Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej logga in på min Mac Air


CamillaDavidsson
 Share

Rekommendera Poster

CamillaDavidsson

Min Mac Air (2014) spökar med mig. Det hela började med att jag haft problem med Safari, flera sidor jag går in på säger att jag har en för gammal version av safari och sidorna fungerar då inte som de ska. Jag har letat efter en uppdatering men inte hittat någon. Letade runt i datorn och hittade en gammal uppdatering som inte gått färdigt. Tryckte igång den uppdateringen ( kanske det dummaste jag gjort),, den gick ett tag sen kom det upp att den inte kunde genomföras och att datorn skulle startas om. Efter det kom jag som vanligt fram till inloggningssidan där jag skrev in mitt lösenord. Sedan dök massa tecken upp på datorn och en ruta där det stod att datorn stängts av felaktigt. Sedan kommer jag tillbaka till inloggningssidan igen. Har provat att starta om datorn flera gånger, hålla in avstängsningknappen samt shift, men inget hjälper. Samma tecken och text dyker upp och jag kastas tillbaka till inloggningssidan. Någon här inne som har någon bra lösning på mitt problem?  

 

 Tack på förhand! 

mac 1.jpg

mac 2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat säker start? Håll in endast shiftknappen när du startar om.

Om inget fungerar får du göra en recovery. Håll in Command samt R vid omstart och installera in systemet på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CamillaDavidsson

Tack för svar! Har provat installera på nytt men verkar inte funka. Provat igen men får upp samma ruta ” finns inget giltigt paket för installationen”. Något annat tips? 

5595B6B3-6303-40D5-8127-EC19011E60C8.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din lokala installationsfil är trasig

Prova istället alternativ 2 nedan så laddas en ny ner från internet.

 

1. Kommando (⌘)-R

Installera den senaste macOS-versionen som var installerad på din Mac.

2. Alternativ-⌘-R

Uppgradera till den senaste macOS-versionen som är kompatibel med din Mac.

3. Skift-Alternativ-⌘-R

Installera om den macOS-version som följde med din Mac eller den närmaste versionen som fortfarande är tillgänglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CamillaDavidsson
18 minuter sedan, polken säger:

Din lokala installationsfil är trasig

Prova istället alternativ 2 nedan så laddas en ny ner från internet.

 

1. Kommando (⌘)-R

Installera den senaste macOS-versionen som var installerad på din Mac.

2. Alternativ-⌘-R

Uppgradera till den senaste macOS-versionen som är kompatibel med din Mac.

3. Skift-Alternativ-⌘-R

Installera om den macOS-version som följde med din Mac eller den närmaste versionen som fortfarande är tillgänglig.

Okej tack!, ska prova det. Ska jag då installera om OS X eller återskapa säkerhetskopia? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steg ett är att få fart på datorn. Återläsa kan du göra senare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CamillaDavidsson
43 minuter sedan, polken säger:

Steg ett är att få fart på datorn. Återläsa kan du göra senare. 

tack! 
 

hm nu står det att jag inte har tillräckligt med plats på startskivan för att genomföra installationen. Går väl inte frigöra plats när jag inte kan komma in i datorn? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CamillaDavidsson

Okej, är det klokt att göra en återskapning av säkerhetskopia då i verktygsprogrammet? För allting försvinner väl för gott om jag rensar, eller går det återskapa som den var innan efter att man rensat? Dock är det oklart när jag gjorde en Time-Machine säkerhetskopia sist, men någon gång är det gjort så då kanske man kan behålla lite som är på datorn ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om hårddisken inte är rensad KAN ( om allt är som det ska ) du komma åt innehållet via Target mode. Det innebär att du kan med ett tangentkommando ställa om din dator vid uppstart till att bli en hårddisk. Så du måste inte få i gång OS X. Sen kan du föra över filer från din Mac till en annan Mac via kabel. Läs mer i länken. 

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchlp1443/10.13/mac/10.13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...