Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Pampas

Problem att använda äldre Macmini för DVD-/CD-delning

Rekommendera Poster

Pampas

Hej!

Jag har fått igång mina två Macmini och försöker använda den äldre för DVD/CD-spelning. Jag använder en gemensam skärm. Har trådlöst nätverk och den äldre minin är kopplad med kabel till modemet.

Macmini (OS 10.5.7)

Macmini (OS 10.12.6)

Jag har lyckats spela upp några videosnuttar som fanns i HD, men när jag försöker spela en vanlig CD så snurrar den ett tag och spottar sedan ut skivan. Ibland ligger den bara kvar i spelaren.

Behövs det ett särskilt program föra att spela CD-skivor eller är det för att skivan är kopieringsskyddad? Har för mig att det inte var några problem att spela CD-skivor i iMacen som är från tidigt 2009. Den befinner sig dessvärre inte där jag finns.

Jag har aldrig använt minin för spelning av köpeskivor så jag vet inte vad jag gör för fel. Är det någon som kan hjälpa mig att få till funktionen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Telly82

Ingenting håller i evighet, särskilt inte elektromekaniska prylar som en optisk läsare.

Du skulle kunna testa en rengöringsskiva; det kan ju vara damm på linsen till lasern.

Annars kostar en extern DVD-brännare under 300 spänn idag. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stereotypen

Har för mig att det är olika linser för dvd och cd - så därför kan det ena funka och det andra inte.

Rengöring kan råda bot på det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
marcushedenstrom

Det är väldigt få DVD som går att dela på det här sättet. Egentligen bara hembrända och andra som inte är kopieringsskyddade verkar det som. 

https://support.apple.com/en-au/HT203973

Citat

DVD or CD sharing isn't designed for some kinds of optical media. Connect a compatible optical drive directly to your Mac if you need to use one of these discs:

• Audio CDs
  • Blu-ray or DVD movies
  • Copy protected discs (such as some game discs)
  • Recordable CDs or DVDs that you want to burn or erase
  • Microsoft Windows installation discs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...