Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur för jag över iPhotobibliotek för att kunna öppna på PC?


Pikoo
 Share

Go to solution Solved by SirKnasen,

Rekommendera Poster

Behöver hjälp innan jag får ett raseriutbrott. ? 

 

Har ett iphotobibliotek på en hårddisk för Mac som jag nu lyckats kopiera över till en annan hårddisk som även är formaterad för PC. Nu när jag ska försöka öppna filerna från hårddisken på pcn verkar det som att filerna är komprimerade på något sätt, ligger under thumbnails, de är väldigt små och alla bilder hittas inte, det är tusen olika mappar och ett enda kaos.

Finns det något speciellt program på PC för att öppna ett iphotobiblioteket? Eller hur fan öppnar jag filerna? Eller skulle jag gjort något annorlunda vid själva överkopieringen? 

 

Har en förjävla gammal mcbook där jag från hårddisken som passar mc kan lyckas öppna biblioteket med förhandsvisning men datorn orkar inte hantera de 30 000 bilder som då öppnas vilket gör att det hänger sig, så kan heller inte hantera/radera filer från macen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Thumbnails är just thumbnails (små förhandsvisningsbilder)

Originalbilderna ligger i Originals eller Masters, beroende på version av iPhoto du kör.

 

Är tanken att du ska ge upp Mac helt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna iPhotobiblioteket i iPhoto på Mac och sen exportera bilderna därifrån till en extern hårddisk. Jag vet inget program på Windows/PC som kan öppna och läsa ett iPhoto-bibliotek rakt av. 
 

Biblioteket är en särskild mapp med egen filstruktur, det är inte meningen att man ska gå in i den själv. Biblioteket är gjort för att läsas och förstås av iPhoto. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud för Windows finns ju men det kanske bara funkar för Bilder-appen och inte den gamla Photos ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Raphael säger:

Öppna iPhotobiblioteket i iPhoto på Mac och sen exportera bilderna därifrån till en extern hårddisk.

Och exportera som "Aktuell" om du vill ha med dina eventuella redigeringar, annars väljer du "Original". (Alla andra val reducerar bildens upplösning.)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det ju vara en lite äldre Mac som använts, då iPhoto inte funkar på nyare versioner av MacOS än Mojave, men risken finns ju också att alla bilderna inte är i .jpeg utan i .heic och Windows har haft dåligt stöd för .heic utan extratillägg. Men förmodligen bör det vara .jpeg antar jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, polken säger:

iCloud för Windows finns ju men det kanske bara funkar för Bilder-appen och inte den gamla Photos ?

Iphoto har inget stöd för iCloud Bildbibliotek, bara Bilder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, poi ran säger:

Nu verkar det ju vara en lite äldre Mac som använts, då iPhoto inte funkar på nyare versioner av MacOS än Mojave, men risken finns ju också att alla bilderna inte är i .jpeg utan i .heic och Windows har haft dåligt stöd för .heic utan extratillägg. Men förmodligen bör det vara .jpeg antar jag. 

Iphoto stödjer inte heic, så eftersom det är ett iPhotobibliotek så är det inte heic-bilder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man Mojave (osäker på om det spelar roll) och har senaste iPhoto 9.6.1 kan iPhoto visa heic-bilder., åtminstone här hos mig. Jag vet inte hur eller varför, och blev själv förvånad, men jag provade att importera en bild igår, gjorde om det idag. Tog sedan bort för att inte eventuellt sabba biblioteket. 

Bilden syns inte om man öppnar biblioteket i Aperture, bara iPhoto, och jag vet inte hur det funkar i längden. Redigerar man bilden blir redigerade kopian en vanlig .jpg

Skumt. Men jag tror som sagt inte att det är heic-filer som är boven för TS. 

Skärmavbild 2021-01-10.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen får nog återkoppla snart vad som är tanken.

En slutgiltig flytt från iPhoto till PC? Oklart om bilderna ska in i något annat fotoredigeringsverktyg/bildsamlingsverktyg i PC.

Eller ska iPhotobiblioteket användas med den förjävla gamla macbooken? Ska vi tillsammans försöka felsöka den gamla macbooken varför den har problem med det 30.000 bilder tunga iPhotobiblioteket?

Ett tredje alternativ är väl helt enkelt att skaffa sig en nyare Mac som fixar att läsa iPhotobiblioteket utan problem.

Så det är väl lite vad detta iPhotobibliotek är värt i pengar att få full tillgång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Hur för jag över iPhotobibliotek för att kunna öppna på PC?
2021-01-09 16:03, SirKnasen säger:

Thumbnails är just thumbnails (små förhandsvisningsbilder)

Originalbilderna ligger i Originals eller Masters, beroende på version av iPhoto du kör.

 

Är tanken att du ska ge upp Mac helt?

tanken är att ge upp macen helt och gå över till pc.

jag har nu lyckats föra över hela bilioteket och hittat mappen masters. det verkar som att de flesta bilder ligger under mappen masters men det är totalt omöjligt att få någon sorts översikt då det är en triljon olika mappar i undermappar där väldigt månfa dessutom är tomma. Men de går att öppna iaf. Men det kanske bara är så det är, att det krävs ett evighetsjobb att fösöka få ordning på mapparna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, SirKnasen säger:

Trådskaparen får nog återkoppla snart vad som är tanken.

En slutgiltig flytt från iPhoto till PC? Oklart om bilderna ska in i något annat fotoredigeringsverktyg/bildsamlingsverktyg i PC.

Eller ska iPhotobiblioteket användas med den förjävla gamla macbooken? Ska vi tillsammans försöka felsöka den gamla macbooken varför den har problem med det 30.000 bilder tunga iPhotobiblioteket?

Ett tredje alternativ är väl helt enkelt att skaffa sig en nyare Mac som fixar att läsa iPhotobiblioteket utan problem.

Så det är väl lite vad detta iPhotobibliotek är värt i pengar att få full tillgång till.

tanken är att lämna mac och arbeta med dem i Pc:n. Har ännu inget bildinsamlingsverktyg i åtanke. vill i nu läget bara att de ska kunna ligga i något sånär sorterade mappar som mina andra bilder gör, som de kan göra på en PC.

 

Hur som helst så  har jag hittat många filer under "masters" inne i iphotobiblioteket som jag nu kan öppna på PC:n. Problemet är att det är helt omöjligt att få någon sorts överblick då alla bilderna ligger i hur många olika mappar som helst i flera led av undermappar där dessutom många många mappar är tomma. Helt ologiskt? Men är det bara att bita i det sura äpplet att gå igenom alla dessa mappar och försöka ordna upp själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Pikoo säger:

Men är det bara att bita i det sura äpplet att gå igenom alla dessa mappar och försöka ordna upp själv?

Du borde kunna söka på filändelse .jpg i "masters" och kunna kopiera ut alla bilder på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast vore nog helt klart att försöka skaffa tillgång till en Mac så pass kraftfull att den kan öppna iPhotobiblioteket så man ser alla album för att sen exportera varje album var för sig. För att på så vis få en någorlunda identisk struktur som i iPhotobiblioteket.

 

Du lär väl ha till dödagar att manuellt granska 30.000 foton för att sen sortera i album?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...