Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skadad fil och kan inte öppnas. Bör förflyttas till papperskorgen.


Eric fal
 Share

Rekommendera Poster

Denna ersätter den tidigare tråden om nedladdning av skrivardrivrutin.

 

Samma fel uppkommer för alla nedladdningar ” aktuell fil är skadat och kan inte öppnas. Det bör förflyttas till papperskorgen”. Då Chrome började krångla försökte jag ominstallera den, med samma felmeddelande.

 

Felet uppkom efter det att jag installerat en SSD disk i min Mac mid 2012 samt ominstallerat OS. Den OS som låg på datorn innan omformateringen var senaste Catalina. Efter omformateringen, som tog ca 8h, lade den in en äldre OS. Tror det var El Capitano. Då jag försökte ladda ner filer med den, så fick jag samma felmeddelande. Nu har jag formaterat om till Catalina två gånger. Det tog senast bara 30 minuter. Har kollat ev. spärrar i ”Säkerhet och integritet”. Där finns två val. Vi har valt App Store och angivna utvecklare. Valet ”alla finns” inte. Men jag får heller inte frågan om att lita på den källa vi laddar ned från. 

 

Kan felet ligga i en felaktigt installerad hårddisk? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en MacBook Pro 13" 2012?

 

Du kan ha en trasig kabel mellan logic-kort och hårddisken.

 

Trasig kabel kan ge konstiga symptom med hårddisken.

Allt från att hårddisken inte hittas till det du beskriver.

 

Hör av dig via PM om du behöver en kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just en sådan. Och jag var medveten om problemet när jag bytte HD och var VÄLDIGT försiktig. Men det kanske inte räckte!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att testa disken i annan dator eller i ett chassie innan du köper kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Defekt hårddiskkabel är nog mest troligt men har råkat ut för samma fel med en dator med defekt RAM-minne.

Det defekta RAM-minnet fick datorn att skriva korrupt data till hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft detta RAM-minne, 16GB, länge nu utan problem. Så då lutar det nog mot kabeln då.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Så har jag nu satt i en ny hårddiskkabel efter en hel del pill. Men felet kvarstår. Har även installerat om Catalina på nytt. Hjälpte inte. Mer problem nu. Jag kan inte stänga av datorn eller omstarta den via OS. Tvångsvaluta eller hålla knappen intryckt går. Kan inte öppna Thunderbird?? Pust!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för hårdvara har du ansluten till datorn? Det luktar hårdvarufel tycker jag eftersom att ominstallation inte hjälper. Elektronik går sönder och har du varit och pillat i datorn finns ju alltid risken att något gått sönder p g a ESD eller liknande. Speciellt nu när det är kallt ute.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag har ju bytt till en SSD och var noggrann med koppla ur batteriet. Jag upplevde inte ngn ESD. Jag ska öppna locket igen, ta bort damm och se över kontakter. Ngt har troligen hänt i hårdvaran. Men nya SSD:n kan väl knappast vara orsaken!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-08 15:53, SirKnasen säger:

... har råkat ut för samma fel med en dator med defekt RAM-minne.

Det defekta RAM-minnet fick datorn att skriva korrupt data till hårddisken.

2021-01-08 15:57, Eric fal säger:

Jag har haft detta RAM-minne, 16GB, länge nu utan problem. ...

Då kollar du om RAM är som det ska, som @SirKnasen skrev tidigare i år. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med att inte kunna mjukstänga datorn försvann när jag tvångsstängde Thunderbird som låg och blockerade. Men det märkliga är att jag inte längre kan öppna Thunderbird tillsammans med att programvaror är skadade vid nedladdning. Nu vill jag inte investera mer i att köpa nya RAM. Förstår heller inte hur de plötsligt skulle börja krångla efter ett hårddiskbyte!? Men vad vet jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Eric fal säger:

Problemet med att inte kunna mjukstänga datorn försvann när jag tvångsstängde Thunderbird som låg och blockerade. Men det märkliga är att jag inte längre kan öppna Thunderbird tillsammans med att programvaror är skadade vid nedladdning. Nu vill jag inte investera mer i att köpa nya RAM. Förstår heller inte hur de plötsligt skulle börja krångla efter ett hårddiskbyte!? Men vad vet jag?

Kan du inte testa med de gamla RAM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde det nu och felen är borta!!! Alltså är det min nya Samsung 860 EVO som felet ligger i! Vem kunde tro det.

 

STORT Tack för hjälpen!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Eric fal säger:

Gjorde det nu och felen är borta!!! Alltså är det min nya Samsung 860 EVO som felet ligger i! Vem kunde tro det.

 

STORT Tack för hjälpen!!!

KAN faktiskt vara att du inte anslöt kabeln100% korrekt när du satte i SSDn. För att vara säker på din sak kan du testa att sätta i den igen, eller testa disken i ett externt kabinett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var väldigt noggrann när jag satte i kabeln. Har tyvärr ingen extern kabinett. Har fått godkänd retur från leverantör så de får ta den tillbaka.?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Eric fal säger:

 Jag upplevde inte ngn ESD. 

De kan hända ändå. Man bör/ska/måste vara jordad när man håller på med elektronik. Antingen via ett jordarmband eller en naken fot på ett element ( som ofta råkar finnas vid skrivbord )

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...