Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

mic för videoinspelning med iPhone


TB-000
 Share

Rekommendera Poster

Jag har försökt spela in en enkel video med iPhone. Videon är av typen lärare som vid whiteboard förklarar (för en enkel online-kurs).

 

Det som fungerat bra är inspelning av video-bild. För att hålla iPhone 12 Pro använder jag Joby GripTight PRO 2 Mount (säljs även av Apple) som jag skruvat fast på ett gammalt Manfrotto-stativ (hittat i förrådet) avsett för systemkameror. I kombination med Appen Remote Shutter för att starta och stoppa inspelning samt ge realtidsfeedback på iPad synlig för läraren fungerar inspelningen av videobilden bra. 

 

Det som inte fungerar så bra är ljudet. Iphone spelar in ljud men volymen är alltför tyst. 

 

Går det att justera upp känsligheten på mikrofonen på iPhone vid videoinspelning?

 

Ska man satsa på en extern lightning-mikrofon? Hur långt från "läraren" kan en sådan vara och ta upp ljudet bra? (En handhållen mikrofon fungerar inte så bra för läraren.)

 

Finns det rimligt billiga bluetooth-"myggor" (mikrofon att fästa på slipsen eller skjortkragen) som fungerar med iPhone för videoinspelning? ("Mygga" med lång sladd till iPhone känns som något man kommer att trassla in sig i.)

 

Budgeten är mycket begränsad. Vad är det bästa man kan åstadkomma för ungefär 500 kr för att få bättre ljud på videon?

(Jag har övervägt att använda existerande bluetooth-hörlurar med inbyggd mikrofon, men vill inte att hörlurar/headset ska synas på videon.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, polken säger:

lite högre pris men kanske värt kvaliteten. 
https://jdmusic.se/produkt/stagg-suw-12l-tradlos-mygga/
 

Har du använt den med iPhone för videoinspelning?
Jag undrar litet hur man kopplar den till iPhone. Sedan förstår jag inte riktigt vad 6,35 mm tele-adapter är. Är det den man använder för att få ut ljudet till inspelningsutrustningen? (Känns som det kunde vara det man typ kopplar in elgitarr till förstärkare med...)

 

Och, som det känns nu är den dyrare än jag tänkt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphonebutiken

Billiga trådlösa mikrofoner är rätt ovanliga, i alla fall vad vi stött på.

 

Trådade däremot kan du hitta för under 500 kr. Det kan inte vara ett alternativ att filma med en iPhone och ha en annan i en ficka, dit du kopplar den trådade mikrofonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 minuter sedan, Iphonebutiken säger:

Billiga trådlösa mikrofoner är rätt ovanliga, i alla fall vad vi stött på.

 

Trådade däremot kan du hitta för under 500 kr. Det kan inte vara ett alternativ att filma med en iPhone och ha en annan i en ficka, dit du kopplar den trådade mikrofonen?

Ja, jag tänkte på det. Jag fick bara för mig att det skulle vara jobbigt att föra ihop videofilen och ljudfilen så att ljudet synkar med läpprörelserna. 

(Kursen är ett hobbyprojekt och har ingen vana av videoredigering, så jag kanske börjar i helt fel ände...)

Redigerad av TB-000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är er erfarenhet? Om man kopplar in en mic på iPhone som används som videokamera. T.ex. 

Hur långt ifrån en person som talar i vanlig samtalston kan man då ha mikrofonen och ändå få bra ljudupptagning? Är väl olika på olika mikrofoner?

Någon rimligt billig mikrofon som klarar av samtal på 3 meters håll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphonebutiken
8 timmar sedan, TB-000 säger:

Någon rimligt billig mikrofon som klarar av samtal på 3 meters håll?

Jag skulle påstå att svaret är nej. Vill du ha bra kvalité på rösten så bör du ha en mygga eller liknande. 3m är rätt långt avstånd OM man vill ha bra röstkvalité.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Iphonebutiken säger:

 3m är rätt långt avstånd OM man vill ha bra röstkvalité.

Precis. Ljudtrycket avtar kvadratiskt vilket betyder att micken bör läs ska vara i direkt anslutning till munnen. Kvaliteten dyker sedan dramatiskt. I ett litet rum "fungerar det" därför att väggar, golv och tak reflekterar ljudvågor men till priset att det låter urrrk.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I gömmorna hittade jag en 8 år gammal Blue Yeti mikrofon som tar upp tal (tillräckligt) bra på 3 meters håll. Den har använts med mac. Med USB-A-till-USB-C-konverter fungerar den med en iPad Pro. Jag hoppas att den fungerar med iPhone 12 Pro om man kopplar in den med Apples Lightning till USB 3-kameraadapter

(Det blir en rimlig kostnad, och USB3-adaptern kan man kanske ha nytta av till annat sedan.)

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...