Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari "segare" än Chrome?


Stereotypen
 Share

Rekommendera Poster

Har bytt webbläsare från Chrome till Safari.

Använder en MacBook Pro 13" 2017 TouchBar, kanske inte relevant i detta fall.

Senaste MacOS Big Sur 11.0.1

Programuppdatering hittar inga nya versioner.

 

Har använt Chrome länge och vart nöjd, mycket nöjd - fram tills någon uppdatering.

Bytte då till Safari för där fungerade det som jag vill ha det - men är betydligt "segare" än Chrome.

 

Uppdatering av sida, öppna ny flik efter klick på länk mm är långsammare än Chrome.

 

Senaste version av Chrome men uBlock origin installerat som reklamblockerare.

VS

Senaste version av Safair med AdBlock Plus som reklamblockerare

 

Har båda webbläsarna öppna med identiska flikar så jag kan absolut "se" skillnaden i tid och att det är webbläsaren som spökar o inte nätverket.

Är trådlöst uppkopplad mot router.

 

Idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställ Safari. Rensa historik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande lika segt.......:irriteradtjej:

 

(man kan tydligen inte få allt utan kompromisser....)

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Fortfarande lika segt.......:irriteradtjej:

 

(man kan tydligen inte få allt utan kompromisser....)

DNS? Som AdGuards eller någon av dem utan reklamblockering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Stereotypen säger:

Fortfarande lika segt.......:irriteradtjej:

 

(man kan tydligen inte få allt utan kompromisser....)

Testa att ändra lite på filter inställningarna på Adguard för att se om det hjälper.

Prova annars Safari Technology Preview och se om den blir bättre.

https://developer.apple.com/safari/technology-preview/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa även att gå in i utvecklare menyn och Töm cachar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare tvärtom.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen postar ett inlägg som inte ens försöker lösa trådstartarens problem. Stereotypen har helt enkelt fel i sin upplevelse, det är ”snarare tvärtom”. Så hjälpsamt.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Alix säger:

Lappen postar ett inlägg som inte ens försöker lösa trådstartarens problem. Stereotypen har helt enkelt fel i sin upplevelse, det är ”snarare tvärtom”. Så hjälpsamt.

Du reagerar negativt bara därför att du upplever det som en personattack medan, som jag ser det, mycket väl kan vara som killen säger i videon.

Jag har dock inte sett röken av några problem med Chrome som behöver appen för en eller två dåligt kodade sidor.

 

Jag vet inte om det har något direkt med saken att göra men kanske det är en god idé att alltid vara dundersnål med att ge appar rättigheter i systemet. Som att aldrig ge någon app full skivaccess.

 

Skärmavbild 2020-12-14 kl. 10.35.58.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Lappen postar ett inlägg som inte ens försöker lösa trådstartarens problem. Stereotypen har helt enkelt fel i sin upplevelse, det är ”snarare tvärtom”. Så hjälpsamt.

Videon hjälper inte TS men är inte mer OT än mycket annat som pågår i andra trådar. Det är en hjälp till den som tittar in och har problem med Chrome. Två lärdomar av denna video är att Google med sin oerhörda dominans kan ju styra så att webbsidor fungerar bättre med deras webbläsare och att TS kanske blir hjälpt av att helt enkelt kasta ut Chrome!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, mikaellq säger:

Du reagerar negativt bara därför att du upplever det som en personattack medan, som jag ser det, mycket väl kan vara som killen säger i videon.

Nej, jag upplever det som negativt att det inte är hjälpsamt. Stereotypens problem är inte borta bara för att det kan förhålla sig på annat sätt för andra. Ska man behöva förklara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Videon hjälper inte TS men är inte mer OT än mycket annat som pågår i andra trådar.

Ja, så kan man ju också se det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Ja, så kan man ju också se det.

Se och se.... ska vi implementera den nivån måste jag jobba heltid på forumet....default_laugh.png.5e0f76ee884c764a6da1f391a26b6f97.png ...och kanske rent av måste varna mig själv. rofl.gif.0e56ef88a25d404c0200866318ff6e84.gif

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Det är en hjälp till den som tittar in och har problem med Chrome. Två lärdomar av denna video är att Google med sin oerhörda dominans kan ju styra så att webbsidor fungerar bättre med deras webbläsare och att TS kanske blir hjälpt av att helt enkelt kasta ut Chrome!

Nu hade ju inte TS problem med Chrome... Och om man ska få folk att byta till Safari, som TS har gjort, kan det ju vara bra att hjälpa dem till en användarupplevelse som överträffar den med Chrome.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Kör bara Safari. default_laugh.png.4e92ad5d83222be359f9805057fed92f.png

Samma här. Gillar inte Chromat. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken fart det var härinne igår!!

 

Men nu är det löst - nu är safari lika snabb som Chrome.

 

Lösningen:

Uppdaterade till 11.1 igår och antar då att det följde med godsaker till/för safari, vilket iaf är betydligt snabbare ikväll än tidigare.

 

Chromat är stil!!

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stereotypen säger:

Vilken fart det var härinne igår!!

 

Men nu är det löst - nu är safari lika snabb som Chrome.

 

Lösningen:

Uppdaterade till 11.1 igår och antar då att det följde med godsaker till/för safari, vilket iaf är betydligt snabbare ikväll än tidigare.

 

Chromat är stil!!

Även jag har noterat en märkbar fartökning med 11.1.

Därför att det går ett i ett i ett. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...