Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta hårddisk på iMac late 2012 eller skrota?


Pajtor
 Share

Rekommendera Poster

Hej 

 

Sitter här med min gamla iMac late 2012.

Har väckt liv i min gamla iMac som har legat i förrådet i över 1 år då jag inte haft tid och fixa den :/ samtidigt då jag kör med pc av andra skäll. 

Saken är den att jag fick badbollar samt att datorn låste sig i tid och otid. Hårddisken låter som skördetröska, ett pipande frekvent ljud och den jobbar på högvarv :/

 

Nu i dagarna installera jag mojave på en extern hårddisk och de har funkar bra förutom min bluetooth tangentbord. Men det är nåt jag kan leva med :/ vet inte om de har nåt med 

system i den externa disken och göra eller något inställning.

Dock så hör jag min originaldisken jobbar i bakgrunden hela tiden och är rädd att den ska påverka nåt i datorn i framtiden.. 

 

Kan man koppla ur den .. stänga av den i systemet eller bara plocka ur den och ersätta den med en annan ssd disk?

Har läst på olika forum där folk haft samma problem och har då uppdaterat firmware i originaldisken men det är över min nivå på hur man gör.

Själv tänkte jag bara byta disk vilket jag känner mig relativ bekväm med. 

 

I dator sitter det en fusion drive disk

Är det 2 diskar eller är de bara 1?

Vissa har tempsensor på sina diskar .. hur vet man om man har det eller inte?

 

Så vad tror ni.. går det och rädda den klenod?

 

Mvh Peter 

Skärmavbild 2021-01-16 kl. 11.18.12.png

Skärmavbild 2021-01-16 kl. 12.00.35.png

Skärmavbild 2021-01-16 kl. 12.00.21.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det ska vara relativt enkelt att byta hårddisk i den. 

Sedan är det en helt annan fråga om man ska investera i reparation av en dator från 2012. Den börjar vara antik. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, TB-000 säger:

Jag tror det ska vara relativt enkelt att byta hårddisk i den. 

Sedan är det en helt annan fråga om man ska investera i reparation av en dator från 2012. Den börjar vara antik. 

Fast det är en i7, värstingen från 2012, som har relativt goda prestanda  trots sin ålder. Intels utveckling har varit ganska lam tills Apple presenterade M1. Så om den för övrigt fungerar så kör ett tag till. Med SSD och hyfsat med RAM är det  bara grafikkortet som suger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att byta disk.

Finns flera guider om detta på nätet.

 

Behövs lite "specialverktyg" på IFixit mm.

 

Jag tar den gärna istället för att du skrotar den.

Återkom gärna via PM så tar vi mer diskussion där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, TB-000 säger:

Jag tror det ska vara relativt enkelt att byta hårddisk i den. 

Sedan är det en helt annan fråga om man ska investera i reparation av en dator från 2012. Den börjar vara antik. 

Tanken är och använda den till och betala räkningar samt slösurfa. Disken tror jag nog att jag skulle fixa och byta själv men är dock osäkert på de där med tempsensor om de sitter på denna modell. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pajtor säger:

Tanken är och använda den till och betala räkningar samt slösurfa. Disken tror jag nog att jag skulle fixa och byta själv men är dock osäkert på de där med tempsensor om de sitter på denna modell. :)

Tempsensorproblemet kommer man undan genom SSD fan control

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

Fast det är en i7, värstingen från 2012, som har relativt goda prestanda  trots sin ålder. Intels utveckling har varit ganska lam tills Apple presenterade M1. Så om den för övrigt fungerar så kör ett tag till. Med SSD och hyfsat med RAM är det  bara grafikkortet som suger.

Tanken är som sagt och använda den till och betala räkningar, titta på lite film och små saker. Vad jag har sett så finns det samsung evo 860 disk som skulle kunna passa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

 

Dock sitter en 3,5" på hårddiskplatsen, men anslutningen är samma.

 

Bara att köra på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Ja.

 

Dock sitter en 3,5" på hårddiskplatsen, men anslutningen är samma.

 

Bara att köra på!

Hur vet jag vilken storlek jag har på min... eftersom jag har fusion drive är det då som en ssd redan i storleken?

Har kollat lite på youtube och ser att det finns 2 olika storlekar såklart.. en med ssd och en vanlig disk..

Skickar upp 2 bilder. 

Finns det någon ram som håller den mindre ssd på plats då?

Skärmavbild 2021-01-16 kl. 16.42.09.png

Skärmavbild 2021-01-16 kl. 16.39.17.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Stereotypen säger:

Ja.

 

Dock sitter en 3,5" på hårddiskplatsen, men anslutningen är samma.

 

Bara att köra på!

kunde inte redigera mitt inlägg då jag glömde lägga upp en bild till. 

får man med adapter till ssd från en HDD?

och behövs sensorn? eller jag kanske inte har det?

Skärmavbild 2021-01-16 kl. 17.21.29.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...