Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klarar en ny MacBook Pro detta på 1 st USB C kontakt?


dill_
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tänkte ev. införskaffa en ny MacBook Pro (den nya 13 tummaren med m1 chip). Har inte köpt ny laptop sedan dom skaffade USB C, och det där med adaptrar verkar sjukt osmidigt. Men vill man ha datorn får man väl bara acceptera :)

 

Nu undrar jag, om jag vill ladda datorn samtidigt som jag jobbar har jag alltså 1 USB C att driva allt. Dvs en tidigare fullsmockad Mac Book 2015 med USB/skärm/förgreningar etc. Känns ju logiskt att det borde gå, eftersom datorn är 6 år nyare. Klarar den det här?

 

  • 34 tums skärm (DisplayPort)
  • Ljudkort som får ström genom dator, ska också driva en kondensator-mikrofon
  • Mus
  • Tangentbord
  • Ladda minst två devices med usb (behöver dom även inkopplade för arbete)
  • Hörlurar
  • Två externa hårddiskar och ev. ett USB minne.

 

 

Redigerad av dill_
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skärmen inbyggd USB-hubb så borde du kunna koppla prylarna till den och behöver då enbart en usb-c adapter med pass-through charging.

De flesta multiport adaptrar har pass-through charging.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, dill_ säger:

Nu undrar jag, om jag vill ladda datorn samtidigt som jag jobbar har jag alltså 1 USB C att driva allt. Dvs en tidigare fullsmockad Mac Book 2015 med USB/skärm/förgreningar etc. Känns ju logiskt att det borde gå, eftersom datorn är 6 år nyare. Klarar den det här?

Det handlar ju inte om att datorn är nyare utan om en standard som ger en viss mängd ström som inte ska överskridas. Det moderna och smarta sättet att använda en bärbar dator är ju att alla kringkomponenter är anslutna med en sladd. Snabbt att koppla ur när man ska iväg. Snabbt att koppla in när man kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har 2 st Thunderbolt 3, dvs inte en vanlig USB-C (Thunderbolt 3 ser likadan ut som USB-C och är kompatibel med USB-C men klarar av betydligt mer). 

Du behöver hub:ar som klarar dina behov. Så jag skulle skaffa två HUB:ar och dela upp grejerna mellan dem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att du behöver en stationär istället. Mac mini 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Raphael säger:

Den har 2 st Thunderbolt 3, dvs inte en vanlig USB-C (Thunderbolt 3 ser likadan ut som USB-C och är kompatibel med USB-C men klarar av betydligt mer). 

Du behöver hub:ar som klarar dina behov. Så jag skulle skaffa två HUB:ar och dela upp grejerna mellan dem. 

Vilken dator menar du nu? Den som TS tänkt köpa eller den som TS har idag? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Vilken dator menar du nu? Den som TS tänkt köpa eller den som TS har idag? 

MBP 13” med nya chippet, den har två TB3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Raphael säger:

MBP 13” med nya chippet, den har två TB3.

Intressant då att det under "Videostöd" står 

  • Inbyggd DisplayPort-utgång via usb‑c

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är två Thunderbolt. 
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/macbook/254426/macbook-pro-13-m1-2020-space-gray

 

Det är t o m två Thunderbolt/USB 4, dvs inte Thunderbolt 3/USB-C. Så fel av mig. Den är ännu bättre. :) 

https://support.apple.com/sv-se/HT201736

 

Alla nya med M1 chippet har Thunderbolt/USB 4. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Telly82 säger:

Intressant då att det under "Videostöd" står 

  • Inbyggd DisplayPort-utgång via usb‑c

 

Du måste göra bättre grundforskning... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har betydligt många fler pryttlar anslutna till en Thunderbolt Dock, enda nackdelen är att datorn tar längre tid att starta med en massa prylar anslutna. M1 datorerna har ju USB4 så en skillnad mot äldre Thunderbolt Macar är ju att det går "förgrena" Thunderbolt-kontakten. Min gamla docka har ju bara en Thunderbolt in och en Thunderbolt ut. Den har dock Ethernet, Firewire och en hög USB-A portar. Det jag noterat är dock att eftersom att nya prylar har USB-C anslutningar så är det den kontakten jag behöver mer av, inte USB-A ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...