Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Siri hittar inte vissa kontakter när jag vill ringa


Winbo
 Share

Rekommendera Poster

Sedan senaste uppdateringen till iOS 14.3 hittar inte Siri vissa kontakter i min kontaktlista. Jag har gjort "hård" omstart, stängt av och satt  på kontakter i iCloud, loggat in och ut från iCloud men problemet är fortfarande kvar. Någon som vet någon lösning på detta. Använder Siri mycket vid uppringning till kontakter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Säger du hela kontaktnamnet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Raphael säger:

Säger du hela kontaktnamnet?

 

Jag drabbades av samma sak idag.

Sa hela namnet, Siri skrev att ingen kontakt med namnet, skrivet exakt så som det är sparat, kunde hittas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har sagt hela namnet. Det är bara vissa kontakter Siri inte hittar. Väldigt konstigt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tyvärr inte. Gjorde en ominstallation av hela telefonen men det hjälpte inte heller. Tyvärr ingen förbättring efter uppdatering till 14.4 heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,samma här,efter ios 14,3 o samma nu efter 14,4 inte alla,men dom med Ä Å Ö FUNKADE INTE,så bytte ö mot o i Björn ja då funkade det..Ändrade alla kontakter med  Ä Å Ö...Så antar det är hela problemet som apple missat

EABDD8AC-515C-4986-B2DC-D5E4F1C3EA2E.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, bosse2 säger:

Hej,samma här,efter ios 14,3 o samma nu efter 14,4 inte alla,men dom med Ä Å Ö FUNKADE INTE,så bytte ö mot o i Björn ja då funkade det..Ändrade alla kontakter med  Ä Å Ö...Så antar det är hela problemet som apple missat

EABDD8AC-515C-4986-B2DC-D5E4F1C3EA2E.jpeg

Tack, den kontakt jag hade problem längre upp i tråden innehåller just sådana tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Sjöblom
4 timmar sedan, bosse2 säger:

Hej,samma här,efter ios 14,3 o samma nu efter 14,4 inte alla,men dom med Ä Å Ö FUNKADE INTE,så bytte ö mot o i Björn ja då funkade det..Ändrade alla kontakter med  Ä Å Ö...Så antar det är hela problemet som apple missat

EABDD8AC-515C-4986-B2DC-D5E4F1C3EA2E.jpeg

Jamen precis så är det för mig med. Får väl döpa om folk då helt enkelt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Tack, den kontakt jag hade problem längre upp i tråden innehåller just sådana tecken.

 

4 timmar sedan, Mikael Sjöblom säger:

Jamen precis så är det för mig med. Får väl döpa om folk då helt enkelt. 

Javisst,det får vi göra,tycker det börjar bli för mycket med apple nu...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Sjöblom

Hahahaha. I stället för att ändra namn kan man lägga till ett "smeknamn" utan å ä ö. Man säger då åt siri att ringa smeknamnet och då funkar det... ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får ju verkligen tro att någon från Apple support kollar dessa sidor ibland så att det här fixat till nästa uppdatering. Provade att ändar till o istället för ö och sedan tillbaka igen. Funkade första gången men sedan tillbaks till att Siri inte hittade kontakten.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn bytt till Bjorn,funkar,men uttalet BJORN hör siri dåligt,så tog NALLE...Har problem med stor bild när nån ringer???Funkar en gång o sen liten i hörnet igen?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skickat in till https://www.apple.com/feedback/iphone.html

 

Troligtvis har de fixat detta tills efter helgen?

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara kul om det är något idiotfel som olika teckenkodning, som  gör att Siri inte läser ÅÄÖ korrekt.

  • Rösta upp 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har ett liknande fel där Siri inte hittar namnen i mina kontakter . Tyvärr gäller det även namn utan å ä eller ö.

Jag har löst problemet genom att bara säga förnamnet. Siri hittills av någon anledning valt den rätta personen där jag fler med samma förnamn. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2021-03-05 06:10, Andlinds säger:

Jag har ett liknande fel där Siri inte hittar namnen i mina kontakter . Tyvärr gäller det även namn utan å ä eller ö.

Jag har löst problemet genom att bara säga förnamnet. Siri hittills av någon anledning valt den rätta personen där jag fler med samma förnamn. 

 

Inga andra konstiga tecken, exempelvis é eller Æ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade just och det namn utan å,ä eller ö har en punkt så det kanske är problemet.

Ska prova att ta bort den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Sjöblom

Jag har löst det ,som någon föreslog, att använda fältet smeknamn. Jag säger åt siri att ringa smeknamnet så går det... har dessvärre inte tagit detta vidare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...