Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Andra volymer" tar plats?


Neni313
 Share

Rekommendera Poster

Skulle installera Big Sur nu och då är tydligen hårddisken full. Enligt skrivverktyget så är det "andra volymer" som tar plats. Jag har ingen molntjänst igång utan bara det som jag själv har lagt på datorn. Har kollat lite innan i forumet och testat OmniDiskSweeper men där kan jag inte se den mystiska datan som tydligen finns lagrad någonstans. Någon som vet vad som är fel? 

Skärmavbild 2021-01-08 kl. 09.14.35.png

Skärmavbild 2021-01-08 kl. 09.13.19.png

Skärmavbild 2021-01-08 kl. 09.13.56.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra volymer är: Macintosh HD – Data som säkert innehåller det mesta av de 94 GB; dessutom finns en recovery volym som man starta från när man t. ex. vill göra en ominstallation, det finns en volym som heter EFI. Jag har dessutom en volym som heter Preboot och en som heter VM. Dessa volymer har Apple valt att de ska vara dolda för att man inte ska kunna ta bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du använder TimeMachine utan extern hårddisk sparas kontinuerligt data på datorns hårddisk som kan ta en stor del av hårddisken över tid.

...

Största felet är att du köpt en dator med på tok för liten hårddisk vilket du förmodligen inte visste då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-01-08 13:49, Axelman säger:

OM du använder TimeMachine utan extern hårddisk sparas kontinuerligt data på datorns hårddisk som kan ta en stor del av hårddisken över tid.

...

Största felet är att du köpt en dator med på tok för liten hårddisk vilket du förmodligen inte visste då.

Skitsurt att informationen inte finns när man köper den. Jag har en telefon som har mer lagring än min dator  =P 

Använder inte TimeMachine då det har skapat problem med tidigare dator. Ska se om jag kan koppla datorn till min externa HD (bättre begagnad) för att få bort lite filmer och bilder så jag kan installera programmet i alla fall. 

 

2021-01-08 13:32, RonnieL säger:

Andra volymer är: Macintosh HD – Data som säkert innehåller det mesta av de 94 GB; dessutom finns en recovery volym som man starta från när man t. ex. vill göra en ominstallation, det finns en volym som heter EFI. Jag har dessutom en volym som heter Preboot och en som heter VM. Dessa volymer har Apple valt att de ska vara dolda för att man inte ska kunna ta bort dem.

Känns som att Apple har gjort ett stort misstag i att uppskatta ur mycket utrymme som krävs i dagens samhälle... 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Neni313 säger:

Skitsurt att informationen inte finns när man köper den.

Beklagar att du inte fått del av vettig info. Gratis rådgivning före datorköp finns här på forumet! Utgå alltid från att de billigaste modellerna är billiga av någon anledning. Vissa har dem som andradator och klarar sig. Andra kör mot egen nätverksserver och klarar sig. Men jag vill ha en hyfsad stor hårddisk i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Neni313 säger:

Känns som att Apple har gjort ett stort misstag i att uppskatta ur mycket utrymme som krävs i dagens samhälle... 

Du kan räkna lite själv. Om du har 128 GB så försvinner ca 40 GB i en standarduppsättning av OS X och alla program. Några extra program, lite bilder och annat så blir det fort tomt. Något man inte tänker på är att du inte får fylla hårddisken full eller ens i närheten eftersom det innebär att datorn kan krascha totalt. Lägsta säkerhetsnivå är 20 GB fritt. Har man mindre än det finns det ingen marginal kvar. Men du kan ju inte heller ligga på gränsen eftersom du då inte kan ladda ner någonting. Så ett praktiskt minimum ligger på 50 GB för att ha skvalpmån till mingränsen. Så lite snabb huvudräkning så inser man att 128 GB funkar inte. 256 GB borde vara det minsta man sätter i en dator.

 

128-40-50=38 GB att leka med

256-40-50=166 GB att leka med

512-40-50=422 GB....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

128 GB funkar det också men kräver iCloud + optimerad lagring.

Till exempel kommer min nästa iPhone inte ha mer än 64 GB och inte en GB mer.
128 GB är nästan pengar i havet. 256 definitivt så.

På grund av hur de flesta av oss använder en dator, inte mobil, så kan det dock vara bra med åtminstone ha 256 GB för att minska trafiken till iCloud och Apples servrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...