Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Knold

Min laserskrivare funkar inte efter sista programuppdateringen

Rekommendera Poster

Knold

Jag har sedan en tid haft en förvisso lite äldre HP laserskrivare HP laserjet P1102 som funkat med min Mac efter att jag installerade programvara då jag ärvde skrivaren.

Den har ej Wi-Fi så den är ansluten med USB.

Men efter uppdateringen till Mac Big Sur Ver.11.1 kan jag inte köra utskrifter längre, blir hänvisad till HP för att uppdatera med sista versionen av mjukvara.

Har laddat ner den och den var uppdaterad hos HP 13 nov 2020 så den är ganska färsk, men det går inte för jag möts av meddelandet "Den här volymen uppfyller inte kraven för uppdateringen"

Kan någon säga vad det betyder? det säger nämligen mig inte ett jota????

Vet inte hur jag ska komma ur det hela? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
SirKnasen

Vad händer om du går till Systeminställningar->Skrivare och skannrar och trycker på +

markera sen den anslutna skrivaren i listan över igenkända skrivare och sen klickar på "Lägg till" ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Knold

Det är då jag uppmanas att uppdatera skrivarens drivrutiner, när jag då laddar ned den sista verisionen meddelandet kommer om att volymen inte uppfyller kraven.

Är ju så konstigt att det gick innan men inte nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
46 minuter sedan, Knold säger:

Jag har sedan en tid haft en förvisso lite äldre HP laserskrivare HP laserjet P1102 som funkat med min Mac efter att jag installerade programvara då jag ärvde skrivaren.

Den har ej Wi-Fi så den är ansluten med USB.

Men efter uppdateringen till Mac Big Sur Ver.11.1 kan jag inte köra utskrifter längre...

Jag vet att det inte hjälper, men åter igen blir det aktuellt att påpeka att kolla så prylar fungerar INNAN uppgradering av datorn. Hoppas det går bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Knold
48 minuter sedan, Axelman säger:

Jag vet att det inte hjälper, men åter igen blir det aktuellt att påpeka att kolla så prylar fungerar INNAN uppgradering av datorn. Hoppas det går bra.

Nä det var ju inte till någon hjälp. 😄 

Den funkade innan sista programuppdateringen och efter den uppmanas jag att uppdatera skrivarens drivrutiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
9 minuter sedan, Knold säger:

Nä det var ju inte till någon hjälp. 😄 

Den funkade innan sista programuppdateringen och efter den uppmanas jag att uppdatera skrivarens drivrutiner.

Om någon läser detta så tänker jag att det kan vara till hjälp. En annan som häckat här sen eldkvarn brann stöter på uppgraderingsproblem efter varje nytt OS X som kunde ha undvikits om folk kollade en gång extra. Vänta ALLTID med uppgraderingar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Knold
4 minuter sedan, Axelman säger:

Om någon läser detta så tänker jag att det kan vara till hjälp. En annan som häckat här sen eldkvarn brann stöter på uppgraderingsproblem efter varje nytt OS X som kunde ha undvikits om folk kollade en gång extra. Vänta ALLTID med uppgraderingar.

En stilla undran i så fall, om alla väntar med att uppdatera hur ska vi då få reda på att det inte funkar med uppgraderingen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Axelman
1 minut sedan, Knold säger:

En stilla undran i så fall, om alla väntar med att uppdatera hur ska vi då få reda på att det inte funkar med uppgraderingen?

Mycket lustigt. whoco5.gif.3f5d522abd465f5c5b9108f719797952.gif.72e495953db5e674a2cc04df222c8e49.gif

...

Eftersom det mycket sällan är så att folk uppgraderar till nästa OS X på grund av nya finesser som saknas och är avgörande så kan 98% av alla användare vänta tills buggfixarna kommer. Laga inte det som är helt gäller i datorvärlden. Så om man hoppar på  vid buggfix 11.3 eller 11.4 är risken mycket mindre för strul. Dessutom kanske långsamma tillverkare av kringutrustning som skrivare hunnit få fram nya fungerande drivrutiner.

...

Är man osäker och det är superviktigt att allt fungerar, köp en hårddisk och installera det nya OS X och se om det fungerar som är livsviktigt. Verkar allt rulla på, uppgradera på riktigt. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sefr
3 timmar sedan, Knold säger:

....den är ansluten med USB.

Men efter uppdateringen till Mac Big Sur Ver.11.1 kan jag inte köra utskrifter längre, blir hänvisad till HP för att uppdatera med sista versionen av mjukvara.

