Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp konstnären att välja IMac


Makke2
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

jag är frilansade konstnär.

Ska köpa en IMac.

Program som ska köras:

Photoshop, premiere pro, illustrator & indesign.

Vill kunna använda den till film redigering men inte lång film mer korta konstvideor.
 

Vilken IMac tror ni hade passat mig?

är det värt att köpa den nya eller hade det fungerat med en äldre modell?


Väldigt tacksam ifall ni skulle kunna hjälp mig i denna djungel.

 

 

Tack

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte konstnär, så ta det här med en stor nypa salt...

 

Stor skärmyta ökar produktiviteten (för mig och jag inbillar mig att det gäller konstnärer också). Satsa på en 27" med 5K-upplösning. 

 

Satsa på att ha tillräckligt med RAM-minne och SSD disk. Det gör datorn generellt snabb. 

 

En rimligt ny begagnad ger oftast mer för pengarna än en helt ny. (Om du tittar runt och hittar en där inte säljaren inbillar sig att hen ska få nypris för den gamla trotjänaren.)

 

Eftersom du verkar vara helt ny i mac-världen skulle det inte vara fel med en dator som har t.ex. ett år kvar på AppleCare+. (AppleCare+ = Ett system där man kan köpa till support i 3 år på en ny mac.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Makke2 säger:

Hej!

jag är frilansade konstnär.

Ska köpa en IMac.

Program som ska köras:

Photoshop, premiere pro, illustrator & indesign.

Vill kunna använda den till film redigering men inte lång film mer korta konstvideor.
 

Vilken IMac tror ni hade passat mig?

är det värt att köpa den nya eller hade det fungerat med en äldre modell?

Väldigt tacksam ifall ni skulle kunna hjälp mig i denna djungel.

 

Tack

 

 

Hur ser din budget ut? Tillbehör som skrivare, hårddisk till backup mm?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Hur ser din budget ut? Tillbehör som skrivare, hårddisk till backup mm?

Hej!

Tacksam för svar!

Budget 15-20 tusen.

Skrivare & backup  hårddisk behövs inte.

Vill helst köpa nytt så att jag har någon som helst garanti ifall den havererar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, TB-000 säger:

Jag är inte konstnär, så ta det här med en stor nypa salt...

 

Stor skärmyta ökar produktiviteten (för mig och jag inbillar mig att det gäller konstnärer också). Satsa på en 27" med 5K-upplösning. 

 

Satsa på att ha tillräckligt med RAM-minne och SSD disk. Det gör datorn generellt snabb. 

 

En rimligt ny begagnad ger oftast mer för pengarna än en helt ny. (Om du tittar runt och hittar en där inte säljaren inbillar sig att hen ska få nypris för den gamla trotjänaren.)

 

Eftersom du verkar vara helt ny i mac-världen skulle det inte vara fel med en dator som har t.ex. ett år kvar på AppleCare+. (AppleCare+ = Ett system där man kan köpa till support i 3 år på en ny mac.)

 

Hej!

Tack för snabbt svar!

Hur är det med grafikkort?

Jag arbetar inte i 3d & ska inte spela spel eller dyl.

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Makke2 säger:

Hej!

Tacksam för svar!

Budget 15-20 tusen.

Skrivare & backup  hårddisk behövs inte.

Vill helst köpa nytt så att jag har någon som helst garanti ifall den havererar.

15-20' plus moms? Backup hårddisk behövs alltid men du kanske har diskar som du kan använda. Att arbeta med en dator utan backup är som att hoppa fallskärm med ett snöre.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte kan uppgradera RAM-minnet på en ny iMac 21" och skärmen är för liten så blir valet 27". Men du kör tunga program som käkar RAM-minne så tipset är att köpa den enklaste iMacen 27" och sedan köpa RAM-minne själ och montera. Det spar många hundralappar och fungerar utmärkt. Apple är SVINDYRA om man ska köpa med utökat RAM-minne. 7500:- i stället för ca 2000:-. Vilket är priset på 2x16 GB = 40 GB totalt med de 8 GB som sitter i.

Skärmavbild 2021-01-04 kl. 16.09.20.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Makke2 säger:

 

Hur är det med grafikkort?

 

Du får läsa på vad tillverkarna av programmen rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett helt annat upplägg skulle vara att leasa en iMac i 12-24 månader för att sedan investera i en iMac med Apple Silicon på insidan. Varför skulle jag rekommendera det? 

 

1. Du verkar vilja göra det som verksamhet

2. Det händer ganska mycket på processorfronten just nu med Apple silicon, M1xyz, och iMacs borde vara nästa produktgrupp att få en uppgradering Q1-Q3.

3. Programmen du vill använda är ännu inte helt uppdaterad för M-processorer men prognosen säger 2021, så det är lugnt att vänta lite.

 

Bara en tanke 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som inte har väldigt specifika krav klarar sig tveklöst med en 27" imac med 5K-skärm. Är det inte brådis kanske man kan vänta på nya imac 24" som kanske kommer snart, kan ju tänkas att den är stor nog och har bra prisbild. Leasa eller köpa begagnad från butik kan vara ett alternativ.

 

Jag kanske är naiv men tror på ett riktigt bra pris på instegsmodellen av imac med Apples processor och gpu. 

 

Begagnade macbook pro 15/16 och imac kommer alltså att sjunka rejält i pris, det har redan börjat. 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett potentiellt problem med ny M1- dator, kan vara inkompatibla program. Inte helt 100% säkert att Din programvara fungerar på M1?

(nya versioner kommer förstås)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är läge att skaffa Mac nu så är det kanske bättre att satsa på en Macmini M1 med extern skärm till. Intelbaserade Macar som nuvarande iMac är de sista av sin sort och blir utbytta under 2021.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...