Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avaktivera System Integrity Protection (SIP) på M1 Mac


vwlinkan
 Share

Rekommendera Poster

Jag har blivit med en Mac mini M1, vilken uppgradering från min iMac late 2013!
Men då jag numera är helt beroende av Xtrafinder vill jag naturligtvis installera den även på M1:an.
första steget är att avaktivera SIP. Tidigare har det gått bra genom att starta i återställningläge köra terminal och avaktivera genom csrutil disable. Nu på M1:an så måste man dessutom skriva användarnamn och lösenord. Har haft samma enkla användarnamn o lösenord i årtionden så det skrev jag korrekt in flera gånger, men fick då bara tillbaks att det misslyckats. Någon som lyckats med detta? Notera att återställningsläge nås på helt annat sätt på M1:or. Glöm tangetbordskommandon. Stäng av - tryck snabbt en gång på start, tryck en gång till och håll intryckt till du ser texten Loading Startup Options välj sedan Utilities. Se bifogat foto.

2020-12-20 15.47.21.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Lösningen att få SIP avaktiverad var inte helt lätt. Efter att konsulterat Apple så hänvisade de till återförsäljare så jag gick till Macsupport som jag köpt den hos. De återställde med nytt OS och ny firmware. Efter det gick det att avaktivera SIP. Men då detta var ett mjukvarufel vill inte Apple stå för kostnaden! Att de faktiskt hänvisat att lämna in den hade tydligen ingen betydelse. Nu var Macsupport så schysta att de tog kostnaden istället. Bra att ha en etablerad kontakt där man handlar sina macprylar. Hade jag köpt direkt från Apple så kanske de inte varit så villiga att göra det som goodwill. Nu återstår de "lilla" detaljen att Xtrafinder ska bli uppdaterad att funka på M1 mackar ;)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, vwlinkan säger:

Men då detta var ett mjukvarufel vill inte Apple stå för kostnaden!

Dåligt, och det bryter mot konsumentköplagen. Men många tycker att Apple står över sådant tjafs, så bli inte förvånad om någon tar Apple i försvar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...