Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta mp3-musik från iTunes


m@t
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en MacBookPro 7,1 (2010) OS X 10.6.8 "Snow Leopard", som tyvärr aldrig blivit uppdaterad på något vis, så jag undviker, av säkerhetsskäl, numera att koppla upp den mot nätet. Jag har nu tänkt köpa en ny MacBookAir eller iPad (och i fortsättningen försöka sköta uppdateringarna). 

 

Problemet är att jag har ca 50 låtar köpta från Apple, samt ca 11.000 CD-rippade mp3-låtar i det gamla "iTunes 11.4". Flera tusen av dessa låtar är justerade beträffande:

- Namn, där låttitlar är ändrade, och kompletterade.

- Volymjustering är gjord individuellt i låtarna, för att få dem att låta lika starkt.

- Start-/stopptider är förskjutna.

- Dessutom är låtarna insorterade i flera hundra olika namngivna spellistor.

 

Jag har alltså lagt ned ett jättejobb på min låtsamling, och nu undrar jag om ni har några tips hur jag ska göra, samt vilken dator/ipad jag ska köpa för att kunna avnjuta den även i fortsättningen, utan att förlora de tidskrävande personliga inställningarna.

Jag har under åren återkommande kopierat via Time Machine till 2 st externa hårddiskar, men jag har inte förstått vad som egentligen blir kopierat när jag kör den proceduren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan läsa in din TimeMachine i den nya, då får du med allt - inklusive dina låtar. Det som inte kopieras är operativsystemet. Dina program, dokument, musik, bilder osv följer med. 
 

Om du har program som inte fungerar med senaste Mac OS så kommer de flyttas till en särskild mapp och sen kan du ta bort dem. 
 

Jag läser alltid in från TimeMachine först när jag bytt till ny/nyare dator och det har inte varit några problem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Spelar det någon roll om den nya datorn som jag köper är en MacBookAir (tänkte mig en M1) eller iPad av någon sort?

 

Eller bör jag köpa någon maskin som kan köra Windows? Kanske en äldre dator? Den allra viktigaste dator-funktionen för mig är ju att jag kan använda mina gamla iTunes-funktioner och mina justerade låtar.

 

Jag blir skrämd när jag läser om att alla gamla iTuneslåtar numera konverteras till  "Apple Music", som automatiskt gör om låtarna till originalversioner, som man sedan måste prenumerera på. Men jag hoppas att jag har uppfattat saken fel (jag är ju lite okunnig på området).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, m@t säger:

Jag blir skrämd när jag läser om att alla gamla iTuneslåtar numera konverteras till  "Apple Music", som automatiskt gör om låtarna till originalversioner, som man sedan måste prenumerera på. Men jag hoppas att jag har uppfattat saken fel (jag är ju lite okunnig på området)

Inte sant alls gällande Apple Musik. Jag har ett stort bibliotek i Musik som är min egen och inga låtar har konverterats till Apple Musik. Däremot så kan man få intrycket att det är så när man väljer i Musik fliken låtar och väljer molnstatus. Då kan ens egna låtar listas som Apple Musik fast dom inte är det. Jag har rapporterat in det som en bugg. Varför jag vet att dom inte har konverterats är för att äkta Apple Musik filer är DRM skyddade och går således inte att spela upp på en enhet som inte är inloggad med ens Apple-ID. Flyttar jag en fil som anges vara Apple Musik går den att att spela ändå.

 

Men det har hänt att ens egen musik har bytts ut men det var när iTunes Match drogs igång men det är sedan länge åtgärdat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående din frågeställning om ditt musikbibliotek. Om jag vore du skulle jag skaffa både hängslen och livrem eftersom du lagt ner ett sådan enorm arbete med det.

Skaffa en extern hårddisk, kopiera över hela iTunes biblioteket till den. När du köpt din nya dator så kopierar du in ditt bibliotek igen. Sen håller du inte ALT/OPTION tangenten och startar Musk och väljer mappen där du lagt ditt bibliotek. Då ska allting finnas kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla svaren.

Jag ska snarast köpa senaste modell av MacBookAir eller iPad.

Jag återkommer om jag får problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, m@t säger:

Tusen tack för alla svaren.

Jag ska snarast köpa senaste modell av MacBookAir eller iPad.

Jag återkommer om jag får problem.

iPad? Då måste du ha en dator också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ha enbart iPad?

 

Jag trodde att alla viktigare datorfunktioner även fanns i den, men att den använder mer liknande symboler mm. som min befintliga iPhone, och därför kanske passar mig med mina bristande teknikkunskaper bättre.

 

Är det alltså inte så enkelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, m@t säger:

Kan man inte ha enbart iPad?

Nej inte om du ska använda dina egna mp3-filer. För att få in dessa i en iPad måste man först ha en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då, stort tack för upplysningen.

Då beställer jag snarast (det är ju några veckors leveranstid) en MacBookAir.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...