Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur administrerar man mejl-listor på smartaste sätt i Outlook för Mac?


KenMac
 Share

Rekommendera Poster

Hur administrerar man mejl-listor på smartaste sätt i Outlook för Mac?

Jag har nyligen gått över till Outlook i Mac. Jag använder ofta mejl-listor (grupper) och vissa personer finns i flera grupper. 
Om man använder Outlooks ”grupper” så ser inte mottagarna vilka personer som finns i gruppen och det går alltså inte att svara tillbaka till enbart några i gruppen.
Därför använder jag kontaktlistor. 

Men Kontaktlistor några nackdelar som Macens egna Kontakter INTE har:
1. Om jag tar bort en kontakt ur Outlooks kontakter så finns kontakten fortfarande kvar i alla kontaktlistor
2. Om man ändrar en e-post-adress i kontakten så är det den gamla adressen som fortfarande är kvar i kontaktlistorna
3. Det går inte att söka efter kontaktlistor (man hittar dem om man känner till namnet på listan men om man vill söka vilka kontkatlistor som finns så går det inte)

Alla ovan (1-3) går på Macens egan program: Kontakter. Jag hade gärna fortsatt att administrera listorna i Macens: kontakter men det verkar inte synka. 

Anledningen till att jag bytt över till Outlook från MacMail var för att det fungerar bättre med Outlookinbjudningar och Teams-inbjudningar om man använder Outlook. 
Synd att inte kontakterna kan synkas.

Jag kör en MBP från 2020
Microsoft 365 Business Standard
Big Sur 11.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Förutom det ovan…

 

  1. Om jag försöker administrera ”kontaktlistor” i nya Outlook (epost-klienten) så finns det inte kontaktlistor alls (vad jag kan hitta)
  2. Om jag gör en ny kontaktlista på online https: //outlook.office.com/mail/... och läger till två adresser så går det att skicka ett meddelande från Outlook online till dessa två mottagare. 

MEN:

  1. Kontaktlistan finns inte i Outlook (gamla versionen av e-postklienten)
  2. Kontaktlistan finns däremot i nya versionen (MEN utan medlemmar). Så den går alltså att söka upp men det innehåller inga mottagare….

Sannolikt är det jag som är helt novis och trögfattad. Svårt att tro att världens mest använda system är så ogenomtänkt...

 

Redigerad av KenMac
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...