Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Intels nya vd: Vi måste vara bättre än Apple på att bygga CPU:s


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Lycka till ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett välmående hightecföretag skulle inte behöva göra slika uttalanden och bekräfta att de är akterseglade..... :armskeptisk:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Livsstilsföretag"... Va e de? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

"Livsstilsföretag"... Va e de? :fundersam:

Skällsord från dem som tillverkar "riktiga" saker.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Jag antar att Nokia reagerade likadant när Iphone kom. :P 

Nä, jag har för mig att Nokia var en av alla som tyckte att den där leksaksluren inte behöver tas på allvar. Saknar 3G,  frontkamera, fysiskt tangentbord samt stöd för javaappar och VHS.

 

Vad gäller artikeln så tror jag inte att det blir så svårt för Intel att matcha M1 i framtiden. Frågan är hur snabba de samtida Appleprocessorerna är då.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Nä, jag har för mig att Nokia var en av alla som tyckte att den där leksaksluren inte behöver tas på allvar. Saknar 3G,  frontkamera, fysiskt tangentbord samt stöd för javaappar och VHS.

 

Vad gäller artikeln så tror jag inte att det blir så svårt för Intel att matcha M1 i framtiden. Frågan är hur snabba de samtida Appleprocessorerna är då.

Du kan vara sketakul och på samma gång mitt i prick.
Jag tror att det är ekonomer som styr teknikindustrin, inte galna hippies som regelbundet inhalerar en joint och får tokigare idéer än dem under surrealismens storhetstid.

Så Apple kommer att fortsätta dominera därför att de andra i industrin inte fattat något ÄN. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, mikaellq säger:

Så Apple kommer att fortsätta dominera därför att de andra i industrin inte fattat något ÄN. ?

Och du har druckit rosenskimrande äppeldicka ser jag! rofl.gif.45f7b554095cba3b0961031ae7230949.gif  Teknikförsprång varierar över tid så att man är bäst i dag betyder bara - att man är bäst idag. Men Apple har muskler och innovativförmåga fortfarande så det kommer nog att dröja innan andra kommer i kapp. Även om Apple längre fram blir ikappåkt har de tjänat ziljoner på att skippa Intel och för den skull kommer de att köra sitt eget race L-Ä-N-G-E!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att Intel kommer att lägga ut delar av sin produktion till TSCM för att försöka komma närmare. Qualcom jobbar stenhårt på att matcha med sina nya ARM-baserade processorer. Samsung sover defintivt inte. Apple har spelat ut en trumf och satt agendan så nu vet alla vad som gäller och de kommer. Var så säker. Vilket är en underhållande storm i ett vattenglas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Faktum är att Intel kommer att lägga ut delar av sin produktion till TSCM för att försöka komma närmare. Qualcom jobbar stenhårt på att matcha med sina nya ARM-baserade processorer. Samsung sover defintivt inte. Apple har spelat ut en trumf och satt agendan så nu vet alla vad som gäller och de kommer. Var så säker. Vilket är en underhållande storm i ett vattenglas.

Just det. Apple leder industrin inte genom att vara först med varje "ny" teknik utan genom att implementera på bästa möjliga sätt, genom att tänka kreativt på riktigt.

Crazy, säger Bill.
Livsstilsföretag, säger Bull.
Medan Måns skramlar resurser för att kunna följa efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, mikaellq säger:

... Så Apple kommer att fortsätta dominera därför att de andra i industrin inte fattat något ÄN. ?

Det måste tydligen påminnas om att Apple bytte till Intel 2006 därför att deras egen processorteknik inte höll måttet... :rolleyes:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Det måste tydligen påminnas om att Apple bytte till Intel 2006 därför att deras egen processorteknik inte höll måttet... :rolleyes:

Nja... kan man verkligen kalla IBM-s PowerPC-processor för Apples? Och är det Apples fel att IBM inte klarade av att utveckla den? IBM kom till korta. Nu kom Intel till korta. Historien upprepar sig.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Nja... kan man verkligen kalla IBM-s Powerprocessor för Apples? Och är det Apples fel att IBM inte klarade av att utveckla den? IBM kom till korta. Nu kom Intel till korta. Historien upprepar sig.

I så fall har Apple ingen egen teknik nu heller, de kör ARM. Men ska jag förstå det som så att när det gynnar bilden av Apple är det deras egen teknik, men om det missgynnar bilden av Apple är det inte deras teknik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wikipedia

 

PowerPC bygger på en prototyp av en helt ny sorts processor, tillverkad av IBM i slutet av 70-talet. Idén var att göra en processor med så få, korta instruktioner som möjligt och istället utföra många instruktioner per klockcykel. Vid tiden var det en revolutionerande idé och kom att kallas för RISC-teknologi. Arbetet resulterade med tiden i det som benämns som POWER runt år 1990, POWER användes tidigt i RS/6000-maskiner från IBM. När utvecklingen gick vidare tillsammans med Motorola och Apple döpte man samtidigt den nya processorserien till PowerPC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

I så fall har Apple ingen egen teknik nu heller, de kör ARM. Men ska jag förstå det som så att när det gynnar bilden av Apple är det deras egen teknik, men om det missgynnar bilden av Apple är det inte deras teknik?

