Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tecken på att Apple kan stoppa "sideloading" av IOS-appar på M1-Macar


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Som utvecklare vill jag inte att mina appar kan användas gratis. Bra jobbat Apple ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Bra jobbat Apple ?

Man ska vara försiktig med vad man hyllar. Snart kan ”appar” bara installeras via App Store. Men då blir du nöjd, det förstår vi.

 

Edit: Apropå ”bra jobbat” ska det väl påpekas att det dels inte har ändrats ännu, dels går alldeles utmärkt att göra så här idag, något Apple måste ha godkänt. Men låt mig gissa, det är säkert ”bra jobbat” det också... Fanboys... :lol:

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en ren fröjd att starta upp en gammal Mac med Tiger installerat och OS9. Jag fick den där äkta Mac-känslan direkt och massor med minnen av att ingenting krånglade och att systemet var superstabilt, samt att det aldrig var några obehagliga krångliga, förvirrande inbyggda verktygsprogram. Vad jag kan minnas så installerade jag systemet 1 gång och behövde aldrig installeras om pga något krångel. Jag är glad att jag inte uppgraderade min nyare mini till Catalina, det är nästan så jag vill gå tillbaka till High Sierra ifrån nuvarande Mojave om det inte berodde på att Bilder blivit så mycket förbättrat. Jag kan inte idag känna  att jag äger min Mac fullt ut och kan göra i princip vad jag vill. Jag kommer aldrig någonsin köpa en nyare Mac. Mac känslan är död och jag använder mer och mer Linux och Windows, men Windows kan jag inte påstå att jag ändå är direkt förtjust i, men jag har betydligt mindre krångel med Windows 10 efter att jag modifierat systemet lite än med Mac OS

Redigerad av iMarc
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, boevil säger:

Varför befinner du/ni er forfarande här, på ett macforum?

varför är det så förhatligt att vara en fanboy ?

Vem har skrivit att det är ”förhatligt”? Ingen annan än du.

Men jag reagerar på positionen att det Apple gör i nuet är bra, oavsett om det är motstridigt rent sakligt sett över tid. För det är ju inte så att fanboys självständigt kritiserar att man kan sidoladda appar, det är först när de läser att Apple eventuellt ska stänga den möjligheten som nyordningen får beröm. Och så håller det på.

Den första frågan du ställer är bara tramsig, men typisk från en fanboy. Är man inte en ortodox bekännare så ska man visas på kyrkporten.

Men jag noterar att du underförstått inte tycker att jag är välkommen här så länge jag har en avvikande uppfattning. Åsiktskorridoren är smal för vissa.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Varför befinner du/ni er forfarande här, på ett macforum?

varför är det så förhatligt att vara en fanboy ?

Fast det som objektivt stör mest är att du har ingenting att säga om sakfrågan i den här tråden. Du går direkt på person. :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Varför befinner du/ni er forfarande här, på ett macforum?

varför är det så förhatligt att vara en fanboy ?

 

Gör som jag och ignorera. Då slipper du se tokigheterna ? Bäst för den mentala hälsan.

För det är väl som vanligt. Postar och sen drar på sig offerkoftan när någon ifrågasätter.

 

1272431206_Skrmavbild2021-01-15kl_11_19_46.thumb.png.150db93fb541a5980fb482987e633527.png

 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, lappen71 säger:

För det är väl som vanligt. Postar och sen drar på sig offerkoftan när någon ifrågasätter.

Se där en som styrs av sina fördomar. :P 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Vem har skrivit att det är ”förhatligt”? Ingen annan än du.

Men jag reagerar på positionen att det Apple gör i nuet är bra, oavsett om det är motstridigt rent sakligt sett över tid. För det är ju inte så att fanboys självständigt kritiserar att man kan sidoladda appar, det är först när de läser att Apple eventuellt ska stänga den möjligheten som nyordningen får beröm. Och så håller det på.

Den första frågan du ställer är bara tramsig, men typisk från en fanboy. Är man inte en ortodox bekännare så ska man visas på kyrkporten.

Men jag noterar att du underförstått inte tycker att jag är välkommen här så länge jag har en avvikande uppfattning. Åsiktskorridoren är smal för vissa.

Du använder fanboy som ett skällsord, därför uppfattar jag det du skriver som att begreppet är förhatligt. Annat ord, men samma betydelse.

 

Jag ser båda bra och mindre bra saker i det som Apple gör, men finner ingen anledning att hela tiden, som du gör, påpeka de negativa sidorna.

 

i sakfrågan håller jag med Lappen, programutvecklarna ska själva bestämma hur ett program ska användas. Jag har ingen aning om vad sidoladda appar egentligen innebär, men det känns som om det är frågan om en form av piratkopiering. Eftersom jag själv, tidigare, utvecklade program, reagerar jag starkt.

 

Det känns också patetiskt när iMarc prisar system 9, och du belönar med en tumme upp. Korridoren är smal och dåligt upplyst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Jag har ingen aning om vad sidoladda appar egentligen innebär, men det känns som om det är frågan om en form av piratkopiering.

