Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur står sig en Apple Thunderbolt Display 27" från 2011 idag?


Orfeus
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
Jag undrar om en Appleskärm från 2011 är ett bra köp idag? Eller är den föråldrad och det finns många bättre alternativ?
Den har ju exempelvis bara USB2.0 och Thunderbolt 1, men hur står sig skärmens kvalité?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Orfeus säger:

Jag undrar om en Appleskärm från 2011 är ett bra köp idag?

Om du får den gratis så...

En nio år gammal skärm? Hur länge tror du den håller?

Den var visserligen bra för sin tid, men tror inte den har någon chans idag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Så att köpa en för 6000kr är ingen vidare affär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Orfeus säger:

Så att köpa en för 6000kr är ingen vidare affär?

Absolut inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får en sprillans ny testvinnare för 7670kr, med garanti och tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/by-size/27-inch

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4716778

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte för 6000 kr, för ett lägre pris kan det vara en bra skärm till en gammal dator för den har ju inbyggd dockningsstation med ethernet anslutning, Firewire mm. Ljudet i skärmens högtalare är flera gånger bättre än den LG 5K skärm jag bytte till. Jämn och fin bakgrundsbelysning som också är bättre än LG 5K 27". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra och nyttig input!
Jag har väntat länge på en begagnad Apple, men hade tänkt mig en nyare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2020-12-11 15:34, Orfeus säger:

Så att köpa en för 6000kr är ingen vidare affär?

Det är ju mer än t.ex. en ny LG 4k ultrafine kostar. :stjarnsmall: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, marcushedenstrom säger:

Det är ju mer än t.ex. en ny LG 4k ultrafine kostar. :stjarnsmall: 

Jämfört med Appleskärmen är ju den där ultrafule.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Det är ju mer än t.ex. en ny LG 4k ultrafine kostar. :stjarnsmall: 

När jag undersökte alternativen innan jag bestämde mig för en iMac 27" så kostade de 4k skärmar som var något att ha åtminstone 6-7000. För 5k-skärmar passerar vi snabbt 10 000. Om man nu inte nöjer sig med "halvbra" eller kanske rent av "skit".

För min del valde jag det bästa som pengar kan köpa, för den summan jag bestämt mig för. Varför överhuvudtaget välja Apple om allt måste vara på budget, alltså INTE det bästa eller i många fall sådant avsett för kunder som köpt en PC för några tusenlappar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, mikaellq säger:

När jag undersökte alternativen innan jag bestämde mig för en iMac 27" så kostade de 4k skärmar som var något att ha åtminstone 6-7000

Men denna gamla display var ju INTE 4k, den var 2560x1140 pixlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det bästa vore ju om man kunde köpa en Thunderbolt display, och en Ultrafine 5K. Sen tar man LCD-panelen från 5K och sätter Thunderbolt-skärmen. Passa på att uppgradera till TB 3, USB 3 och 10G ethernet också. :D Fast det är nog rätt svårt.

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Det bästa vore ju om man kunde köpa en Thunderbolt display, och en Ultrafine 5K. Sen tar man LCD-panelen från 5K och sätter Thunderbolt-skärmen. Passa på att uppgradera till TB 3, USB 3 och 10G ethernet också. :D Fast det är nog rätt svårt.

Säger som Gunde:

 

- Ingenting är omöjligt!!

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har jag beställt en skärm! Det hela landade på en LG 27UL850-W. Det var lite snårigt att hitta en bra skärm som hade allt som jag ville.

Tyvärr fick jag kompromissa bort Thunderbolt, då detta mest fanns på skärmar i en annan prisklass än min. Men jag tänkte höra:

Denna har USB3.0 som skulle fundera att också köra bilden igenom. Den har också Displayport (jag tror version 1.4), samt HDMI 2.0.

Detta är ju en 4K skärm och jag hade en tanke att med USB så räcker det med att koppla en kabel från min MacBook Air, för att få tillgång till allt. Skärmen har nämligen också USB-hub, som jag tänkte koppla in mus/tangentbord och en webbkamera. Kanske också en nätverkadapter, så jag kan köra trådat.

Så jag tänkte bara höra om jag tänker rätt och att USB är ett bra sätt att köra bilden på?

Om jag nu kopplar så, ska tydligen ska då USB-hubben bara gå att köra med 2.0 hastighet. Räcker det för kamera och nätverk? Eller ska jag kanske koppla direkt till en annan hubb och därifrån vidare till skärmen och kringutrustning?

Grejen är att jag har några få tusningar på mitt företagskonto kvar, så behöver jag någon Displayportadapter eller så, så behöver jag köpa det bums - innan nyår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då en MacBook Air 2015 (vilket jag gissar att du har enligt din profil)  inte kan skicka video över USB lär du behöva ansluta två kablar för att få både video och USB-hub funktion i skärmen.

Förslagsvis miniDisplayPort till DisplayPort samt USB-kabel (USB-A till USB-C?)

 

Men när/om i framtiden när du skaffar en ny dator med USB-C portar borde det räcka med en enda kabel för video, USB samt laddning genom skärmen.

Redigerad av SirKnasen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för ett bra svar!

Då måste jag tänka annorlunda. Så det är alltså en sån här sladd jag behöver? Och då behöver jag ingen adapter eller så?
Så Thunderbolt och miniadapter är i samma uttag på min MacBook Air 2015?

 

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/displayport-kabel/nedis-mini-displayportkabel-2m/1006741.13708/?siteType=2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Orfeus säger:

Stort tack för ett bra svar!

Då måste jag tänka annorlunda. Så det är alltså en sån här sladd jag behöver? Och då behöver jag ingen adapter eller så?
Så Thunderbolt och miniadapter är i samma uttag på min MacBook Air 2015?

 

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/displayport-kabel/nedis-mini-displayportkabel-2m/1006741.13708/?siteType=2

Korrekt. Kabeln du länkar till står att den bara klarar 1920x1080. Säkerställ att kabeln verkligen klarar 4k innan köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...