Jag frågade, inte hävdade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Jag också.

Uppfattade det inte så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

I så fall har Apple ingen egen teknik nu heller, de kör ARM. Men ska jag förstå det som så att när det gynnar bilden av Apple är det deras egen teknik, men om det missgynnar bilden av Apple är det inte deras teknik?

Irrelevant tjafs. :P 

Livsstilsföretaget har precis rört om i grytan precis som 2007 och industrin är inte alls nöjd. Se verkligheten som den är. M1 kommer att gå till historien som revolutionerande, ett gigantiskt steg framåt. Inte därför att Apple varit först med allt utan därför att de är så kreativa och framförallt VÅGAR. Yes. ❣️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Uppfattade det inte så.

I alla fall:

 

”Apple® today unleashed the world’s fastest* personal computer—the Power Mac® G5—featuring the world’s first 64-bit desktop processor and the industry’s first 1 GHz front-side bus. Powered by the revolutionary PowerPC G5 processor designed by IBM and Apple, the Power Mac G5 is the first personal computer to utilize 64-bit processing technology for unprecedented memory expansion (up to 8GB) and advanced 64-bit computation, while running existing 32-bit applications natively.”

 

https://www.apple.com/newsroom/2003/06/23Apple-Unleashes-the-Worlds-Fastest-Personal-Computer-the-Power-Mac-G5/

 

Detta är då inte Apples teknik eftersom de samarbetade med IBM, medan M1 är Apples teknik eftersom de har utvecklat en egen processor baserad på ARM:s arkitektur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

I alla fall:

 

”Apple® today unleashed the world’s fastest* personal computer—the Power Mac® G5—featuring the world’s first 64-bit desktop processor and the industry’s first 1 GHz front-side bus. Powered by the revolutionary PowerPC G5 processor designed by IBM and Apple, the Power Mac G5 is the first personal computer to utilize 64-bit processing technology for unprecedented memory expansion (up to 8GB) and advanced 64-bit computation, while running existing 32-bit applications natively.”

 

https://www.apple.com/newsroom/2003/06/23Apple-Unleashes-the-Worlds-Fastest-Personal-Computer-the-Power-Mac-G5/

 

Detta är då inte Apples teknik eftersom de samarbetade med IBM, medan M1 är Apples teknik eftersom de har utvecklat en egen processor baserad på ARM:s arkitektur?

Så du missade alltså mitt citat innan från Wikipedia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Så du missade alltså mitt citat innan från Wikipedia?

Nej. IBM tog fram PowerPC-arkitekturen, men Apples processorer G3-5 utvecklades av Apple i samarbete med IBM, innan Apple bytte till Intel. ARM i sig och Apples ARM är också skilda saker på liknande sätt. Frågan är därför om det gör skillnad att Apple samarbetade då men numera ”egenutvecklar” med hjälp av annans arkitektur. Jag tycker inte det. Apple övergav egen teknik 2006 för Intel och 2020 övergav Apple Intel för egen teknik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Nej. IBM tog fram PowerPC-arkitekturen, men Apples processorer G3-5 utvecklades av Apple i samarbete med IBM, innan Apple bytte till Intel. ARM i sig och Apples ARM är också skilda saker på liknande sätt. Frågan är därför om det gör skillnad att Apple samarbetade då men numera ”egenutvecklar” med hjälp av annans arkitektur. Jag tycker inte det. Apple övergav egen teknik 2006 för Intel och 2020 övergav Apple Intel för egen teknik.

Jag inbillar mig att skillnaden ligger i att Intel har/hade en färdig lösning som Apple bygger/byggde kring medan ARM-strukturen ger Apple möjlighet att designa sin processor friare utan att vara tvingad in i en färdig produkt. Möjligen var Apple friare att designa RISC-processorer före Intel men jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Axelman säger:

Jag inbillar mig att skillnaden ligger i att Intel har/hade en färdig lösning som Apple bygger/byggde kring medan ARM-strukturen ger Apple möjlighet att designa sin processor friare utan att vara tvingad in i en färdig produkt. Möjligen var Apple friare att designa RISC-processorer före Intel men jag vet inte.

Det du tar upp nu ser jag som en annan diskussion. Jag har bara hävdat att Apple övergav egen teknik för Intel och nu överger de Intel för egen teknik. Egen teknik i betydelsen att de själva är med och tar fram den. Intels teknik har de köpt in, precis som du skriver, en mac har länge varit en typisk PC/x86. Ironiskt nog IBM det också, ursprungligen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...