Det kanske ”känns” så men så är det inte. Appen måste vara associerad till ens eget Apple ID, man kan inte köra vilken app som helst:

 

”these files need to be associated with your Apple ID, so you can’t just share them around to other people.”

https://www.theverge.com/2020/11/18/21574207/how-to-install-run-any-iphone-ipad-app-m1-mac

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag funderade på var om det fanns en risk att det skulle spilla över på iPhone där jag idag har åtminstone en gammal app som plockats bort från App-store och som jag måste installera manuellt. Hur som

helst var det ju bara en indikation och inget som introducerats. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, iMarc säger:

Det var en ren fröjd att starta upp en gammal Mac med Tiger installerat och OS9. Jag fick den där äkta Mac-känslan direkt och massor med minnen av att ingenting krånglade och att systemet var superstabilt, samt att det aldrig var några obehagliga krångliga, förvirrande inbyggda verktygsprogram. Vad jag kan minnas så installerade jag systemet 1 gång och behövde aldrig installeras om pga något krångel. Jag är glad att jag inte uppgraderade min nyare mini till Catalina, det är nästan så jag vill gå tillbaka till High Sierra ifrån nuvarande Mojave om det inte berodde på att Bilder blivit så mycket förbättrat. Jag kan inte idag känna  att jag äger min Mac fullt ut och kan göra i princip vad jag vill. Jag kommer aldrig någonsin köpa en nyare Mac. Mac känslan är död och jag använder mer och mer Linux och Windows, men Windows kan jag inte påstå att jag ändå är direkt förtjust i, men jag har betydligt mindre krångel med Windows 10 efter att jag modifierat systemet lite än med Mac OS

Jag tycker att Tiger (10.4) var snyggt men att Panther (10.3) var ett renare system rent visuellt. Inte en massa bling bling som Dashboard och liknande. Fast Spotlight var ju bra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jag tycker att Tiger (10.4) var snyggt men att Panther (10.3) var ett renare system rent visuellt. Inte en massa bling bling som Dashboard och liknande. Fast Spotlight var ju bra.

Nostalgi kan kännas väldigt bra men ur fas med verkligheten som för längesedan vandrat vidare. Jag håller dock med om att det rena & enkla är att föredra, som Big Sur kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-16 10:43, mikaellq säger:

Nostalgi kan kännas väldigt bra men ur fas med verkligheten som för längesedan vandrat vidare. Jag håller dock med om att det rena & enkla är att föredra, som Big Sur kan vara.

Ur fas med verkligheten är det inte men däremot tidsmässigt. 
Sen kan man i princip säga att Apple äger din dator mer än du själv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-16 10:43, mikaellq säger:

ur fas med verkligheten som för längesedan vandrat vidare

Det stämmer inte. Det finns en levande community som håller Mac OS X Tiger 10.4 och Leopard 10.5 vid liv. 

 

Tiger:

 

https://www.floodgap.com/software/tenfourfox/

 

Leopard (projektet inkluderar också modernare systemcertifikat):

 

https://sourceforge.net/projects/leopard-webkit/

 

Även Mac Classic:

 

http://www.floodgap.com/software/classilla/

 

Det är säkert inte din eller de flestas verklighet, men den är inte mindre verklig för det. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-15 14:25, boevil säger:

Du använder fanboy som ett skällsord, därför uppfattar jag det du skriver som att begreppet är förhatligt. Annat ord, men samma betydelse.

 

Jag ser båda bra och mindre bra saker i det som Apple gör, men finner ingen anledning att hela tiden, som du gör, påpeka de negativa sidorna.

 

i sakfrågan håller jag med Lappen, programutvecklarna ska själva bestämma hur ett program ska användas. Jag har ingen aning om vad sidoladda appar egentligen innebär, men det känns som om det är frågan om en form av piratkopiering. Eftersom jag själv, tidigare, utvecklade program, reagerar jag starkt.

 

Det känns också patetiskt när iMarc prisar system 9, och du belönar med en tumme upp. Korridoren är smal och dåligt upplyst.

 

Det är väl snarare att korridorerna i ditt tänkande krympt ihop till något som gör det svårt att acceptera andra plattformar inkl äldre operativsystem från Apple. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Det stämmer inte. Det finns en levande community som håller Mac OS X Tiger 10.4 och Leopard 10.5 vid liv. 

 

Tiger:

 

https://www.floodgap.com/software/tenfourfox/

 

Leopard (projektet inkluderar också modernare systemcertifikat):

 

https://sourceforge.net/projects/leopard-webkit/

 

Även Mac Classic:

 

http://www.floodgap.com/software/classilla/

 

Det är säkert inte din eller de flestas verklighet, men den är inte mindre verklig för det. :) 

Påminner lite om ett område i Bombay där det fanns en massa taxiverksamhet. Fullt med små garage där bilar, som i Europa skulle ha skrotats för länge sedan, reparerades eller, när reparation inte ansågs vettigt, användes som reservdelslager. Varför slänga något som kan användas?

Bilarna var huvudsakligen https://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Ambassador som då fortfarande tillverkades.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Påminner lite om ett område i Bombay där det fanns en massa taxiverksamhet. Fullt med små garage där bilar, som i Europa skulle ha skrotats för länge sedan, reparerades eller, när reparation inte ansågs vettigt, användes som reservdelslager. Varför slänga något som kan användas?

Bilarna var huvudsakligen https://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Ambassador som då fortfarande tillverkades.

Precis. Ironiskt nog är det väldigt miljövänligt, relativt sett i alla fall. Lite samma gäller väl på Kuba, med alla Precastro-amerikanare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...