Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får ingen bild via min förstärkare


Zeus_Qvintus
 Share

Rekommendera Poster

Hej

jag har min Mac mini (2018) kopplad till en Optoma uhd51 via en denon avr 1911. 
det har fungerat klockrent fram till för ca en vecka sedan men nu kan jag inte få någon bild längre. Kopplar jag projektorn direkt till Mac minin så får jag bild i högupplösning (högre än vad förstärkaren klarar, den klara 1080p). 
Kopplar ha däremot in en gammal tv som också bara klarar 1080p samtidigt till Mac minin så får jag bild på projektorn via förstärkaren.

Under inställningar för bildskärmar kan jag inte välja upplösning längre. 
Är det någon som vet vad felet kan bero på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore bra att veta om du ändrat någon inställning eller gjort någon uppdatering för att bättre kunna ge något förslag om vad som gått snett. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något handskakningsproblem?

Är det en av enheterna som inte stöder upplösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mr Walker säger:

Det vore bra att veta om du ändrat någon inställning eller gjort någon uppdatering för att bättre kunna ge något förslag om vad som gått snett. 

Nej inga ändringar gjordes när bilden försvann. Satte datorn i viloläge och när jag startade nästa gång så var bilden svart med lite grönt flimmer och projektorn tror att upplösningen är 480i.

Men efter det har jag uppdaterat till macOS Big  Sur för att se om det skulle hjälpa, vilket det inte gjorde. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Något handskakningsproblem?

Är det en av enheterna som inte stöder upplösning?

 Ja någon form av handskskningsproblem är det. Kopplar jag projektorn direkt till Mac minin så får jag en upplösning på 2160p 60hz. 
Detta klarar inte min förstärkare av. Men det borde väl gå att ställa in datorn på att köra 1080p. Men hittar inte denna inställningen under bildskärmar, här har jag bara följande alternativ

8FC67256-4BB4-4AB7-87FC-780B2A809C9A.jpeg

7F158A6E-3AE6-4714-9E0F-4942768BB781.jpeg

276E2BE6-6A36-44B1-8408-8B0C18EC7F8E.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Zeus_Qvintus säger:

 

 Ja någon form av handskskningsproblem är det. Kopplar jag projektorn direkt till Mac minin så får jag en upplösning på 2160p 60hz. 
Detta klarar inte min förstärkare av. Men det borde väl gå att ställa in datorn på att köra 1080p. Men hittar inte denna inställningen under bildskärmar, här har jag bara följande alternativ

8FC67256-4BB4-4AB7-87FC-780B2A809C9A.jpeg

7F158A6E-3AE6-4714-9E0F-4942768BB781.jpeg

276E2BE6-6A36-44B1-8408-8B0C18EC7F8E.jpeg

Datorn visar bara den aktuella upplösning som den enhet du för närvarande har ansluten stöder. Det fanns ett tredjeparts program som man kunde tvinga fram upplösningen som jag nu inte kommer ihåg. Använde det själv när jag körde Kodi på en Mac mini

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite långsökt kanske men testa aktivera skärmdelning för att fjärrstyra datorn via en annan dator om möjligt när den är ansluten till förstärkaren för att se om den identifierar någon ansluten skärm över huvud taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du:

 

Stäng av Minin.

Koppla in förstärkaren med projektorn.

Startar upp minin med ett trådat tangentbord och håller in ALT+CMD+P+R - håll i så du hör startljudet 3 ggr.

Släpp tangenterna och låt minin starta upp.

Får du bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Stereotypen säger:

Vad händer om du:

 

Stäng av Minin.

Koppla in förstärkaren med projektorn.

Startar upp minin med ett trådat tangentbord och håller in ALT+CMD+P+R - håll i så du hör startljudet 3 ggr.

Släpp tangenterna och låt minin starta upp.

Får du bild?

Tyvärr så har jag inget trådat Mac tangentbord bara ett bluetooth tangentbord 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar med ett "vanligt" PC-tangentbord också.

 

Du kan ju testa med ditt tangentbord, om det hinner koppla upp sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...