Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filer försvinner i Böcker


Agnes
 Share

Rekommendera Poster

Då och då saknar jag nerladdade filer som sparats i Böcker. Är det köpta böcker, så går det att hämta dem igen från källan men om det gäller enstaka pdf-filer, så minns jag inte alltid varifrån jag tagit dem. Har snurrat runt på nätet men inte blivit mycket klokare av det. Någon hade samma problem och skrev att det hände efter uppdateringar. Kan vara så i mitt fall också. Jag undrar om filerna finns kvar i paddan och hur man i så fall får tillbaks dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det de som är raderade? Då är det 30 dagar som du kan återställa dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen kan man inte ladda ner pdf-filer från internet direkt till Böcker. Utan det måste antingen gå genom Böckers affär, synkronisera in med Finder/iTunes. Så är dom borta så är dom borta och måste synkroniseras in med Finder/iTunes igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det är böcker och pdf-er som jag laddat ner via Safari och i efterhand lagt in i appen Böcker för att ha dem samlade.

Det är bara enstaka filer som försvinner.

Redigerad av Agnes
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Agnes säger:

Alltså, det är böcker och pdf-er som jag laddat ner via Safari och i efterhand lagt in i appen Böcker för att ha dem samlade.

Och hur har du lagt in dom i Böcker?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via Safari, kvadratiska symbolen med uppåtpil, skrollat åt höger i listan till symbolen Böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland gör jag en pdf direkt från skärmen (av/på- och hemknappen intryckta samtidigt). Den hamnar automatiskt i Bilder och därifrån för jag över på samma sätt som från Safari

Redigerad av Agnes
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Agnes säger:

Via Safari, kvadratiska symbolen med uppåtpil, skrollat åt höger i listan till symbolen Böcker.

Ok för mig sparas filerna i iCloud när jag lägger till/importerar till Böcker.

Dessa filer är från 2012 när Böcker hette iBook och dom har följt med genom alla uppdateringar sen Mountain Lion utan att försvinna.

 

 

Skärmavbild 2020-12-29 kl. 20.32.08.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Ok för mig sparas filerna i iCloud när jag lägger till/importerar till Böcker.

Dessa filer är från 2012 när Böcker hette iBook och dom har följt med genom alla uppdateringar sen Mountain Lion utan att försvinna.

 

 

Skärmavbild 2020-12-29 kl. 20.32.08.png

Lycko dig!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar också ladda ner pdf:er och lägga dom i Böcker för att läsa sen. Men jag har aldrig varit med att något försvinner. Hur ser det ut under Samlingar? Vet att jag snurrade bort mig någon gång och trodde några pdf:er försvunnit men dom låg fint och väntade.

 

image.thumb.png.ee3c20bbb3fc38a1a160c6820eb63da6.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så du har iCloud Drive påslaget. Det är inte förvalt så på alla enheter men om du har det så bör de poppa upp. 

07F748B4-6C54-4359-839E-EA759171DAAE.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du råkat ut för försvunna böcker kan det visa sig att de ligger på iCloud men har inte laddats ner.  

För att hitta dem där måste man göra en sökning med Spotlight. Det kan hända att boken finnns på datorn också, djupt ner i Library hierarkin !!   

 

Böcker är bra med vissa förbehåll
T ex mycket snabb, lätt att söka med den hierarki som finns där.
Den klarar att samla hundratals ebooks /pdf /epub utan att sakta ner.

Jag har använt Kindle också, gillar ej

Calibre är en annan book reader, värdelös tycker jag.

 

Men.....så finns det konstigheter med Apple Böcker liksom med alla Apple appar.

Hur många böcker finns där ? jag kan inte se det på datorn

Men på iPhone ser man det. Märkligt...  Man kan då bara hoppas att det är samma antal böcker som visas både på iPhone och på Datorn
Man kan inte heller göra en egen lista på böckerna

Kan inte editera Categories. Skulle du vilja ändra namnet på kategori måste du göra det för varje bok en och en. Osv. Men i stort sett ger jag den Godkänd och väntar på nästa uppdatering.

Redigerad av Carmencita
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Carmencita säger:

 

Om du råkat ut för försvunna böcker kan det visa sig att de ligger på iCloud men har inte laddats ner.  

För att hitta dem där måste man göra en sökning med Spotlight. Det kan hända att boken finnns på datorn också, djupt ner i Library hierarkin !!   

 

Böcker är bra med vissa förbehåll
T ex mycket snabb, lätt att söka med den hierarki som finns där.
Den klarar att samla hundratals ebooks /pdf /epub utan att sakta ner.

Jag har använt Kindle också, gillar ej

Calibre är en annan book reader, värdelös tycker jag.

 

Men.....så finns det konstigheter med Apple Böcker liksom med alla Apple appar.

Hur många böcker finns där ? jag kan inte se det på datorn

Men på iPhone ser man det. Märkligt...  Man kan då bara hoppas att det är samma antal böcker som visas både på iPhone och på Datorn
Man kan inte heller göra en egen lista på böckerna

Kan inte editera Categories. Skulle du vilja ändra namnet på kategori måste du göra det för varje bok en och en. Osv. Men i stort sett ger jag den Godkänd och väntar på nästa uppdatering.

Apple tillverkar världens bästa datorer, smarta mobiler och läsplattor men suger på dokumentation. Man måste sitta och använda deras appar, utforska och upptäcka mycket själv.

Som i Böcker, när du klickar på "Böcker" under titeln "Bibliotek" så ser du förmodligen inte alla dina böcker utan en del är gömda i grupperingar eller vad man nu kan kalla det för.

En bok du köpt kan vara en del i en serie böcker. Om du köpt två eller fler i samma serie så hamnar de i samma gruppering som du först måste dubbelklicka på för att komma åt böckerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, littlemaze säger:

Jag brukar också ladda ner pdf:er och lägga dom i Böcker för att läsa sen. Men jag har aldrig varit med att något försvinner. Hur ser det ut under Samlingar? Vet att jag snurrade bort mig någon gång och trodde några pdf:er försvunnit men dom låg fint och väntade.

 

image.thumb.png.ee3c20bbb3fc38a1a160c6820eb63da6.png

Jag har gått igenom allt under Samlingar gång på gång under flera dagar men filerna är borta. Men tack i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Mr Walker säger:

Kolla så du har iCloud Drive påslaget. Det är inte förvalt så på alla enheter men om du har det så bör de poppa upp. 

07F748B4-6C54-4359-839E-EA759171DAAE.png

iCloud Drive har hela tiden varit påslaget på båda paddorna plus iphonen.

Redigerad av Agnes
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-12-30 22:05, Agnes säger:

iCloud Drive har hela tiden varit påslaget på båda paddorna plus iphonen.

Även för Böcker?

Det kan vara mödan värt att gå igenom inställningarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, mikaellq säger:

Även för Böcker?

Det kan vara mödan värt att gå igenom inställningarna. 

Titta på bilden igen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

(Här var det meningen att citat på littlemaze’s inlägg skulle stå...)


Ställde just upp båda paddorna och iphonen bredvid varandra. Stängde av Läser nu och iCloud Drive under Böcker Synkronisering på alla enheterna. Rebootade alla tre och aktiverade inställningarna på nytt. Nu är filerna tillbaka i äldsta paddan, förhoppningsvis också snart i de andra två. Jag vet att synkningen kan ta tid här hemma.

 

Tack för hjälpen och tack till alla er andra som försökt hjälpa till!?

Redigerad av Agnes
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så det var iCloud som inte var aktiverat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...