Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro 2012 fryser och startar om


oml
 Share

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag har en Macbook Pro 2012 som ibland fryser och startar om. Jag har tidigare haft detta problem och har då åtgärdat det genom att byta hårddiskkabeln. Det har jag gjort även denna gång utan resultat. 

 

Här är lite info om datorn som kanske hjälper någon att förstå mer än jag själv gör. Det är alltså en Macbook pro 2012 13" i7. Hårddisken är bytt till SSD. Istället för skivläsaren sitter en hårddisk. Fläkt bytt en gång. Batteri bytt en gång. RAM är uppgraderat. Annars original och fungerar bra utöver det nämnda problemet. 

 

Vad kan detta bero på? Hur kan det åtgärdas?

 

Tacksam för svar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har varit med om motsvarande så har det varit fel på RAM-minnet.. (eller på min nuvarande maskin fel på Thunderboltanslutningarna men det är knappast orsaken i ditt fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, oml säger:

Hej, 

 

Jag har en Macbook Pro 2012 som ibland fryser och startar om. Jag har tidigare haft detta problem och har då åtgärdat det genom att byta hårddiskkabeln. Det har jag gjort även denna gång utan resultat. 

 

Här är lite info om datorn som kanske hjälper någon att förstå mer än jag själv gör. Det är alltså en Macbook pro 2012 13" i7. Hårddisken är bytt till SSD. Istället för skivläsaren sitter en hårddisk. Fläkt bytt en gång. Batteri bytt en gång. RAM är uppgraderat. Annars original och fungerar bra utöver det nämnda problemet. 

 

Vad kan detta bero på? Hur kan det åtgärdas?

 

Tacksam för svar. 

Den kan hända att hårddisken i det optiska enhetsutrymmet ställer till problem. Koppla loss den och se om problemet försvinner.

Går man tillbaka i din trådhistorik ser man att du har bytt satakabeln två gånger. 2017 och 2018. Och nu 2021 då. Det kanske är dålig kvalitet på kablarna? Kontakterna är slitna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror i detta:

 

*RAM - byt plats på stickorna och se om det hjälper - annars kolla med andra minnen

 

Kvarstår problemet efter bytta minnen, så har säkert disken skriv och/eller läs-svårigheter.

 

Vad har du på disken i optibay'en?

Kan du lägga ett MacOS på den disken för att utesluta att SSD'n har problem?

 

Kommer det sporadiskt eller kan det kopplas till något program?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. 

 

Jag ska testa flytta runt RAM-minnena, har även kvar de gamla att sätta in. 

Kan även testa flytta ut de olika hårddiskarna och ev lägga MacOS på en annan disk. 

 

Jag inser att jag borde ha nämnt när problemet visar sig i mitt första inägg. 

Det uppstår när jag flyttar datorn. Jag vill minnas att det hänt flest gånger då jag lyft den på så vis att jag tryck till på underdelen. Jag kan inte koppla det till något speciellt program. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om batteriet har svällt så inte datorn har tjocka till sig lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej igen, 

 

Sedan mitt senaste inlägg så har jag provat att byta plats på RAM-minnena och efter det har jag inte haft några problem med att datorn fryser eller startar om. 

 

Tack så mycket för hjälpen! 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, oml säger:

Hej igen, 

 

Sedan mitt senaste inlägg så har jag provat att byta plats på RAM-minnena och efter det har jag inte haft några problem med att datorn fryser eller startar om. 

 

Tack så mycket för hjälpen! 

Feedback är guld! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...