Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

extern disk - duger exFAT eller är HSF bättre?


ubbyliv
 Share

Rekommendera Poster

Hej, har köpt 2 x 5TB små externa Seagatediskar (Seagate Backup Plus) till min nya iMac med Big Sur och ska påbörja det mödosamma projektet att flytta över tonvis med foton och videor mm från mina gamla Windows-lappar. Det mesta ligger som tur är välstrukturerat på två små externa exFAT-formaterade diskar.

Nu funderar jag kring vilket format jag ska välja för mina nya tomma diskar där allt ska finnas till slut. De är förformaterade med exFAT. Vad är fördelarna med att i stället formatera dem till Apples eget format HSF? Har försökt läsa mig till detta hela morgonen både här och på Enkel teknik men bara hittat beskrivningarna på hur man gör men inte vad det är så bra med Apples egna. 

De externa diskarna kommer enbart att användas med Macen. Mina Windows-laptops kommer jag att avveckla pö om pö.

Mycket nytt att sätta sig in i är det nu ? men jag är supernöjd med min iMac ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja exFAT för då kan du använda dom till andra OS än just macOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja HFS+ eftersom det är stabilare. Svårare att läsa/skriva från Windows dock, om det någon gång skulle ske. (men det går med Paragon HFS+ tror jag, pris vettefan) 

 

För egen del kör jag hfs+ och ntfs på externa, men då med Tuxera Ntfs på min MacOS - dator. 

Redigerad av poi ran
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, ubbyliv säger:

De externa diskarna kommer enbart att användas med Macen.

HFS+, journalförd alla dagar i veckan. Har aldrig haft problem med dessa, trots att jag av misstag ryckt sladdarna, haft strömavbrott mm. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya Macar är formaterade med AFS (Apple File System). Är det inte bra då att även externa diska har AFS? 

Det ubbyliv undrar är väl egentligen vilket som är bäst av HFS+ och AFS, eftersom de bara skall användas till Mac.

TimeMachine kräver dock HFS+ Journalförd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya Macar är formaterade med APFS (Apple File System). Är det inte bra då att även externa diska har APFS? 

Det ubbyliv undrar är väl egentligen vilket som är bäst av HFS+ och APFS, eftersom de bara skall användas till Mac.

TimeMachine kräver dock HFS+ Journalförd.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara skall använda dom med nyare Apple enheter så skulle jag välja APFS om det är SSD diskar.

Redigerad av cokeman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla snälla som vet mer än jag. Jag tror jag kör på APFS för det borde väl rent logiskt vara det som Apple (och flera av er) tycker är bäst. Vilken djungel det är. Nästan i klass med att hitta rätt glödlampor nuförtiden ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...