Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med skivverktyget


AmandaSgustavsson
 Share

Rekommendera Poster

AmandaSgustavsson

Hej! 
Finns det någon som vet hur jag avslutar OS X-verktygsprogram? 
När jag trycker på ”avsluta verktygsprogram” så kommer det upp att jag ska välja startskiva, så jag väljer ”OS X base system” trycker på ”starta om” för de finns inga andra alternativ, datorn startas om och sedan igen kommer jag in på OS X -verktygsprogram? 
Hur gör jag för att avsluta detta? 
testat allt jag hittar på internet?

 

Dåligt förklarat säkert men hoppas de finns någon som kan hjälpa mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du stänger av datorn, håller in Alternativ,Option (⌥)  tangenten och väljer startskiva.

 

Känns som att det behövs följdfrågor som varför har du startat datorn i återställningsläge?

Har du råkat att radera startskivan kanske eftersom du inte hittar den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AmandaSgustavsson

Om jag stänger av datorn eller startar om och håller inne alt så kommer jag tillbaka till samma sida.  
 

vad menar du med att jag har startat datorn i återställningsläge? Haha asså..är så dålig på datorer så det är inte sant.. 

 

kan kanske ha raderat skivan för såhär ser det ut när jag klickar på skivverktyg (se bild)  

 

och om jag vill installera om OS X så står det att ”OS X base system skivan är låst”, så har ingen arning om hur man låser upp den heller..

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du har lyckats att rensa hårddisken på något sätt.

Följ instruktionerna för internetåterställning för att installera macOS igen.

 

https://www.enkelteknik.se/formatera-installera-om-och-aterstall-en-mac-dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten du behöver inte radera hårddisken för den är redan raderad. Fortsätt med att installera macOS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AmandaSgustavsson

Såhär ser det ut när jag är där inne..(se bild) 

 

Jag kommer ingenstans om jag inte klickar på ”raderar” enligt den beskrivningen som det står i den länken du länkade. 
 

Och att jag ”inte kan” menas med att ”det går inte”..

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ha två partitioner men du har bara en. OS X base system ska mycket riktigt vara låst. Sen ska du ha en data disk. 
Ditt problem är att du har lyckats göra hela disken till OS X base system, den ska normalt bara ta upp en mindre del av hårddisken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Problem med skivverktyget

Redigerade den obegripliga rubriken

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha testat att trycka på knappen partitionera när du har skivan Toshiba markerad och se om det går att skapa en ny partition – som man lämpligen kallar Macintosh HD. Gör den så stor det går och se om du kan installera macOS på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AmandaSgustavsson

Okej, ska testa! 
för när jag testade att installera Mac OS så står det att jag inte har paketet att jag skulle kontakta programtillverkaren och få assistans eller något sånt liknande..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte markera Toshiba och klicka på Radera och välja ett nytt lämpligt namn för systempartionen att installer macOS på?

Lämpligen Macintosh HD som är standardnamnet för systempartionen.

Stäng sen skivverktyget och välj installera om macOS. Välj den tomma Macintosh HD som mål för installationen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AmandaSgustavsson

Går inte att byta namn..

känns verkligen som om att jag har testat allt just nu. 

uppskattar all hjälp, tack så mycket! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa starta via internet recovery istället för recovery på hårddisken.

alt+cmd+r nedtryckta på tangentbordet när du startar.

 

Troligen kan inte skivverktyget radera hårddisken om skivverktyget körs från samma hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Taskig hårddisk/hårddisk-kabel....?!

 

Är det en 13" 2012?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...