Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Saknas diskutrymme för uppdatering. Annan källa?


Orfeus
 Share

Rekommendera Poster

Jag håller nu på att försöka uppdatera min jobbdator, en MacBook Air 2015. Datorn har dock bara 128GBs hårddisk och uppdateringen kräver rätt mycket diskutrymme. Jag har försökt att rensa och ta bort, men jag tycks aldrig komma nog nära. 11GB saknas nu och det spelar ingen roll om jag tar bort Mina dokument eller så, så är jag ändå bara halvvägs.

 

Så jag undrar - som jag har förstått det, så tar själva uppdateringen på fil ganska mycket utrymme. Däröver ska det också finnas en hel del. Hur vore det om jag la själva uppdateringsfilen på en annan enhet, exempelvis min Synology diskstation eller min andra dator - och sedan installerar därifrån. 

Går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för uppdatering är det du försöker installera?

Du nämner enbart att 11GB saknas men hur mycket kräver uppdateringen? Hur mycket ledigt har du nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!
Det är Big Sur jag försöker uppgradera till. Jag har nu 22,6GB ledigt, men uppgraderingsprogrammet säger att ytterligare 12,42GB behövs. 35GB är rätt mycket om man bara har 121GB totalt...

 

By the way - tack för hjälpen med skärmen! Det blev kanonbra och flyter på hur bra som helst nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osäker om det faktiskt går. Möjligt att installationsprogrammet kräver tillgång till filerna under en omstart av datorn och vid omstart lär väl anslutningen till NAS:et gå förlorad.

 

Borde vara enklare att flytta över dokument till NAS:et för att frigöra utrymme och sen efter uppgraderingen är klar återläsa dokumenten.

Själva installationsfilen för BigSur raderas automatiskt från datorn efter installationen.

Big Sur tar dock lite mer plats på hårddisken efter installationen är klar än tidigare oprerativsystem så du är nog ändå tvungen att behöva radera något onödigt för att frigöra utrymme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Orfeus säger:

Jag håller nu på att försöka uppdatera min jobbdator, en MacBook Air 2015. Datorn har dock bara 128GBs hårddisk och uppdateringen kräver rätt mycket diskutrymme.

Nästa gång du ska uppgradera blir det ännu värre. Bit i det sura äpplet och skaffa en större SSD.

Tips:

https://eshop.macsales.com/shop/ssd/owc/macbook-air/2013-2014-2015

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta backup, rensa helt, installera nytt os, läs tillbaka backup. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för svaren!

Jag har ju inte så bra koll på alla program och licenser och så, eftersom det är jobbets dator. Därför blir det också svårt att byta hårddisk, även om jag är sugen på att göra på det min egna. Så sammanfattningsvis låter det som att det är bara jobba på och flytta över så mycket som möjligt till Synologyn och sedan flytta tillbaka.

Fungerar dessa hårddiskar bra Axelman och är det svårt att byta?

Redigerad av Orfeus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Orfeus säger:

Fungerar dessa hårddiskar bra Axelman och är det svårt att byta?

Ja och det klarar de flesta av. Länkar till en superbra sida som gör varje nybörjare till expert.

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+13-Inch+Early+2015+SSD+Replacement/38535

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att dessa minnesstickor är lika de som säljs till PC men har annan indelning av kontaktblecken så liknande från datorbutiken runt hörnet passar inte. OWC, Trancend och Apples återförsäljare har rätt. Plus en och annan som har fattat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! Låter klart intressant!
Som jag har förstått det, så börjar man med att ha den nya SSDn i höljet som följer med och därifrån kopierar över sin nuvarande hårddisk till den nya. Sen när den är på plats så är det sedan bara att starta som vanligt, och så är allt på plats.
Har jag förstått det rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är bara att göra en vanlig kopia på orginaldisken och se till att den ligger på den nya disken?
Man behöver inte installera om eller så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera att faktiskt installera macOS på den nya hårddisken för att få in en Recovery-partion innan återläsning av användardata från en TimeMachine backup eller från den gamla hårddisken.

Det är inte alltid självklart att man får med Recovery-partionen vid enbart kloning av Macintosh HD.

Nu är väl kanske inte Recovery-partionen livsnödvändig men den har trotts allt en del bra verktyg man kanske behöver någon dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...