Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

”HDMI-konflikt” och irriterande autostart


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

Vet inte om detta är ett problem som borde adresseras till Sony (förstärkare), Canal Digital (parabol/box), Philips (TV) eller Apple (ATV). Provar här i detta goda forum. 
 

Nyinskaffad TV har utlöst problemet. 
Börjar beskrivningen med situationen innan TV-bytet. Då en Samsung, som fr o m nu är bytt mot en Philips. 
Jag har aldrig medvetet ställt in att apparaterna skall starta automatiskt när någon annan startas men tidigare var det så att när man startade boxen så startade förstärkaren och med det även TV:n. Startade man ATVn (HDMI, så som boxen) så hände inte samma sak. Likaså överstyrde boxen, hade man ATVn igång och tittade via den så tog boxen över om man startade den. Alltså vid titt på ATV gällde avstängd box. 
Inte önskvärt men gick att leva med. 
 

Idag, med ny TV, så flippar det. 
För det första så verkar det nu vara tvärtom, nu är det TVn som styr förstärkaren. När TVn startas så startar förstärkaren och därpå även boxen (vad det verkar). 
Skulle kunna gå att leva med.

MEN...

Just nu är det ”omöjligt” att titta på ATVn - och att ha den igång överhuvudtaget. 
Som bekant så finns det ingen fysisk av/på-knapp på ATVn eller på dess fjärrkontroll. 
När jag sätter i strömsladden till ATVn så flippar det... 

Boxen tar fortfarande över men inte fullt ut. 
ATVn ”når inte fram”, signalen från den tränger inte fram till förstärkaren/TVn (oavsett att man valt dess HDMI-ingång på förstärkaren). Det gör boxen men det bryter någon sekund (bild/ljud), m a o det går inte att använda på det sättet. (Ut med strömkabeln ur ATVn för att kunna titta på TV/box!)
 

Har bläddrat runt bland inställningarna på TV/box/förstärkare man fattar inte hur man ska göra. 
 

??

 

PS. Off topic. Gammal reflektion. Varför blir det aldrig Versal förstabokstav när man byter rad (d v s som normalt efter punkt + mellanslag) vid inlägg här i forumet. Backar man däremot tillbaka och börjar skriva ordet igen så blir det det, som önskvärt. Månne inte unikt just för forumet men orkade skriva det nu, var tillräckligt irriterad. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På TVn gissar jag att det handlar om Alla inställningar > Allmänna inställningar > EasyLink.

På TVn handlar det om Inställningar > Fjärrkontroll och enheter > Styr TV-apprater och mottagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2020-12-12 19:03, Mattiasgbg säger:

På TVn gissar jag att det handlar om Alla inställningar > Allmänna inställningar > EasyLink.

På TVn handlar det om Inställningar > Fjärrkontroll och enheter > Styr TV-apprater och mottagare.

EasyLink på TVn = Off löste detta, yes! Tack. 
 

En konsekvens av att ändra där blev dock att om vi någon gång vill köra själva (Smart)TVn som signalkälla så får man tillfälligt gå in och aktivera EasyLink på den igen, alternativt hålla tillgodo med TVns egna högtalare. (Det går inte att välja annan ljudutgång, då.)

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, TommyS säger:

EasyLink på TVn = Off löste detta, yes! Tack. 
 

En konsekvens av att ändra där blev dock att om vi någon gång vill köra själva (Smart)TVn som signalkälla så får man tillfälligt gå in och aktivera EasyLink på den igen, alternativt hålla tillgodo med TVns egna högtalare. (Det går inte att välja annan ljudutgång, då.)

Jo, jag har lite liknande problem.

I normalläget används TVn bara som skärm och TVn sköter innehållet. Ska jag någon gång göra annat så måste jag plocka fram TVns fjärrkontroll och ändra i menyerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...