Har laddat ner den och den var uppdaterad hos HP 13 nov 2020 så den är ganska färsk, men det går inte för jag möts av meddelandet "Den här volymen uppfyller inte kraven för uppdateringen"

Kan någon säga vad det betyder? det säger nämligen mig inte ett jota????

Vet inte hur jag ska komma ur det hela? 

Nu har jag inte Big Sur så jag kan inte prova.

Du skriver: sista uppdateringen....betyder det att du hade Big Sur 11.0.1 nyss? Fungerade skrivaren då?

eller hade du en 10.x version och uppgraderade till 11.1 direkt?

Volymen...Vad har du för säkerhetsinställningar? Är hårddisken krypterad, File Vault? Accepterar din Big Sur program, filer från HP och andra icke-Apple-ställen?

Är du inloggad som admin?

Mitt förslag: avinstallera skrivaren och alla (alla!)HP-filer. Gör säker start utan att skrivaren är ansluten.

Starta om utan ansluten skrivare.

gå till 123.hp.com, följ stegen. https://support.hp.com/se-sv/document/c04024542
kanske får du lite tips även här https://www.freeprintersupport.com/fix-printer-has-stopped-working-after-update/

berätta hur det går

lite om bakgrunden till Big Surs uppdelning på volymer, säkerhet mm https://arstechnica.com/gadgets/2020/11/macos-11-0-big-sur-the-ars-technica-review/11/

Sven

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stereotypen

Om du avaktiverar FileVault - skulle det göra skillnad?!

Har ju hänt att det har satt käppar i hjulen innan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kajson

Hade samma problem med min gamla LexMark-laser... Jag hittade inga fungerande drivrutiner för Big Sur på supportsidan. Jag löste problemet genom att ta bort skrivaren och nollställ utskriftssystemet i kontrollpanelen. Sen installera skrivaren igen med att använda den inbyggda generella PostScript drivrutinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Knold
2021-01-01 17:50, Stereotypen säger:

Om du avaktiverar FileVault - skulle det göra skillnad?!

Har ju hänt att det har satt käppar i hjulen innan.

Hej! Är ej aktiverat, men tack för tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Knold

Hej igen! 

Jag är ju inte så bra på det här med datorer och förstår inte ens hur man avinstallerar ett program ha-ha

Trodde jag gjorde det men skrivarna var ju där när jag startade om datorn utan att jag anslutit dem igen.. 

Är inte kapabel att ta emot era tips och förvalta dem. 

Är så förb...t trött på att det bara blir skit när det har funkat,,,, 

Läste hur man tar bort och följde det men det gick ändå inte.. startade upp datorn och hade skrivarna kvar båda två

Har en bläckstråleskrivare HP med startade ett dokument och kunde skriva ut det på bläckstråleskrivaren, men jag hade ju tagit bort drivrutinen " trodde jag i alla fall" Men min laserskrivare saknar rätt drivrutin???

Laddade ner den igen men volymen uppfyller ej kraven?????????????????

Jo det är lätt att ta till orda typ *****^^^^***** caramba eller så..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sefr
16 minuter sedan, Knold säger:

Hej igen! 

Jag är ju inte så bra på det här med datorer och förstår inte ens hur man avinstallerar ett program ha-ha

Trodde jag gjorde det men skrivarna var ju där när jag startade om datorn utan att jag anslutit dem igen.. 

Läste hur man tar bort och följde det men det gick ändå inte.. startade upp datorn och hade skrivarna kvar båda två

Har en bläckstråleskrivare HP med startade ett dokument och kunde skriva ut det på bläckstråleskrivaren, men jag hade ju tagit bort drivrutinen " trodde jag i alla fall" Men min laserskrivare saknar rätt drivrutin???

Tråkigt att du blir frustrerad. Tyvärr förstår inte datorn hur du känner. Den klarar bara tydliga order från dig.

Du skriver: läser hur man tar bort och följde det.... Men, var läser du? vems förslag följer du?

Att lite på måfå radera drivrutin kommer leda till problem.

Här avinstallerar du skrivaren: Apple-menyn  2f77cc85238452e25cb517130188bf99.png > Systeminställningar och klickar på Skrivare och skannrar.

steg för steg instruktioner: https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/prtct004/mac

gjorde du så?

Eftersom du har en HP bläckskrivare som fungerar så kan du avstå från mitt förslag högre upp i tråden om att radera allt HP.

Men: efter du framgångsrikt avinstallerat laserskrivare. Dra ut usb-kabeln, gör säker start (håll ner skift direkt vid starten och håll kvar, https://support.apple.com/sv-se/HT201262)

starta om igen på vanligt sätt, utan ansluten laserskrivare.

webbläsare Safari gå till 123.hp.com. Följ stegen.

Berätta vad som händer.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...