den. Det kan ju vara ett alternativ. Du får läsa manualen.  

Ett alternativ är ju också att köra TimeMachine genom att ansluta en USB disk direkt till datorn. Det är så jag gör idag och den disken är ansluten till den dockan jag använder till min dator. Dvs jag får en back-up när jag ansluter datorn hemma. Det är avgjort den lösning som fungerar bäst för TimeMachine back-up jämfört med att köra över nätverket. 

Se även här:

https://support.apple.com/sv-se/HT202784

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och förslag. Jag är helt inne på din linje att byta ut utrustningen radikalt. Frågan på längre sikt är vad jag ska skaffa då, förslag mottas med stor tacksamhet. Frågan på kort sikt utvecklas nedan.

 

På kort sikt är frågan hur jag kan få säkerhetskopiering viaTM att fungera med en extern hårddisk kopplad till TC. Med anslutning direkt till datorn antar jag du menar att ansluta WD Elemements HD med sladd direkt till min MacbookPro 15 (2017) via ett av dess fyra olika USB-C. Detta låter sig bara göras via adapter. Med den glappiga anslutning USB-C ger så varnas hela tiden på skärmen att "enheten måste matas ut" innan den kopplas bort, trots att den hela tiden varit inkopplad.

 

Givetvis använder jag USB-C också för laddning av MBP och efter ett år signaleras med ett irriterande ljud från och till bristande kontakt vid laddning. USB-C är helt enkelt totalt värdelöst. Det glappar hela tiden, vad man än kopplar in, med eller utan adapter. Jag fattar inte hur Apple kan installera en så illa fungerande port som USB-C. Så långt missnöjet med USB-C.

 

Kan jag nu få ett förslag på hur en extern hårddisk som WD Elements kan hittas och fås att fungera via TM när den är ansluten via gammal hederlig USB 3 till TC. Den syns ju inte i något fönster, vare sig i Finder, eller i TM, Men det gör ju inte TC med sin trasiga HD heller å andra sidan. WiFi via TC funkar alltjämt fullständigt fint. 

 

Förslag, någon?    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägger upplysningsvis bild från Airport TC, fliken "hårddiskar", som visar inget, vare sig inbygd disk eller den till TC externt anslutna WD Elements, trots att den senare bekräftar kontakt med blå signal. 

 

 

Med Inkopplad WD - HD.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då är jag med.. jag har liknande problem med att portarna glappar på vänster sida på min MBP. Men det var också skillnad på vilken disk man hade. WD Thunderboltdisken jag hade verkade inte trivas med Catalina heller så den åkte ut innan jag fick för mycket problem. (Dessvärre verkar de nya diskarna jag skaffat föra väldigt mycket mer oväsen.. )
 

Och du har formaterat disken med rätt filformat? Jag har iofs för mig att diskarna ska dyka upp ändå men på Apples supportsida står det att de ska vara formaterade. Efter mina havererade TimeCapslar så skaffade jag en AirPort Extreme som jag körde med i många år och den bör ju fungera på samma sätt i AirPort-verktyget. 
 

Sen av en slump köpte jag en av Asus gaming routrar till min mor på rea och den fungerade så bra att jag nu skaffat en liknande modell själv. Den har också stöd för TimeMachine back-up om man kopplar in en Mac-formaterad disk till den. Det är mycket snabbare disk access än för AirPort Extreme. Kanske inte bästa valet för alla men den verkar gå bra. Jag vet inte hur den står sig jämfört med en dedikerad NAS, de borde ju vara snabbare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.png.2f5fb6c167986a85db3f2daa12a2bf21.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Rufus58 säger:

image.png.2f5fb6c167986a85db3f2daa12a2bf21.png

Tips: Lägg inte in texten som bild. Nu måste jag SKRIVA AV din länk. :( 

 

Jag har en Synology Diskstation DS218j. Den verkar ha utgått, men det finns väl nyare modeller. Denna tar två diskar som kan speglas för högre säkerhet. Jag har 2 st 8 TB-diskar, men idag finns det ännu större diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...