Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Music: minska storlek eller dölja omslagsbilder?


wondering
 Share

Rekommendera Poster

Har så uppdaterat till Big Sur på min bärbara. Körde först på min iMac och när allt verkade funka så uppdaterade jag även min MacBook Air. Men en sak jag inte tänkte på i min iMac blev smärtsamt uppenbart i den bärbara: när jag väljer visningsläget "Låtar" i Apple Music så är omslagsbilden ovanför själva spellistan enorm. Den täcker mer en tredjedel av skärmen i höjd. Visar ju dessutom bara en spellistesamlingsbild och inte omslaget för den låt som spelas.

 

Finns det verkligen inget sätt att minska storleken på bilden i Låtar-visningsläget? Eller dölja den helt? Eller är jag bara blind?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bild vore bra för jag förstår inte riktigt vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag inser att det inte blev helt tydligt... Det är alltså det här jag pratar. Jag har valt visningsläget Innehåll->Som låtar. Omslagsbilden för hela spellistan äter alltså upp en stor del av skärmen på ett sätt den inte gjorde före Big Sur, när spellistan bara bestod av själva låtarna hela vägen från spelarreglagen högst upp hela vägen ner till statusraden (I bildexemplet så täcker Musik hela MacBookens skärm i höjd). Omslagsbilden är sticky, så att det är bara låtlistan under som scrollas.

 

Apple har kopierat Musik i iOS rakt av här, men skillnaden är att iOS bygger på höjd, medan MacOS bygger på bredd...

musik-big-sur-omslagsbild.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte samma utseende.

 

372697934_Skrmavbild2021-01-09kl_18_04_34.thumb.png.d26e51ab00f15f78f20c15c8e0aba11c.png

 

Scrollar jag här så försvinner bilden uppåt och försvinner.

 

1993798843_Skrmavbild2021-01-09kl_18_04_55.thumb.png.9472c981b4b6a6f98e061c7a10cd3cf3.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så blir det i Apples fasta filtreringslistor (Album, Låtar etc.). Men jag pratar däremot om spellistor jag skapar själv.

 

forklaring-latar.thumb.png.ab3b534549809d7ed2a1fbc1ea821397.png

 

Med andra ord:

 

1. Skapa en ny spellista

2. Lägg till låtar i den skapade spellistan

3. Välj visningsläge "Som låtar" (Innehåll->Som Låtar)

 

som-latar.png.05dcccc08c57083f80fa3f7c6946f36b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, wondering säger:

Ja, så blir det i Apples fasta filtreringslistor (Album, Låtar etc.). Men jag pratar däremot om spellistor jag skapar själv.

 

forklaring-latar.thumb.png.ab3b534549809d7ed2a1fbc1ea821397.png

 

Med andra ord:

 

1. Skapa en ny spellista

2. Lägg till låtar i den skapade spellistan

3. Välj visningsläge "Som låtar" (Innehåll->Som Låtar)

 

som-latar.png.05dcccc08c57083f80fa3f7c6946f36b.png

Då ändrar du till "Som Spellista" så blir det som för mig. Att bilden inte är statisk utan försvinner när du scrollar. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattar verkligen att du försöker hjälpa mig, men det du föreslår gör tyvärr inte heller det att det blir som jag vill ha det. ?

 

Ja, det går att byta till att visa en spellista som just spellista, MEN av någon outgrundlig anledning har Apple valt att man i det vyläget inte får välja vilka kolumner som visas. Det är låst till de fyra förvalda. Jag kan exempelvis inte visa kolumnen med hur många gånger låtar har spelats.

 

Om jag i en egenskapad spellista väljer Innehåll->Som Låtar och sedan väljer Innehåll->Visa visningsalternativ så får jag upp en dialogruta där jag kan välja vilka kolumner som ska visas.Jag kan också välja i vilken ordning de olika kolumnerna ska visas i spellistan genom att dra dem.

 

Om jag däremot i en egenskapad spellista väljer Innehåll->Som Låtar och sedan väljer Innehåll->Visa visningsalternativ så finns det inga visningsalternativ alls. Ingen möjlighet att styra vilka kolumner som visas.

 

Fram till Big Sur så såg egenskapade spellistor i visningsläge Innehåll->Som Låtar ut som om man väljer Apples fasta Låtar-spellista. I Big Sur har Apple av någon anledning valt att låta omslagsbilden för spellistan (som inte ens visar omslaget för den låt som spelas) ta upp en tredjedel av skärmen och ligga låst när man scrollar. Det verkar som jag var rädd för alltså inte finnas något sätt att minska storleken eller dölja spellisteomslaget i visningsläge Som Låtar.

 

Riktigt hål i huvudet av Apple i min värld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret på din fråga=Det går inte utan du får leva med dom alternativ som finns.

 

PS. Jag vill att Musik gör mig en Latte när jag spelar musik. Måste vara hål i huvudet för jag får ingen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

? Med en skillnad: det jag vill ha har funnits i iTunes/Musik ända fram till Big Sur och är alltså en funktion som Apple har ändrat/plockat bort i Big Sur. Musik har däremot aldrig kunnat göra en latte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, wondering säger:

? Med en skillnad: det jag vill ha har funnits i iTunes/Musik ända fram till Big Sur och är alltså en funktion som Apple har ändrat/plockat bort i Big Sur. Musik har däremot aldrig kunnat göra en latte...

Jag tycker det ser snyggare ut med ett omslag. Alla fall det går inte att ändra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...