Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Editering av aktiekursappen på iMac


Hertha
 Share

Rekommendera Poster

Den här appen (se bild) är -vad jag förstår- standard på iPhone, Watch, iPad och iMac. Man kan lätt lägga till och ta bort enskilda aktier --->utom på iMac vad beträffar TA BORT. Hur jag än försöker så kan jag inte lura ut hur jag får bort ett värdepapper på iMac...HJÄLP!

Screenshot 2020-12-28 at 16.09.10.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Hertha säger:

.... Hur jag än försöker så kan jag inte...

Välkommen till forumet! Vad roligt att du provar olika funktioner och möjligheter som finns i macOS och i de appar som följer med.

De flesta har en inbyggd handbok, nås under Hjälp högst upp. Startas snabbast med sitt kortkommando ⌘+?

Där hittar du svar på mycket men också beskrivningar och alternativ som du hittills inte vetat att du skulle fråga om.

Medan jag skriver detta ser jag du frågar om högerklick. Apple kallar det ofta sekundärklick. Du skriver inte om det gäller pekplatta, mus eller annat don. Men ja, höger är även höger i macOS. Men du kanske ställt in på något annat sätt.

Äpplet>systeminställningar och här väljer du musen eller pekplatta och ställer in som du vill ha det.

Under tiden du funderar kan du använda kommandot: håll tangenten ctrl nedtryckt, klicka så har du gjort ditt "högerklick"

https://support.apple.com/sv-se/guide/macbook-air/apdbb563a1bc/mac

Sven

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Hertha säger:

Händer inget vid högerklickning (högerklickar jag på 'Windowsvis'?)

Om du är van vid Windows så är mycket samma/liknande i macOS. Men ibland är filosofin bakom lösningen av en uppgift annorlunda. En del präglat från operativsystemen längre tillbaka, en del inspirerat av systemen som driver iPhone.

Läs på, testa, fråga. Dra-och-släpp är ofta en bra metod, alt-tangenten kan ibland öppna menyer för fler valmöjligheter. Generellt, försök frigöra dig från att översätta från Windows-metodiken.

https://support.apple.com/sv-se/HT204216

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har på tangentbordet fyra tangenter som heter fn, control, option, command. Vilken/vilka ska jag hålla ner när jag högerklickar på musen? Min iMac har BigSur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Hertha säger:

Jag har på tangentbordet fyra tangenter som heter fn, control, option, command. Vilken/vilka ska jag hålla ner när jag högerklickar på musen? Min iMac har BigSur.

Control om du inte gjort ändringar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...